شناسهٔ خبر: 66344440 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مطالعه سلول به سلول چربی؛ راهی برای تحقیقات جدید سرطان

تهران- ایرنا- محققانی در کشور انگلیس با بررسی سلول‌های سرطانی منفرد نشان دادند که سلول‌های مختلف پروفایل چربی متفاوتی دارند و این تحقیق در آینده با بررسی ارتباط سلول‌های سرطانی مجزا می‌تواند راه را برای درمان‌های جدید هموار سازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فیز»، تصور کنید که بتوانید درون یک سلول واحد سرطانی را نگاه کنید و ببینید که چگونه با همسایگان خود ارتباط برقرار می‌کند. دانشمندان به یک روش جدید در این زمینه دست یافتند و این موفقیت خود را جشن گرفتند. این روش به آنها اجازه می دهد تا محتوای چربی سلول های سرطانی را یک به یک مطالعه کنند.

در این مطالعه با هدایت دانشگاه «سوری» (Surrey) از سلول‌های سرطانی واحد زنده نمونه‌برداری و ترکیبات اسید چرب داخل آنها اندازه گیری شده است. این تیم تحقیقاتی با همکاری شرکایی از دانشگاه کالج لندن (UCL) مشاهده کرد که این سلول ها چگونه در پاسخ به تغییرات محیطی چگونه متحول می شوند.

دکتر «یوهانا فان گریشتن» از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه سوری خاطرنشان کرد: مشکل با سلول های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه هم نیستند و این کار طراحی درمان خوب را دشوار می کند زیرا برخی سلول ها همیشه بیشتر از سایر سلول ها مقاومت می کنند. با این حال همیشه این روش مفید بوده است که سلول های زنده را از محیط طبیعی آنها جدا کرده و بطور مبسوط مطالعه کنیم تا ترکیب و ساخت آنها را بهتر بشناسیم. از این رو است که نمونه‌برداری از سلول های زنده زیر میکروسکوپ و مطالعه یک به یک محتوای چربی آنها هیجان انگیز است.

مطالعه سلول به سلول چربی؛ راهی برای تحقیقات جدید سرطان

در این تحقیق سلول های مجزای سرطانی لوزالمعده با ابزارهای خاص از یک ظرف کشت شیشه‌ای برداشته شده و با رنگ فلورسنت علامت‌گذاری شدند و به این ترتیب محققان توانستند قطرات چربی (ذخایر چربی درون سلول‌ها) را مانیتور کنند.

محققان سپس با همکاری شرکایی در موسسه Sciex یک روش جدید با استفاده از طیف‌سنج جرم برای جداسازی چربی‌ها در سلول‌ها ابداع کردند و این اطلاعاتی درباره ترکیبات آنها فراهم کرد.

آنها اثبات کردند که سلول‌های مختلف پروفایل‌های چربی بسیار متفاوتی دارند. آنها همچنین مشاهده کردند که چربی‌ها (لیپید) در داخل سلول ها چگونه در پاسخ به رویدادهای اطراف خود تغییر می کنند.

پروفسور «ملانی بایلی» گفت: ما بسیار هیجان زده هستیم از اینکه با همکاری دانشمندانی از سراسر انگلیس این روش را درباره سایر انواع سلول ها به کار ببریم تا بتوانیم مسائلی مانند عفونت، مصونیت و سایر پدیده‌ها را بهتر بشناسیم.

وی افزود: همچنین بخشی از یک برنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم که در حال بررسی تاثیرات پرتوافکنی روی سلول‌ها است. ما با محققانی از سراسر جهان کار می‌کنیم تا درک کنیم چرا برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می کنند.

دکتر «کارلا نیومان» نیز گفت: روش جدید راه را برای مطالعه دقیق سلول های سرطانی با جزئیاتی بی‌سابقه هموار می‌کند. ممکن است روزی بتوانیم مشاهده کنیم که هر سلول سرطانی منفرد چگونه با همسایگان خود ارتباط برقرار می‌کند و این می تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را ایجاد کند.

نظر شما