شناسهٔ خبر: 66343150 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد

تهران- ایرنا- نخست‌وزیر یونان اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند در پاسخ به فشار اتحادیه اروپا و متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین، سامانه‌های دفاع هوایی مانند «پاتریوت» یا «اس-۳۰۰» در اختیار کی‌یف قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری رویترز، کیریاکوس میتسوتاکیس اواخر روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون «اسکای» یونان گفت: آتن قرار نیست اس-۳۰۰ (S-300) یا پاتریوت (Patriot) به اوکراین بفرستد.

وی اظهار داشت: از ما [در این باره] درخواست شد و ما توضیح دادیم که چرا نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

نخست‌وزیر یونان افزود: این سامانه‌ها برای توانایی بازدارندگی ما حیاتی هستند.

بر اساس این گزارش، با تشدید حملات هوایی روسیه به اوکراین، دولت‌های اتحادیه اروپا به ویژه کشورهایی از جمله یونان و اسپانیا که سامانه‌های دفاعی را در زرادخانه خود دارند، تحت فشار هستند تا دفاع هوایی بیشتری را به کی‌یف ارائه کنند.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به تازگی به اعضای ناتو گفت که کی‌یف برای مقابله با حملات هوایی روسیه به حداقل هفت سامانه «پاتریوت» یا سایر سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی نیاز دارد و از آنها خواست کمک‌های نظامی خود را برای اوکراین افزایش دهند.

وزرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند که در حال بررسی فوری چگونگی ارائه دفاع هوایی بیشتر به اوکراین هستند.

روزنامه «ال پائیس» اسپانیا نیز امروز (جمعه) خبر داد که مادرید «تعداد کمی موشک پاتریوت» به اوکراین ارسال می‌کند.

رویترز در ادامه خاطرنشان می‌کند که یونان در گذشته هزاران موشک، مواد منفجره، خودرو جنگی پیاده‌نظام (IVF)، مواد محترقه با انفجار قوی، مهمات و موشک‌های ضد تانک به اوکراین ارسال کرده است.

نظر شما