شناسهٔ خبر: 66327218 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن‌امروز | لینک خبر

در گفت‌وگوی «وطن امروز» با مرجان مصطفوی، بازیگر نمایش «طربنامه طهرونی‌ها» عنوان شد

نمایشی که ریشه در فرهنگ و هنر دارد

صاحب‌خبر - گروه فرهنگ و هنر: از قدیم‌الایام نمایش‌های ایرانی همواره در جامعه هنری و عامه مردم با استقبال روبه‌رو شده است تا جایی که یکی از تماشاخانه‌های قدیمی شهر تهران را برای این گونه آثار نامگذاری کردند. صدالبته علت ساخت و نامگذاری هم صرفا اجراهای نمایشی در حوزه نمایش‌های ایرانی بود تا جایی که حتی در دهه 40 جشنواره‌ای به همین نام برگزار می‌شد و مقرر شده بود آثار برگزیده در این تماشاخانه روی صحنه بروند. البته نبود اهتمام در سیاست‌گذاری‌های دهه 40 باعث شد خیلی زود تنها تماشاخانه‌ای که برای آثار سنتی و آیینی احداث شده بود به سالنی برای اجراهای غربی بدل شود. طی 4 دهه گذشته اما وضعیت نمایش‌های سنتی و ایرانی رو بهبود رفته و در کنار جشنواره‌ها و رویداد‌های متعدد، شاهد اجرا در سالن‌های مختلف نیز هستیم. یکی از همین اجراها نمایش «طربنامه طهرونی‌ها» به کارگردانی مرجان یزدانی در تماشاخانه سیمرغ است؛ نمایشی که با تقدیم به مرتضی احمدی یکی از ارکان مهم در نمایش‌های ایرانی، این شب‌ها میزبان مخاطبان است. اما آنچه در اجراها و نمایش‌های ایرانی بسیار مهم و قابل توجه است بازی در این گونه آثار است. البته که اساسا بازی در تئاتر به دلیل اجرای زنده فی‌النفسه بسیار سخت و مهم است اما ایفای نقش در آثار سنتی و آیینی به خاطر ریزه‌کاری‌ها و اشراف مخاطبان به اینگونه آثار نمایشی امری بسیار خطیر و به نوعی روی لبه تیغ راه رفتن است، زیرا بازیگر به لحظه و با یک حرکت اضافه می‌تواند از بازیگری در نقش‌های سنتی بدل به یک بازیگر تئاتر آزاد و نمایش‌های کمدی شود، از همین رو کارگردانان همواره در انتخاب بازیگران برای ایفای چنین نقش‌هایی حساسیت‌های ویژه‌ای را قائل می‌شوند. در این بین اما یکی از نقاط قوت نمایش «طربنامه طهرونی‌ها»، حضور بازیگران مستعد، جوان و حرفه‌ای است که به‌درستی از ایفای نقش در گونه آثار سنتی برآمده‌اند. یکی از این بازیگران مرجان مصطفوی است که در طربنامه طهرونی‌ها با نقش عذرا خانم، شخصیت محوری نمایش به گواه بسیاری از کارشناسان آیینی و سنتی به‌درستی به ایفای نقش پرداخته است. مصطفوی پیرامون شخصیتی که در این نمایش ایفا کرده است به «وطن امروز» گفت: در این اجرا نقش یک بانوی مقتدر و مهربان ایرانی را ایفا می‌کنم که همه اهالی محل با او ارتباط خوبی دارند و به گونه‌ای مورد اعتماد آنهاست. متن نمایشنامه با الفاظ قدیمی که به دقت انتخاب و به رشته تحریر درآمده بود و اصالت کار و دارای هویت بودن آن و داشتن خط داستانی مشخص که نشان از شناخت کامل فضا و دقت بالای نویسندگان آن داشت، باعث علاقه‌مندی من به حضور در این کار شد. این اثر به سبک روحوضی و کمدی است که با رعایت حدود کاملا از تئاتر آزاد متمایز است. این بازیگر درباره همراهی مخاطبان با شخصیت محوری نمایش نیز اظهار داشت: مخاطبان با شخصیت‌های داستان ارتباط برقرار می‌کنند، چرا که برآمده از دوره‌ای از زندگی روزمره همین مردم بوده است. با توجه به ایرانی و ملموس و قابل درک بودن نمایشنامه، فکر می‌کنم تا حد زیادی همه شخصیت‌ها توانسته‌اند بخوبی معرفی شوند و گاه مخاطبان با آنها همزادپنداری داشته باشند و البته نقش عذرا خانم به دلیل میهمان‌نوازی و کدبانوگری که از شاخص‌های بارز هر بانوی ایرانی است هم نقطه ابهامی برای مخاطب نداشت. وی با اشاره به مهجور ماندن نمایش‌های ایرانی در مقایسه با آثاری که این سال‌ها روی صحنه رفته‌اند نیز عنوان کرد: دیدن نمایش‌های ایرانی که ریشه در فرهنگ و هنر ما دارد ولی متاسفانه مهجور مانده، می‌تواند برای دانشجویان و هنرآموزان بسیار الهام‌بخش و کاربردی باشد، البته موضوع کار هم معطوف به دغدغه‌های زنان است که در ادوار مختلف شکل‌شان تغییر کرده است. نمایش «طربنامه طهرونی‌ها» نوشته مشترک مژگان یزدانی و مرجان یزدانی، روایتی از سربازی رفتن پسر عذرا خانم و درست کردن آش پشت پا است که در مراسم درست کردن آن اتفاقات خاصی رخ می‌دهد. مرجان مصطفوی، سودابه شریفی، ریحانه فطرس، آیدا نصرتی، مهسا چهاردولی، صدف کریمی‌نسب، ساناز مجیدی، پیمان حسینی، فاطمه ذوالفقاری، غزاله باب‌زرتابی و حمیدرضا دولت‌آبادی بازیگران این اثر هستند. همچنین توحید عابدینی نوازندگی تنبک؛ مژگان یزدانی نویسنده، تهیه‌کننده، گریم؛ مرجان یزدانی نویسنده، کارگردان، طراح صحنه و لباس، گرافیست؛ فرشاد فرشادمنش عکاس، ساخت تیزر؛ مهسا چهاردولی دستیار کارگردان؛ مرجان مصطفوی منشی صحنه و مهدی سربازی روابط عمومی این نمایش را بر عهده دارند.

نظر شما