شناسهٔ خبر: 66328143 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیامدهای مثبت استفاده از کارت سوخت شخصی

یاسوج- ایرنا- کارشناسان حوزه نفت و گاز می گویند: با هدف مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از عرضه سوخت قاچاق و دیگر سو استفاده هایی که امکان دارد صورت گیرد باید از کارت سوخت شخصی استفاده شود اما هنوز افراد زیادی با اینکه دارای کارت سوخت شخصی هستند بر استفاده از کارت اضطرار در جایگاه های سوخت تاکید دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در استان کهگیلویه و بویراحمد ۳۷ عرضه جایگاه سوخت بنزین و نفت و گاز وجود دارد و روزانه این جایگاه ها فعال اند و مشکل خاصی در خصوص تامین و توزیع فرآورده بنزین و گاز وجود ندارد.

در قانون و بودجه ۱۴۰۳ قانون‌گذار وزارت نفت را مکلف کرده که در سال جدید ۹۵ درصد عملیات سوختگیری با کارت سوخت شخصی انجام گیرد زیرا سوختگیری با کارت سوخت شخصی در مدیریت مصرف سوخت بسیار موثر است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به الزام قانونی وزارت نفت برای استفاده ۹۰ تا ۹۵ درصدی مردم از کارت سوخت‌ها شخصی به جای استفاده از کارت‌های جایگاه‌ها، ادامه داد: می طلبد مردم در زمان مراجعه به جایگاه ها از کارت شخصی خود استفاده کنند، ضمن اینکه ما در این جایگاه ها کارت اضطرار هم داریم اما برای آن دسته از افرادی است که یا کارت سوخت ندارند و یا تقاضای کارت سوخت المثنی داده اند.

سالار خشایی افزود: صدور کارت المثنی حدود ۲ هفته بیشتر طول نمی کشد و صادر می شود و به دست هموطنان می رسد.

وی ابراز کرد: برخی تصور می کنند حتی اگر کارت سوخت شخصی شان همراه شان باشد، باز باید از این کارت های اضطرار استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این کارت اضطرار در جایگاه های استان وجود دارد اما باید فرهنگ استفاده از کارت شخصی در جایگاه ها ترویج یابد و کارت خود را در اختیار کسی قرار ندهند تا کسی از آن سو استفاده نکند.

خشایی ادامه داد: در کارت شخصی افراد علاوه بر ۶۰ لیتر با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تومان، ماهیانه هم ۱۰۰ لیتر با نرخ سه هزار تومان شارژ می شود و دیگر نیاز به کارت اضطرار جایگاه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ در هر سه فرآورده افزایش مصرف داشته ایم به گونه ای که در بنزین ۱۴ درصد، نفت و گاز هم ۱۸ درصد و نفت سفید ۲ درصد افزایش وجود داشته است. افزایش نفت سفید به دلیل مهاجرت معکوس مردم از شهرها به روستاها بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد همچنین از مردم خواست در مصرف بنزین مصرف بهینه را مد نظر قرار دهند.

پیامدهای مثبت استفاده از کارت سوخت شخصی

کشف ۶۰ هزار لیتر نفت و گاز قاچاق در استان

خشایی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۶۰ هزار لیتر نفت و گاز قاچاق از دلالان سوخت کشف و ضبط شد و در انبار یاسوج تخلیه شدند که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: می طلبد متولیانی که مسئول تایید کننده سوخت هستند زمانی که فرد برای دریافت سوخت مراجعه می کند حساسیت کاملی نسبت به موضوع توزیع سوخت داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در نوروز امسال گشت های مشترکی با راهداری و حمل و نقل جاده ای، شبکه بهداشت و درمان و اداره کل صنعت، معدن و تجارت انجام شد و خوشبختانه هیچ گونه کمبودی در زمینه سوخت وجود نداشت.

وی ادامه داد: در سطح استان به طور میانگین یک میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر فروش روزانه است و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۸۰۰ هزار لیتر بوده است و اکنون افزایش حدود ۳۰۰ هزار لیتری در سال های ۱۴۰۲ و ابتدای ۱۴۰۳ داشته ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: جایگاه های سوخت نسبت به جمعیت و وسعت استان پاسخگو است اما اکنون سه جایگاه در شهرستان های گچساران، دهستان کاکان و دمچنار در دست اجرا هستند.

خشایی اضافه کرد: اگر متقاضی وجود داشته باشد می تواند مراجعه بکند و جاهایی که نیاز باشد اقدام به تاسیس جایگاه کند و ما هم همراهی خواهیم داشت.

پیامدهای مثبت استفاده از کارت سوخت شخصی

دیگر اقدامات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: این شرکت مسئول تامین، حمل و نگهداری و توزیع انواع فرآورده های نفتی است.

وی افزود: حمل آن با نفتکش از مبادی مختلف همچون استان فارس، بوشهر و خوزستان صورت می گیرد و در انبار نفت یاسوج ذخیره و برای مصارف شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون توزیع می شود و برای شهرستان های گچساران و باشت، کهگیلویه، بهمئی و چرام و لنده مستقیم از شهرستان ماهشهر و انبار نفت آن شهرستان تامین می شود.

خشایی اظهار کرد: درخواست و توزیع بنزین، نفت و گاز بر عهده این شرکت است اما درخواست نفت سفید توسط امور عشایر و تعاون روستایی است اما حمل و تامین آن بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تاکید کرد: اگر روستا و یا خانوار عشایری در رابطه با نفت سفید مشکلاتی داشته باشند و یا عدم موجودی نفت سفید باشد این افراد باید با اداره متولی شان یعنی امور عشایر و تعاون روستایی مذاکره کنند.

خشایی ابراز کرد: تامین و حمل این فرآورده بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد است و گاها بعضی جاها صحبت می شود که نفت نیست اما این نبود نفت دال بر این نیست که باید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد پاسخگو باشد، در هر صورت اولین کسی که باید جویای علت نبودن نفت باشد، امور عشایر و تعاون روستایی خواهند بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: نفت به روستایی ارسال می شود که دارای فروشندگی باشد یعنی کد عاملییت فروشندگی داشته باشد و حتما مخزن رسمی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر هر روستایی در کهگیلویه و بویراحمد مطالبه مخزن دارد به ادارت امور عشایر و تعاون روستایی استان مراجعه بکند.

خشایی تصریح کرد: جاهایی که گازکشی شده و مخزن دارند و این مخزن بلااستفاده است، هم به منظور جلوگیری از دپوی قاچاق سوخت و هم اینکه این مخازن اضافی به روستاهای فاقد مخزن انتقال داده شوند تا نفت سفید برای آن ها تامین شود.

کهگیلویه و بویراحمد دارای یک هزار و ۶۴۳ روستای دارای سکنه است که ۷۹۱ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است.بیش از ۴۲ درصد جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاهای این استان زندگی می کنند.

نظر شما