شناسهٔ خبر: 66328430 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد ایرنا مطرح شد؛

پازاج: یک مسابقه جدی برابر با یک سال تمرین است/سطح مسابقات جام صفوی بالا خواهد بود

اردبیل - ایرنا - پیشکسوت و مربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با بیان اینکه سطح مسابقات کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی بسیار بالا خواهد بود، گفت: یک مسابقه جدی برای کشتی‌گیر برابر با یک سال تمرین است و در واقع ترس کشتی‌گیر با حضور در چنین مسابقاتی ریخته و اعتماد به نفس او افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی نوجوانان در چهارچوب "جام صفوی" از امروز در حالی با حضور نمایندگان سه کشور خارجی و نفرات اول تا دهم همه وزن‌های این رشته در ورزشگاه ۶ هزار نفری جهان پهلوان حسین رضازاده اردبیل برگزار می‌شود ، این مسابقات و جام صفوی فرصت خوبی برای واکاوی وضعیت ورزش استان اردبیل به ویژه کشتی و آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی برای ارتقای وضعیت آن است به این امید که کشتی اردبیل به جایگاه درخشان دهه ۶۰ و ۷۰ برسد.

این رقابت‌ها را می‌توان نقط عطفی برای قرار گرفتن کشتی اردبیل در کانون توجه افکار عمومی، ورزشکاران و دست‌اندرکاران کشتی کشور تلقی کرد. در همین زمینه نشستی با حضور احد پازاج چهره شناخته شده کشتی فرنگی کشورمان و قدرت حاج نوری رئیس هیات کشتی استان در خبرگزاری ایرنا، (مرکز اردبیل) برگزار شد.

ایرنا: آقای پازاج مسابقات کشتی فرنگی جام صفوی چه تاثیری در وضعیت کشتی اردبیل خواهد داشت؟

پازاج: هیات کشتی اردبیل در دوره جدید، تلاش‌های خوبی برای بهبود وضعیت کشتی استان داشته است و می‌توان گفت با حضور آقای حاج نوری کشتی اردبیل به اصطلاح جان گرفته است. الان هیات مشکل مالی ندارد و عوامل و دست‌اندرکاران باید برنامه‌ریزی کرده و از فرصتی که ایجاد شده بهترین استفاده را بکنند، تاکید من داشتن برنامه است اگر برنامه و راهبرد بلند مدت نداشته باشیم اتفاقی برای کشتی نخواهد افتاد. از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۷ چهار دوره مسابقات بین‌المللی کشتی با حضور کشورهای خارجی به مناسبت روز جهانی کودک در اردبیل برگزار شد. در سال ۱۳۹۷ هم مسابقات باشگاه‌های جهان در اردبیل برگزار شد اما چون نگاه و برنامه بلند مدت نداشتیم، آن طور که باید و شاید نتوانستیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. من یادم هست در مسابقات سال ۱۳۷۳ تیم‌های گرجستان و کره جنوبی هم به اردبیل آمده بودند اما از این فرصت استفاده نشد ، بنابراین من فکر می‌کنم مسابقات جام صفوی فرصت و تلنگر خوبی برای کشتی اردبیل است و نباید این فرصت را از دست داد.

واقعیت این است که اساسا هر رویدادی چه ورزشی، چه اقتصادی و چه فرهنگی برای استان یک ظرفیت است و باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد، برگزاری مسابقاتی در این سطح به نوجوانان و جوانان انگیزه می‌دهد، به هر حال برخی امکانات جذب می‌شود، وقتی این ظرفیت‌ها فراهم شد، هیات کشتی و دست‌اندرکاران ورزش استان باید از این فرصت استفاده کنند. اتفاقی که در دوره جدید افتاده این است که الان هیات کشتی اردبیل برنامه محور است، به طوری که بعد از آقایان اولیایی و معروف خانی، اولین بار است که ۲ نفر از اردبیل (محمدباقر عزیزی در وزن ۶۰ کیلوگرم و دانیال ایزدی در وزن ۹۲ کیلوگرم) به مسابقات بین‌المللی در کشور ترکیه اعزام شدند.

