شناسهٔ خبر: 66344357 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امنیت آسیای مرکزی، موضوع گفت‌وگوی مقامات چین و قزاقستان

تهران- ایرنا- وزیر دفاع چین در دیدار با رئیس جمهور قزاقستان با اعلام تعهد به روابط نظامی عمیق‌تر پکن و آستانه، گفت: منطقه آسیای مرکزی با وضعیت امنیتی «پیچیده» مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از تارنمای خبری روزنامه صبح جنوب چین، دونگ جون، وزیر دفاع چین، در گفت‌وگو با قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در آستانه، گفت: این منطقه با وضعیت امنیتی پیچیده‌ای روبرو است زیرا تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی، در آسیای میانه در حال ظهور است.

دونگ روز چهارشنبه برای شرکت نشست سالانه روسای دفاعی سازمان همکاری شانگهای (SCO)، بلوک امنیتی اوراسیا که در سال ۲۰۰۱ توسط چین و روسیه آغاز شد، وارد قزاقستان شد.

از سال ۲۰۲۱، زمانی که طالبان در کابل به قدرت بازگشت، پکن بارها نسبت به احیای نیروهای تروریستی در منطقه هشدار داده است. در یک اطلاعیه رسمی در سال ۲۰۲۳ در مورد وضعیت افغانستان، چین هشدار داد که «سه نیرو» (عبارتی که چین برای تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی به کار می‌برد)، همچنان یک «تهدید امنیتی بزرگ برای منطقه و جهان» هستند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع چین، دونگ و توکایف در جریان دیدار خود بر تقویت هماهنگی استراتژیک توافق کردند.

دونگ گفت: ارتش چین مایل است به گسترش زمینه های همکاری با قزاقستان و گسترش هر چه بیشتر روابط بین دو ارتش ادامه دهد.

وزیر دفاع چین در بخشی از دومین سفر خارجی خود از زمان تصدی این سمت، با همتای قزاقستانی خود روسلان جاکسیلیقف برای تبادل نظر در مورد همکاری عملگرایانه نظامی و وضعیت امنیت منطقه ای ملاقات کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی قزاقستان، کازینفورم، جاکسیلیقوف گفت: وزارتخانه های ما امکان برگزاری رزمایش های مشترک و همچنین ظرفیت آموزش پرسنل و گسترش روابط در زمینه فرهنگ و ورزش را دارند.

دونگ روز جمعه پس از پایان جلسات سازمان همکاری شانگهای با همتایان خود از کشورهای عضو دیگر هند، پاکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی مانند قرقیزستان به چین بازخواهد گشت.

در سال‌های اخیر، پکن همکاری‌های امنیتی و اقتصادی خود را با آستانه بهبود بخشیده و روابط دو کشور را به عنوان یک مشارکت راهبردی جامع و دائمی توصیف کرده است.

چین در سال های اخیر تجارت انرژی خود را با قزاقستان افزایش داده است، زیرا به طور فزاینده ای به آسیای مرکزی برای منابع متنوع نفت و گاز چشم دوخته است.

آستانه همچنین یک شریک حیاتی در طرح کمربند و جاده پکن بوده است چرا که قزاقستان مرکز تعدادی از پروژه های زیربنایی از جمله یک مرکز حمل و نقل در شهر مرزی کارگوس است.

سال گذشته، با افزایش ورود و خروج کانتینرهای ترانزیتی، دو کشور کار روی سومین خط ریلی مشترک را آغاز کردند، این خط آهن قرار است تا سال ۲۰۲۷ به بهره برداری برسد و شهر ایاگوز شرقی را به شهر بختی در مرز با شمال شرقی چین متصل کند.

نظر شما