شناسهٔ خبر: 66332232 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخبه پروری از مدرسه تا پسا دکتری؛ یکهزار دانش‌آموز فارسی تحت پوشش خیران نخبه پرور

شیراز – ایرنا – مدیرعامل مجمع خیران نخبه پرور فارس با بیان اینکه این مجمع مردمی در زمینه‌های شناسایی و هدایت استعدادهای برتر برای نخبه پروری، نخبه شناسی، نخبه گزینی و نخبه گماری فعالیت می‌کند، گفت: در زمان حاضر یکهزار دانش‌آموز استان تحت حمایت  مجمع قرار دارند.

صاحب‌خبر -

دکتر حبیب شریف روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: وقف و کار خیر سنت پسندیده‌ای است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان رایج است و در ایران نیز حضور خیران برای رفع مشکلات جامعه بنا به آموزه‌های دینی اسلامی پررنگ‌تر است.

وی با اشاره اینکه مجمع خیران نخبه‌پرور فارس به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر استان می‌پردازد، گفت: هر چند بنیاد ملی نخبگان نیز این کار را انجام می‌دهد اما بنیاد نخبگان در سالهای گذشته بیشتر تمرکز خود را بر دانشجویان استعداد درخشان و اساتید مستعد گذاشته و حوزه دانش‌آموزی کمتر مورد توجه آن قرار گرفته است.

شریف افزود: مجمع خیران نخبه پرور فارس بخش اصلی توجه خود را بر روی دانش‌آموزان مستعد قرار داده و به شیوه‌های مختلف آنها را شناسایی و حمایت میکند.

مدیرعامل مجمع خیران نخبه پرور فارس ادامه داد: این دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی از طریق فراخوان عمومی در سایت مجمع و یا معرفی از سوی نواحی آموزش و پرورش استان به صورت سه برابر ظرفیت موجود برای بورسیه وحمایت داوطلب می‌شوند و فعالیت‌ها و رزومه علمی آنها از سوی شورای راهبردی با ترکیبی از اساتید متخصص دانشگاه شیراز، معلمان با تجربه و معاون آموزش متوسطه آمو ش و پرورش ارزیابی و تایید می‌شود.

او ادامه داد: پس از این شناسایی طی مراسمی علاوه بر دریافت لوح، با فرایند حمایت‌های خیران نخبه‌پرور برای توانمندسازی خود آشنا می شوند و با اعطای جوایز و بورسیه به مدت یکسال مورد حمایت قرار می‌گیرند.

شریف توضیح داد: این جوایز به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود بلکه براساس هوش و استعدادی که در آنها شناسایی شده، دوره‌ها و کارگاه‌هایی برای هدایت و توانمندسازی انها برگزار می‌شود که هزینه آن از محل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری اعتبارات اختصاص یافته از سوی خیران تامین می‌شود.

مدیرعامل مجمع خیران نخبه پرور فارس اعلام کرد: در زمان حاضر حدود ۱۵۰ خیر نیک اندیش فارس عضو مجمع خیران نخبه‌پرور هستند و فرآیند عضو گیری از میان خیران نخبه دوست که مایل به همکاری حتی کمک فکری باشند، ادامه دارد.مجمع خیرین نخبه‌پرور فارس بیشتر تمرکز خود را بر شناسایی و هدایت دانش‌آموز مستعد قرار داده و اکنون یکهزار دانش‌آموز را تحت حمیات دارد. طرح شهاب نیز برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموز نیز اکنون با تلاش‌های این مجمع تنها در فارس فعال است.

شریف گفت: در زمان حاضر حدود یکهزار نفر از دانش‌آموز فارس تحت حمایت مجمع خیران نخبه‌پرور فارس هستند و قرار است امسال نیز ۱۵۰ نفر به این شمار افزوده شود.

