شناسهٔ خبر: 66328822 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«نردبان آسمان» بر طبقات کتاب‌فروشی

تهران- ایرنا- کتاب «نردبان آسمان» به عنوان منبعی برای فهم بهتر اخلاق اسلامی و سیره عملی علما و بزرگان دین مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کسانی که به دنبال راهنمایی در زمینه سلوک معنوی هستند، مفید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «نردبان آسمان» مجموعه‌ای از گفتارهای آیت الله حاج سیدرضا بهاء‌الدینی است که توسط اکبر اسدی تدوین شده است.

در پیش گفتار کتاب آمده است: این کتاب در سال‌های دفاع مقدس، هرشب جمعه برای طالبان علوم دینی افاضه شده و شامل مباحثی درباره سیر و سلوک اخلاقی و معنوی است.

بیشتر این‌گفتارها از نوار بر کاغذ آمده و برخی نیز در مجلس درس نگاشته شده است، گردآورنده این مجموعه کوشیده است تا سیاق سخن حضرت استاد را حرمت گذارد و سنخ شفاهی بیان ایشان را مراعات کند. از اولین چاپ این کتاب قریب به ۳ دهه می‌گذرد و سال‌های پیش مکرر به چاپ رسیده است.

کتاب «نردبان آسمان» به عنوان منبعی برای فهم بهتر اخلاق اسلامی و سیره عملی علما و بزرگان دین مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کسانی که به دنبال راهنمایی در زمینه سلوک معنوی هستند، مفید است.

آیت‌الله بهاءالدینی به خاطر تدریس اخلاق و فقه و همچنین فعالیت‌هایش در حوزه‌های علمیه شناخته شده‌اند. ایشان در ۹ فروردین ۱۲۸۷ در قم متولد شدند و نسبشان به امام سجاد، چهارمین امام شیعیان، می‌رسد. تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم آغاز کردند و به عنوان شاگردی از عبدالکریم حائری یزدی و سایر علمای برجسته، دروس خارج فقه را فرا گرفتند.

برخی از موضوعات کلیدی که در کتاب مورد بحث قرار گرفته‌اند عبارت از تاکید بر اهمیت نماز شب و رعایت جزئیات مسائل اخلاقی، توجه به سلوک توحیدی و اهمیت تفکر عمیق در مسائل دینی، پایبندی به اصول اخلاقی و زندگی زاهدانه، تحمل مصائب و سختی‌ها با صبر و استقامت و علاقه به قرائت قرآن و ادعیه و شوق به معنویت است.

این موضوعات نشان‌دهنده عمق نگاه آیت‌الله بهاءالدینی به زندگی و تعالیم اسلامی است و برای کسانی که به دنبال رشد معنوی و فهم عمیق‌تر از اخلاق اسلامی هستند، مفید می‌باشد.

قسمتی از متن کتاب

حق‌الناس

البته این نسبت به حقوق حقّۀ خدای تعالی است، ولی برای حقوق بندگان خدا، انسان گرفتار است. اگر حق، حق مالی است، حق اَعراض و آبرویی است، حق غیبت است، آنجا صاحب حق، خدا نیست. صاحب حق رفقا، همشهری‌ها و همسایه‌ها هستند. آن‌ها باید از این حق صرف‌نظر کنند، تا این حق ساقط شود. یا باید حق را ادا کنی و یا کسب رضا کنی.

آنجا که هیچ‌کدام از این‌ها امکان ندارد، اگر انسان بندۀ حقیقی حق تعالی باشد، خدای تعالی این قدر برکات خود را بر آن صاحب حق نازل می‌کند که می‌گوید: ما راضی شدیم؛ و گرنه گرفتار است تا حقوق او را ادا کند.

تمام حرکات و سکنات انسان، حتی یک نظر سوء مورد حساب است. نگاهی کرده‌ای، دستت حرکتی کرده است، نیت بدی داشته‌ای، همه مورد حساب و مواخذه است.

توبه یکی از ابواب رحمت الهی و یکی از ابواب بهشت است و این مطلب، حقیقت و واقعیت دارد. دلیل آن هم- چنان که گفتیم- این است که خدا به نصرت خودش بر می‌گردد و به قضای حوائج شما رجوع می‌کند. اینها دلیل این است که خد ا عفو و اغماض کرده است.

عقاب خدا این است که خدا آدم را رها کند و به حال خود واگذارد. ضرر رها کردن خد ا از ضرر رها کردن قیّمی که به افراد نابالغ قیمومیت دارد، بیشتر است. بشر وقتی هم که بالغ شد، نسبت به احکام و علوم الهی نابالغ است و تنها نسبت به یک دستۀ خاصی از احکام و علوم الیهی بالغ است.

انسان‌هایی که دارای علم و دانش هستند، در دستگاه خدای تعالی نابالغ هستند؛ همانند انسان‌های که در اوضاع شرق و غرب می‌بینند. خلی فعالیت می‌شود، متفکرینی که این صنایع را تحویل شما می‌دهند شب‌ها خیلی بیداری می‌کشند.

گمان نکنید به یک نگاه این صنایع درست شده است. در هر رشته‌ای متفکرین زحمت کشیده اند، تلفات و خسارات داده‌اند. ولی وقتی که در راه خدا منصرف نشود، چه فایده‌ای دارد؟ مثل پولی که بعضی‌ها پیدا کرده‌اند، به جای اینکه با این پول استفاده‌های الهی کنند، استفادۀ شیطانی می‌کنند.

خدا همه را موفق کند که در این جهان تائب بشویم، از جرم مبّرا شویم و بعد هم بتوانیم خود را طاهر از جرم نگه داریم. نمی‌دانید این چقدر قیمت دارد که آدم خود را در اجتماعی ببینید که مطهر از جرم و جنایت است.(صفحه ۱۳۶ و ۱۳۷)

کتاب «نردبان آسمان» مجموعه‌ای از گفتارهای آیت الله حاج سیدرضا بهاء‌الدینی توسط اکبر اسدی تدوین، در ۲۸۰ صفحه، قطع رقعی، شمارگان هزار نسخه در پاییز ۱۴۰۲ منتشر شد.

نظر شما