شناسهٔ خبر: 66336366 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ انجام می شود.

صاحب‌خبر -

آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی در استان با نوار تیپ است که علاوه بر صرفه جویی نزدیک به ۵۰ درصدی در مصرف آب موجب بهبود فرآیند آبرسانی زمینهای کشاورزی و افزایش تولید هم می‌شود

علی دیانتی افزود: نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.

وی اظهارکرد: در این روش آبیاری، آب به منطقه ای که توسعه ریشه گیاه انجام شده به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود که عدم رشد علفهای هرز و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای حفاظت خاک در این روش است.

دیانتی، با اشاره به ضرورت استفاده از این روش آبیاری گفت: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوار تیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگذاری ساده آنها به صورت دستی است.

وی افزود: این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا ، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و همه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی هستند، استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره برداران برای استفاده از نوار تیپ در تمامی کشت های بهاره هستیم.

سالانه ۱۵ هزار تن سبزی و صیفی در محیط‌های گلخانه ای استان تولید و در آب مصرفی صرفه جویی چشمگیری در این محیط ها می شود.

نظر شما