شناسهٔ خبر: 66348353 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی:

«ایکنا» مورد اعتماد جمع بزرگی از اصحاب رسانه در اقصی نقاط دنیاست

رئیس نمایندگی منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه در ترکیه و قبرس گفت: خبرگزاری ایکنا سالیان مدیدی است در حوزه قرآن فعالیت می‌کند و از این طریق توانسته محدودیت‌های جغرافیایی را از بین ببرد، ایکنا امروز مورد اعتماد جمع بزرگی از اصحاب رسانه در اقصی نقاط دنیاست.

صاحب‌خبر -

سیدوحید کاشانی، رئیس نمایندگی منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه در ترکیه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدوحید کاشانی، رئیس نمایندگی منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه در ترکیه و قبرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به رسالت سنگین و اثرگذار تنها رسانه تخصصی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: امروز فعالیت‌های قرآنی در عرصه بین‌الملل ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و از جنبه‌های مختلفی می‌توان به اهمیت آن توجه کرد. این فعالیت‌ها می‌تواند به شکل‌دهی نگرش‌ها، ارزش‌ها و دیدگاه‌های مردمی در جوامع مختلف در عرصه مهجوریت‌زدایی از قرآن و ورود آن در همه حوزه‌های زندگی فردی، اجتماعی و ... کمک کند و فضایی سالم جهت ایجاد و تبادل اطلاعات در مجامع بین‌المللی ایجاد کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: ایجاد و تمرکز مدیریتی به منظور اجتناب از ورود افکار التقاطی و دگم؛ جلوگیری از تفسیر‌های جانبدارانه و غیرانسانی؛ رساندن مؤثر ترجمان راستین اندیشه‌های قرآنی به گوش مخاطبان جهانی؛ ترویج ارزش‌های انسانی مانند عدالت، احترام، برابری، حقوق بشر و صلح بر پایه آموزه‌های قرآنی؛ ایجاد و پالایش تعاملات قرآنی بین‌المللی به منظور تبادل اطلاعات، تولید گفتمان مشترک و رشد تعاملات بین‌المللی؛ تأثیرگذاری در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های جهانی با شرکت در مجامع بین‌المللی، حل و فصل منازعات و ترویج دیپلماسی صلح‌آمیز در پرتوی اندیشه‌های قرآنی در مجامع بین‌المللی؛ از جمله مهمترین ضرورت‌های توسعه تعاملات قرآنی در عرصه بین‌الملل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاشانی اذعان کرد: با توجه به رشد روزافزون فناوری‌های نوین، اینترنت، فضای مجازی و ارتباطات حیاتی و متناسب با آن در عصر کنونی؛ عموماً تبادل اطلاعات، یادگیری‌ها و.. از این طریق منتقل می‌شود؛ از این روی ایجاد و توسعه خبرگزاری‌ها، پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد. در این بین پلتفرمی که دغدغه ترویج دین مبین اسلام را داشته باشد و بتواند در حوزه‌ای تخصصی مانند فعالیت‌ها قرآنی کار کند نه تنها اجتناب‌ناپذیر بلکه باید مورد توجه حاکمیت و نظام اسلامی قرار داشته باشد، خبرگزاری بین‌المللی ایکنا طی دو دهه فعالیت رسانه‌ای خود توانسته، محدودیت‌های جغرافیایی را از بین ببرد و همچنین مورد اعتماد جمع بزرگی از اصحاب رسانه در اقصی نقاط دنیا قرار گیرد. ایکنا دیدگاه‌ها و تجارب مفیدی را نیز در این زمینه به دست آورده است و امروز به عنوان یکه‌تاز این وادی، الگو و پرچم‌دار بسیاری از پلتفرم‌های تعاملی در حوزه فرهنگ قرآنی و آموزه‌های اهل‌ بیت(ع) فعالیت می‌کند.

رئیس نمایندگی منطقه‌ای المصطفی در ترکیه و قبرس تصریح کرد: این رسانه قرآنی توانسته از طریق فضای مجازی، ارتباط مثبت و ارزشمندی، میان افراد متخصص و آحاد مردم در حوزه قرآن و علوم وابسته به آن فراهم آورد و با توسعه فکری و فرهنگی، باعث افزایش دانش و فهم عمومی در این وادی شود و از این طریق توانسته جهانی بودن آموزه‌های قرآنی را به سمع و نظر جهانیان برساند. همچنین با مدیریتی که در آن رخ داده، موفق شده تا چهره واقعی اسلام ناب محمدی و اندیشه‌های متفکران مسلمان و شیعه را که برگرفته از آموزه‌های راستین قرآن کریم است در سراسر جهان منعکس نماید و با ارائه مطالب آموزشی، تفسیرها، نظرات و بحث‌های قرآنی؛ علاوه بر ایجاد درک و دانش بیشتر در حوزه قرآن و علوم وابسته به آن، توانسته است دیدگاه مخالفان ایران اسلامی نسبت به مرجعیت ایران و تشیع در عرصه قرآن و پژوهش‌های وابسته به آن را تغییر داده و تلطیف نماید.

مسئولان به ایکنا نگاه ویژه‌ای داشته باشند

استاد و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: این خبرگزاری با هدف ایجاد پلتفرمی ارتباطی درباره قرآن در عرصه بین‌المللی، ارتقای دانش و فهم پیرامون قرآن را مبنای کار خود قرار داده تا جهانیان بتوانند درک بهتری از ارزش‌ها و اصول اسلامی متخذ از قرآن داشته باشند. همچنین ایکنا قادر است با تقویت زیرساخت‌های خود، باعث ارتقای فرهنگ، نگرش‌ها و ارزش‌های انسانی و معنوی در جوامع مختلف شود؛ فرهنگ گفت‌وگوی بین‌الادیانی و بین‌المذهبی را ارتقا بخشد و اخبار مهم حوزه قرآن و معارف بنیادین آن را بدون هیچ‌گونه سو‌گیری مبغضانه در مجامع بین‌الملل منعکس نماید. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کاشانی به اهانت‌های افراد متحجر طی سال‌های اخیر به ساحت قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص) در برخی نقاط دنیا اشاره کرد و گفت: تنها خبرگزاری که در اولین ساعات این توهین‌ها نسبت به تهیه گزارش و بولتن‌های خبری مفصل در این خصوص اقدام کرد، خبرگزاری ۲۲ زبانه و بین‌المللی ایکنا بود که در جنگ نرم مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب ورود و همراهی مخلصانه‌ای داشت. با این وصف و به عنوان یک فعال قرآنی معتقدم؛ ایکنا برای توسعه رسانه‌ای بیشتر، در دهه سوم فعالیت خود باید مورد توجه بیش از پیش مسئولان و خدمتگزاران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام

نظر شما