شناسهٔ خبر: 66326371 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

مسئول خانه‌فرهنگ لاهور و روایتی از دلخوری مردمی که می‌خواستند رئیس‌جمهور ایران را ببینند

هنوز موج استقبال مردم پاکستان از رئیس‌جمهور ایران در رسانه‌های جمعی ادامه دارد. جعفر روناس وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران از سفر رئیس‌جمهور به لاهور می‌گوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، او درباره فضای استقبال و علاقه‌مندی مردم در لاهور این نکته را مطرح کرد:  از روزها قبل از سفر رئیس محترم جمهور پیام‌های زیادی مبنی بر درخواست برای دیدار ایشان دریافت شد. همچنین موجی از تبریک و اطلاع‌رسانی در فضاهای مجازی ایجاد شد. چندین هیأت از سازمان‌های مردم نهاد فعال فرهنگی با حضور در خانه فرهنگ خواستار تدارک برنامه‌ای ویژه و استقبال از رئیس‌جمهور شدند. حوزه‌های دینی و اشخاص فرهنگی همسو به طور خودجوش در تدارک تشکیل کمیته استقبال بودند.

وی افزود:  بعد از قطعی شدن سفر رئیس محترم جمهور اقدامات جدّی‌تر دنبال شد که در نهایت پس از مشورت با هیأت پیشرو و اخذ نظر سرکنسولی تصمیم بر آن شد که برای تأمین خواسته عمومی این تعداد جمعیت این گردهمایی در مسجد تاریخی پادشاهی با حضور حداکثر ۳۰ هزار نفر برگزار شود که مورد تایید مقامات امنیتی قرار نگرفت.

لیست 4 هزار نفره‌ای که ثبت‌نام کردند

این وابسته فرهنگی به لیست 4 هزار نفره‌ای که برای حضور در سخنرانی یکی از همراهان رئیس‌جمهور ثبت نام کردند، اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه قرار شد این نشست برگزار شود گروه‌های مختلفی اقدام به ثبت‌نام کردند؛ اسامی، شماره ملی‌ها و شماره تلفن‌های خودشان را دادند. لیستی بالغ بر 4 هزار نفر لیست و اسم دادند. ما در واقع همین افراد را به دولت پاکستان اعلام کردیم. بعد از اینکه این اسامی و لیست‌های عریض و طویل دریافت کردند این‌ها یک مقداری نگرانی امنیتی پیدا کردند. آنها اصرار کردند این تجمع برگزار نشود و یا با تعداد کمتری برگزار شود. تلاش ما و سرکنسولگری بی‌فایده ماند و گروه‌های امنیتی اصرار کردند نمی‌توانند تأمین امنیت کنند با این حال مجبور شدیم کل شب قبل از برنامه را با گروه‌های مختلف در تماس باشیم که این برنامه محدود شده است. با این اوصاف بسیاری زیر بار نرفتند.

پلیس اجازه ورود نمی‌داد!

وی تاکید کرد:  سعی کردیم این جمعیت کم شود اما 11 صبح فردا که برنامه قرار بود برگزار شود، به قدری جمعیت در خانه فرهنگ دور هم جمع شده بودند به دلیل شرایط جوّی و بارانی، مجبور شدیم برنامه را در داخل سالن خانه فرهنگ، برگزار کنیم. جمعیت در  خیابان‌های همجوار زیاد بود و می‌خواستند وارد خانه فرهنگ شوند اما پلیس اجازه ورود نمی‌داد در نهایت این‌ها را متفرق کرد تا برنامه برگزار شود. قرار بود بعد از این برنامه، یک نشست در دانشگاه اقتصاد بانوان برگزار کنیم و آنجا هم سخت‌گیری‌هایی شد اما با این حال باز هم 500، 600 نفر از فعالان دانشگاه در این نشست، شرکت کردند.

محدودیت‌ها مردم را دلخور کرد

روناس با اشاره به دلخوری مردم از این شرایط و محدودیت‌ها گفت: این محدودیت‌ها باعث شد جمعیت زیادی از شرایط موجود، دلخور شوند و خیلی از این جمعیت خواستار این شدند در مسیر حرکت رئیس محترم جمهور تجمع کنند و پلیس در این خصوص هشدارهایی را دادند و به سختی توانستند حجم این جمعیت را کنترل کنند.

ماجرای پویشی با عنوان «یک برادر و 56 خواهر»

این وابسته فرهنگی در پایان به نشستی که در خانه فرهنگ لاهور برگزار شد اشاره کرد و افزود: در نشستی که خانه فرهنگ لاهور برگزار شد جمعیت به قدری هیجان داشتند نمی‌شد این جمعیت را آرام کرد. همه این‌ها در شعارهای مختلفی «زنده باد ایران»،‌ «زنده باد پاکستان»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سرمی‌دادند. پویشی را از قبل تحت عنوان «یک برادر و 56 خواهر» راه انداخته بودند. این پویش این مفهوم را دارد یک برادر بزرگتر در کل کشورهای اسلامی حامی و نگه‌دار 56 خواهر است.

نظر شما