نخبه پروری از مدرسه تا پسا دکتری؛ یکهزار دانش‌آموز فارسی تحت پوشش خیران نخبه پرور

شهاب در فارس؛ شناسایی و هدایت نخبگان از کودکی

مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور فارس یادآور شد: برنامه‌ای با عنوان شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) از سال ۱۳۹۳ در کشور آغاز و قرار شد بر این اساس دانش‌آموزان سه پایه سوم تا ششم به صورت نامحسوس در هر پایه به طور جداگانه از سوی معلمان دوره دیده رصد و در صورتی که در در یک جمع‌بندی در هر یک از هشت حوزه استعدادی ریاضی، علوم تجربی، دینی، کلامی، هنری، فضایی، ورزشی و اجتماعی مستعد شناخته شوند، در فاز دوم برای هدایت عام و خاص آنها برنامه‌ریزی شوند.

وی ادامه داد: این برنامه پس از سه سال اجرا و در حالی که تنها در ۶ ناحیه آموزش و پرورش کشور در حال اجرا بود، سال ۹۶ متوقف شد، اما این برنامه در فارس با تلاش خیران نخبه‌پرور به راه خود ادامه داد و اکنون فرآیند دوم آن، یعنی هدایت، در ۱۲ ناحیه آموزش و پرورش این استان در حال اجرا است.

شریف با بیان اینکه تا سال گذشته، فارس تنها استان اجرا کننده فاز دوم، یعنی هدایت در سطح کشور است، گفت: تا کنون چندصد دانش آموز مستعد فارس که در قالب طرح شهاب شناسایی و مرحله هدایت آنها با همکاری خیران نخبه‌پرور و برخی دیگر از دستگاه‌ها مانند تبلیغات اسلامی ( در هوش هنری، فضایی و کلامی) آغاز شده است و قرار است ۱۹ اردیبهشت از حدود۲۰ نفر از آنها جنوب استان و در واقع در شهرستان های خنج، لار و جهرم تجلیل شوند تا این اقدام‌ها را جدی بدانند و متعهدانه در این طرح حرکت کنند.

ثبت ۵۵ جایزه نخبگی برای جوانان مستعد

وی بیان کرد: جایزه‌های حمایتی به نام خیر اهدا کننده ثبت می‌شود و به صورت سالانه به بهترین دانش‌آموز یا دانشجو یا دانش آموخته برگزیده در زمینه‌های تخصصی مختلف اهدا می‌شود تا با استفاده از این امکانات هدایت و توانمندتر شوند.

مدیرعامل مجمع خیران نخبهپرور فارس با بیان اینکه این مجمع جوایزی با قدمت هفت‌ساله دارد، گفت: در زمان حاضر ۵۵ جایزه بورسیه در این استان ثبت شده که هر ساله به دانشجویان، دانش آموزان و یا دانش آموختگان برتر اعطا می‌شود.

شریف افزود: ۱۶ جایزه به نام بزرگان و مفاخر فارس ثبت شده که به ۱۶ نفر از استعدادهای برتر دانش‌آموزی، دانشجویی و دیگر گروه‌های هدف مانند مخترعین، دستایاران تخصصی و فوق تخصصی، دانشآموختگان، کادر پرورازی نیروی هوایی، کارآفرینان و دیگر اقشار تعلق می‌گیرد.

وی گفت: این جایزه‌ها در زمینه‌های شیمی عالی، مهندسی آب، فرش و صنایع دستی، بیماری گوارش و کبد، طرح کسب و کار، علوم باغبانی، بیماری‌شناسی گیاهی، گیاهان دارویی، بیوتکنولوژی دارویی، سلامت، قلب و غروق، مهندسی شیمی، قلب اطفال، پرواز، آب‌زمین شناسی و بیماریهای عفونی به ثبت رسیده است.

مدیرعامل مجمع خیران نخبه پرور فارس عنوان کرد: جایزه پروفسور ملک زاده در زمینه بیماری‌های گوارش و کبد، جایزه پروفسور ایمانیه در حوزه سلامت، جایزه خلبان شهید عباس دوران در زمینه پرواز و جایزه پروفسور البرزی نمونه هایی از جوایز ثبت شده با نام بزرگان و مفاخر فارس هستند.