پس این جام می‌تواند در نوجوانان و جوانان استان انگیزه ایجاد کند و کشتی فرنگی اردبیل را به دهه ۶۰ یا ۷۰ برگرداند. صادقانه بگویم اگر در این دوره کشتی اردبیل به جایگاه خود در کشور برنگردد، دیگر برنخواهد گشت چون اصلی‌ترین مساله اسپانسر و حمایت‌های مالی است که این موضوع در حال حاضر حل شده است. اردبیل در دهه‌های گذشته نه تنها قطب کشتی ایران بلکه قطب کشتی فرنگی آسیا بود و استان‌های فارس و خوزستان دیرتر از ما شروع کردند اما کمبودها و عدم برنامه‌ریزی باعث عقب افتادن کشتی استان شد از این جهت حضور آقای حاج نوری در راس هیات کشتی استان نویدبخش آینده خوب برای کشتی اردبیل است.

ایرنا: آقای حاج نوری برنامه شما برای کشتی اردبیل در دوره جدید چیست؟

حاج نوری: تصور من این است که اساسا مدیریت چه در ورزش و چه در صنعت یک مدل است یعنی این طور نیست که یک مدیر صنعتی نتواند در حوزه ورزش موفق شود. اگر فردی استعداد مدیریتی داشته باشد در همه جا موفق عمل خواهد کرد، از موقعی که بنده به عنوان رئیس هیات کشتی استان انتخاب شدم، تلاش ما بر این بود که نقاط ضعف و قوت کشتی اردبیل را شناسایی کنیم، ارزیابی من این است که اصلی‌ترین مشکل فعلی کشتی اردبیل نداشتن مربی با دانش و به روز است. اردبیل استعدادهای نابی در کشتی دارد و کشتی اردبیل در ایران و جهان مطرح است امروز هر جا می‌رویم به ما می‌گویند چرا با حضور چهره‌ای مانند احد پازاج در اردبیل، آن استان چهار کشتی‌گیر نامی و المپیکی ندارد. برای حل این مشکل، هیات کشتی استان اردبیل علاوه بر تعریف چارت علمی، برای اولین بار در کشور اقدام به ارزیابی عملکرد مربیان استان کرده است.

ایرنا: چطور شد که وارد عرصه ورزش و کشتی شدید؟

حاج نوری: همه ما در قبال نوجوانان و جوانان استان مسئول هستیم ، من عقیده دارم باید جلو آسیب دیدن جوانان را بگیریم و نگذاریم به بیراهه بروند از این جهت بنا به مسئولیت اخلاقی و اجتماعی وارد عرصه شدم ، نگاهم هم آینده‌نگرانه است و تلاش خواهیم کرد با آموزش و تربیت به روز مربیان، کشتی‌گیران قوی و مطرحی تحویل جامعه کشتی کشور بدهیم.

ایرنا: ملاک هیات کشتی استان برای ارزیابی مربیان چیست؟

حاج نوری: در ارزیابی مربیان ۳۰ شاخص مختلف مانند اخلاق، همکاری با هیات، به روز بودن آموزش و دانش، لباس، حضور مرتب و منظم در تمرین، ضدعفونی کردن تشک، وزن کشتی‌گیران و اینکه مربی چه تعداد کشتی‌گیر به تیم ملی کشورمان تحویل داده در نظر گرفته شده است و امیدواریم با این اقدامات در سال‌های آینده کشتی استان به جایگاه در شان اردبیل برسد.

پازاج: یک مسابقه جدی برابر با یک سال تمرین است/سطح مسابقات جام صفوی بالا خواهد بود

پازاج: ما باید نگاه سیستمی و زنجیروار داشته باشیم در غیر این صورت نتیجه نخواهیم گرفت، مربی با دانش، پول و امکانات و مدیریت در کنار هم باشند و با یک برنامه منسجم کار را پیش ببریم. در عین حال می‌توان گفت ۸۰ درصد موفقیت در کشتی به آموزش مربیان بستگی دارد، چرا که وقتی مربی دانش روز را نداشته باشد، هر چقدر هم پول و امکانات داشته باشیم، نتیجه نخواهیم گرفت. باید در سراسر استان مربیان به صورت صحیح، یکپارچه و منظم و منطبق با اصول علمی به کشتی گیران آموزش داده شود و این طور نباشد که هرکس آن طور که دلش می‌خواهد به کشتی‌گیر تمرین بدهد.

