شناسهٔ خبر: 66341244 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر میراث فرهنگی: شبیه‌سازی حرم امام حسین (ع) در شیراز، تجلی هنر اسلامی است

شیراز - ایرنا - معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اثر ارزشمند شبیه‌سازی حرم امام حسین(ع) در شیراز نشانه ارادت و معرفت به اهلبیت و تجلی هنر اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مریم جلالی شامگاه پنجشنبه در بازدید از پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز، اظهار کرد:هر حرمی از اهل‌بیت (ع) موزه، عرض ارادت هنرمندان صنایع‌دستی است.

وی افزود: تجمیع همه هنرها در شبیه‌سازی این حرم مطهر نشان از پیوند بین نسلی حفظ و نگهداری هنری ایرانی دارد که همیشه در طول تاریخ ایرانیان هنر را با عشق و ارادت نگه‌داشته‌اند.

جلالی با بیان اینکه ما باید بتوانیم روایت رنجی که پشت این گنج بوده را نمایش دهیم، پیشنهاد کرد: مستند تصویری از روایت ساخت پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز ساخته شود و در معرض دید عموم قرار گیرد.

وی گفت: استاد هنرمند این اثر ارزشمند تمام تجلیات و این عرض ارادتی که طی قرن‌ها می‌توان برای یک حرم مطهر متصور شد را مینیاتوری کرده‌ است.

پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز از آثار ارزشمند هنرمند استاد حیدریان است که ساخت آن به مدت ۱۱ سال به طول انجامیده است.

وزن این بنا سه تن است و ۲۵ حرفه هنری از جمله مقرنس‌کاری، گچ‌بری، نجاری، جوشکاری، ریخته‌گری، قالب‌سازی، قلم‌زنی، آینه‌کاری، آجر تراشی، میناکاری، نورپردازی، معماری، خطاطی ثلث و کوفی، گره چینی، طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های صوتی، حجاری، سنگ‌تراشی، طراحی اسلیمی در ساخت آن به کار رفته است.

این پروژه به ابعاد عرض ۲ هزار میلی‌متر، طول سه هزار و ۲۰۰ میلی‌متر و ارتفاع ۲ هزار و ۷۰۰ میلی متر ساخته شده و بیش از ۱۲۴ هزار قطعه شامل ۲۴۰ عدد لامپ، سنگ سنندج، سنگ مرمر، کاشی هفت رنگ، نقره خالص، چوب ساج و طلای ۲۴ عیار در آن به کار رفته است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی همچنین در بازدید از بافت تاریخی شیراز از خانه تاریخی اطمینان به عنوان نخستین خانه صنایع دستی، بازارچه صنایع دستی ستایش و مسجد تاریخی مشیر دیدن کرد.

نظر شما