شریف اضافه کرد: ۲۰ جایزه دانش‌آموزی که به نام بزرگان فارس ثبت شده نیز به حدود ۱۵۰ دانش آموز استعداد برتر در حوزه‌های مشخص اعطا می‌شود؛ این جوایز به نام مفاخر و اساتید بنام، سید حبیب فیروزآبادی، رضا امید بیگی، غلامحسین پیرویان، جواد بهبودیان، حمیدرضا ذوالانواری، طناز خوشخوی ذهتاب، مهرماه هاتف، فریدون مهبودی، محمد جویبار، فرزاد خوشخوی، مرتضی جاویدی، عباس دوران، عزت‌الله رئیسی، فاطمه صمیمی و نوروزقلی عسکری به ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد: هفت جایزه بورس دانشجویی نیز به نام بزرگان فارس در حوزه‌های پزشکی و سلامت، کسب و کارهای خلاقانه طراحی و دوخت لباس، کارآفرینی، مهندسی، زمین آب شناسی ، روانشناسی و دیگر رشته‌های تخصصی ثبت شده و ۱۶ جایزه تخصصی نیز با نام بزرگان استان به طور مشترک به دانش‌ آموختگان یا دانشجویان مستعد شناسایی شده تعلق می‌گیرد.

شریف یادآور شد: از میان جوایز بورسیه‌های دانشجویی، در زمان حاضر حدود ۵۰ دانشجوی نخبه تحت حمایت خیران نخبه‌پرور فارس هستند و قرار است امسال نیز ۴۰ نفر به این شمار افزوده شود.

وی از شروع به اعطای چند بورسیه جدید تحصیلی به حداقل ۱۰ دانشجو از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این جایزه در رشته تخصصی نجوم به ۲ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری مستعد (پرداخت حقوق ماهیانه ۴۰ و ۵۰ میلیون ریال) و ۲ دانشآموزان علاقمند و فعال در این زمینه و چند دانشجوی دکتری رشته زمین- آب اختصاص می‌یابد.

نخبه پروری از مدرسه تا پسا دکتری؛ یکهزار دانش‌آموز فارسی تحت پوشش خیران نخبه پرور

حمایت خیران نخبه‌پرور از دانش‌آموخته‌های دکتری

شریف حمایت مجمع خیران نخبه‌پرور از دانش‌آموخته‌های دکتری مستعد را اقدامی بی نظیر خواند و گفت: در این قالب فارغ‌التحصیلان دوره دکتری مستعد در فاصله پایان تحصیلات خود تا اشتغال دائم به کار، در صورتی که توانایی کمک به حل یکی از مشکلات و نیازهای کشور را داشته باشند به استخدام موقت در می‌آیند.

او توضیح داد: این نخبگان در قالب همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان یا دستیار اساتید دانشگاه، یکسال با حقوق استادیار پایه یک دانشگاه استخدام موقت می‌شوند.مجمع خیران نخبه پرور فارس در قالب دوره‌های پسا دکتری امید، دانش‌آموختگان دکتری مستعد را برای حل مشکلات کشور به صورت موقت استخدام می‌کند؛ تا کنون ۱۱۱ فرصت پسادکتری ایجاد شده و ۲۱ دانش‌آموخته نیز تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور فارس اعلام کرد: ظرف چند سال گذشته با کمک مجمع ۱۱۱ فرصت پسادکتری در فارس ایجاد شده و ۲۱ دانش ‍‌آموخته این استان اکنون در قالب این طرح تحت پوشش قرار گرفته و دوره پسادکتری خود را می‌گذرانند.