موضوع دیگری که باید خیلی روی آن کار شود مسائل اخلاقی است که امروز به نوعی حلقه مفقوده ورزش است، در مسابقه اخیر تیلور دیدید که کشتی‌گیری که ۱۰۰ درصد طلایی بود را نیاوردند بلکه کسی که او را زمین زد، آوردند این یک موضوع آموزنده است. علاوه بر این وقتی تیلور با آن آوازه و سابقه و نام و نشان در مسابقه باخت، حریف را بوسید و بدون هیچ جار و جنجالی با آرامش از میدان خارج شد ، این برای این است که تیلور صرفا به نتیجه نگاه نمی‌کند او از کشتی لذت می‌برد. مربی ما و ورزشکار ما فارغ از نتیجه باید منش اخلاقی داشته باشد و به کشتی علاقه‌مند بوده و از ورزش لذت ببرد.

علاوه بر موارد فوق مدیران ورزشی باید متناسب با فرهنگ خودمان برنامه‌ریزی کنند، متاسفانه ورزش ما سال‌هاست از ریل خارج شده، امروز نقش پول در ورزش بسیار زیاد شده است و به اصطلاح ورزش ما پولی شده است. من در ورزش با پول مخالف هستم کسی صرفا به خاطر پولدار بودن و هزینه کردن نمی‌تواند الزاما ورزشکار خوبی باشد و نتیجه بهتری بگیرد، باید استعداد داشته باشد. اگر کسی صرفا به دنبال پول باشد در ورزش به جایی نخواهد رسید. البته این به معنای این نیست که نباید در ورزش هزینه کرد برای موفقیت در کشتی باید هزینه کرد، اما این طور نباشد که متولیان ورزش به دنبال کسب درآمد باشند چرا که وقتی به فکر درآمدزایی باشند دیگر نمی‌توانند قهرمان‌پروری کنند.

اگر می‌خواهیم ورزش را اصلاح کنیم و نتیجه بگیریم باید درب سالن‌های ورزشی به روی تمامی نوجوانان و جوانان باز باشد تا استعدادها و علاقه‌مندان واقعی وارد این عرصه شوند و برای ورزش هزینه کنیم ، ممکن است کسی که استعداد دارد، پول نداشته باشد در این صورت معلوم است که این استعداد هم به جای نخواهد رسید. منظورم این است که نوجوان و جوانی که استعداد دارد اما پول ندارد باید حمایت شود و فدراسیون و نهادهای مسئول برای او هزینه کنند.

واقعیت این است که در سال‌های گذشته آموزش و پرورش با جمع کردن کلوپ‌های ورزشی یکی از بزرگترین ظلم را به ورزش کرد. چون ورزش از آموزش و پرورش و سنین پایه شروع می‌شود ، شما یک قهرمان نشان بدهید که از سنین پایه و آموزش و پرورش نیامده باشد ، سرمایه‌گذاری و صرف هزینه در ورزش آموزش و پرورش هم به سلامت جامعه و تضمین آینده آن کمک می‌کند و هم فضا را برای ظهور و بروز استعدادهای ورزشی فراهم می‌کند.

ایرنا: داشتن نگاه راهبردی و بلند مدت چگونه می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت در ورزش شود؟

پازاج: در سال ۱۳۶۲ من به همراه داور جدی، حمید صمدی، نادر باقرنیا در زاهدان در رده نوجوانان قهرمان کشور شدیم. از آن موقع تا زمانی که من وارد رده سنی بزرگسالان شدم، حدود ۱۰ سال طول کشید. رده سنی نوجوانان پله اول ورزش قهرمانی است، پله دوم جوانان و پله آخر نیز رده سنی بزرگسالان است. در این مراحل خیلی‌ها حذف می‌شوند بنابراین برای قهرمان‌پروری و رسیدن به اهداف موردنظر یک برنامه راهبردی ۱۰ ساله مورد نیاز است و به نظر می‌رسد در هیات کشتی استان اردبیل این راهبرد وجود دارد و همین الان ۲ کشتی‌گیر اردبیلی در رده سنی نوجوانان عضو تیم ملی هستند و برای اینکه این کشتی‌گیران ما به قهرمانی خود تا رده سنی بزرگسالان ادامه دهند باید از هر جهت حمایت و پشتیبانی شوند.