نخبه‌پروری، نیازمند فرهنگسازی در میان خیران

شریف با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگسازی فرهنگ نخبه‌پروری، گفت: اشاعه و ترویج فرهنگ نخبه‌پروری در جامعه لازم است، امروز بیشترین خیران نیت خود را در حوزه سخت افزاری مانند ساخت بیمارستان‌، مدارس، کتابخانه‌، خوابگاه، مساجد و دیگر زیرساخت‌ها و تجهیزات قرار می‌دهند؛ چرا که پس از سه سال حاصل پروژه خود را می‌بینند در حالی که نتیجه بخشی فعالیت خیران نخبه پرور دراز مدت‌تر است و از هنگامی که شناسایی یک دامشآموز مستعد آغاز میشود، ۲۰ سال طول می‌کشد تا شاهد به ثمر نشستن آن باشیم.

وی اظهار کرد: این در حالی است که بیمارستان‌ها با فعالیت پزشک‌های حاذق و مدارس با تدریس معلمان خوب هویت می‌یابند و تربیت نیروی انسانی کارآمد لازمه تقویت زیرساخت‌ها است.

مدیرعامل مجمع خیران نخبهپپرور یادآور شد: ما در سال ۱۴۰۲ نتیجه برخی از شناسایی و حمایت دانش‌آموزان مستعد استان را دیدیدم. برای مثال از ۵ دانش‌آموز استهبانی شناسایی و هدایت شده، ۲ نفر با کسب رتبه‌های ۲ رقمی کنکور سراسری در دانشگاه‌های تهران وصنعتی شریف تحصیل می‌کنند.

وی افزود: در ۹ سال گذشته مجمع خیران نخبه‌پرور به همه شهرستان‌های فارس سفر کرده و فعالیت‌های خود در شورای آموزش و پرورش این شهرستان‌ها معرفی کرده، سایت فعال دارد و فعالیت‌های خود را هم رسانه‌ای کرده است.

شریف اذعان کرد: با این حال هنوز در این زمینه ضعیف هستیم و باید تعامل بیشتری برای فرهنگسازی نخبه‌پروری انجام شود.

کمک خیران فارسی به راه‌اندازی مجمع خیران نخبه‌پرور در ۱۴ استان کشور

مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور فارس گفت: این مجمع در سال‌های فعالیت خود تلاش کرده تا در سایر استان‌ها نیز توسعه یابد و تا کنون موفق شده حامی شکل‌گیری این مجمع در ۱۴ استان کشور باشد.

شریف افزود: مجمع خیران نخبه‌پرور استان‌های البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، مازندران، هرمزگان، همدان، کهگیلویه و بوبراحمد و یزد با حمایت مجمع خیران نخبه‌پرور فارس راه اندازی شده و یا مراحل ثبت نهایی را طی می کند.مجمع خیران نخبه‌پرور فارس به نوگشایی این مجمع در ۱۴ استان کشور کمک کرده است.

وی ادامه داد: در جهت بهبود و ارتقای نخبه‌پروری در شهرستان‌های فارس، بویژه مناطق محروم، راه‌اندازی دفاتر شهرستانی مجمع خیران نخبه‌پرور در دستور کار قرار گرفته و تا کنون مقدمات نوگشایی این دفاتر در شهرستان‌های سروستان، اقلید، خنج، کازرون، جهرم و دژکرد انجام شده است.

شریف گفت: نخستین دفتر شهرستانی این مجمع به زودی در شهر دژکرد اقلید و در منزل وقفی شهید نوروز قلی عسکری و دومین دفتر در تاریخ ۲۰ اردیبهشت در خنج راه‌اندازی می‌شود.

مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور فارس یادآور شد: مجمع مردمی خیران نخبه‌پرور سال ۱۳۹۵ به کمک جمعی از خیران عاشق جوانان مستعد در سطح کشور با هدف شناسایی، هدایت، تکریم و الگوسازی از زندگی علمی، اجرایی و اجتماعی آنها برای جوانان و نوجوان و نسل‌های آینده است.

برچسب‌ها:

نظر شما