ایرنا: موضوع آموزش دانش مربیان تا چه حد می‌تواند کشتی را در مسیر درست قرار دهد؟

پازاج: اگر مربی فنی را اشتباه به کشتی‌گیر آموزش بدهد آن کشتی‌گیر تا آخر دچار اشتباه می‌شود و نتیجه نخواهد گرفت. زمانی که در تیم ملی گئورگی ورشینین آمد آن موقع فهمیدیم چقدر در آموزش مشکل داریم بعد از آن هم که المپیک رفتیم، بهترین نفرات تیم ملی من و عبدالله چمن گلی بودیم این مربی بزرگ در نهایت موفق شد ما را ۲۰ درصد تغییر بدهد چون برخی فنون را اشتباه یاد گرفته بودیم نمی‌توانستیم تغییر بدهیم. برای همین آموزش‌ها در رده‌های سنی پایه باید درست و یکسان باشد تا در رده سنی جوانان و بزرگسالان دچار مشکل نشویم. بنابراین باید سیاستی طراحی شود تا هر کس در جایگاه خود قرار بگیرد، فنون یکسان با روش درست آموزش داده شود و نظارت کنیم تا از چهارچوب خارج نشود و در نهایت با ارزیابی عملکرد مربیان سطح دانش آنها را افزایش داده و شاهد ارتقای کشتی استان باشیم.

ایرنا: آقای حاج نوری حضور چه تیم‌هایی در این مسابقات قطعی شده است و به نظر شما سطح مسابقات چگونه خواهد بود؟

حاج نوری: در این مسابقات بین‌المللی علاوه بر کشتی‌گیران سه کشور ارمنستان، قزاقستان و عراق، ۱۰ نفر اول کشور در هر وزن حضور خواهند داشت و با توجه با اینکه این مسابقات در تقویم فدراسیون کشتی ثبت شده و یک مرحله انتخابی تیم ملی است این رقابت‌ها از حساسیت زیادی برخودار بوده و استقبال زیادی از آن شده است.

مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی نوجوانان، نقطه آغاز مسابقات جام صفوی در اردبیل است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه تیم‌های شرکت‌کننده پذیرش و صبح روز پنجشنبه هم کشتی‌گیران وزن‌کشی خواهند شد و بعد از آن مسابقات به طور رسمی آغاز و این رقابت‌ها روز پنجشنبه و جمعه ۶ و هفتم اردیبهشت ماه به مدت ۲ روز در ورزشگاه ۶ هزار نفری جهان پهلوان حسین رضازاده اردبیل برگزار خواهد شد.

ایرنا: برگزاری جام صفوی چه تاثیری بر کشتی استان خواهد داشت؟

حاج نوری: برگزاری مسابقاتی در این سطح مزایای زیادی از جمله رشد و توسعه کشتی استان، مطرح شدن نام اردبیل، رونق توریسم ورزشی و اقتصاد منطقه خواهد داشت و برای همین همه باید تلاش کنند تا با برگزاری شایسته مسابقات در سایر رشته‌های ورزشی، جام صفوی تثبیت و نهادینه شود. با اینکه میزبانی این مسابقات برای اردبیل امتیاز و افتخار بزرگی است، اما در حوزه زیرساخت‌ها همچنان کمبود داریم، قرار است شهرداری اردبیل در چهار نقطه در حاشیه شهر زمین در اختیار هیات کشتی استان قرار دهد تا خانه کشتی احداث و استعدادهای واقعی کشتی اردبیل شناسایی، کشف و تربیت شوند. به هر حال اعتقاد دارم باید همه دست به دست بدهیم تا از این فرصت برای ارتقای کشتی کشور و استان استفاده کنیم.

پازاج: با توجه به اینکه مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی نوجوانان یک مرحله انتخابی تیم ملی محسوب می‌شود سطح کمی و کیفی مسابقات بسیار بالا خواهد بود و حضور کشتی‌گیران استان در چنین میادینی بسیار اهمیت دارد چرا که حضور در چنین مسابقه‌ای برابر با یک سال تمرین است و در واقع ترس کشتی‌گیر با حضور در چنین مسابقاتی ریخته و اعتماد به نفس او افزایش می‌یابد.

نظر شما