شناسهٔ خبر: 66311124 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

مروری بر واقعه پنج اردیبهشت طبس/ پنجه عقاب در طوفان شن

۵ اردیبهشت، یادآور شکست سخت نیروهای متجاوز آمریکایی در صحرای طبس در سال ۱۳۵۹، گرامی باد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا بیرجند ، ۵ اردیبهشت یادآور شکستی سخت برای نیروهای متجاوز آمریکایی در سال ۱۳۵۹ است . بالگردها و هواپیماهای آمریکایی که وارد حریم ایران شده بودند، با طوفان شن در طبس روبرو می شوند و عملیات آنها با شکست روبرو می شود
بیابان طبس، بهترین راوی معجزه ای است که دل تاریخ را به لرزه در آورد.

ماجرای طبس از جمله آشکارترین توطئه های شکست امریکااست. دولت امریکا برای چنین مأموریتی متجاوز از ۵ ماه تمام در صحراهای آریزونا ( جایی که تقریباً شرایط کویر ایران را داراست) تعلیمات پیچیده و فشرده ای را به کماندوهای خود داده بود و از پیچیده ترین تکنیک های نظامی اعم از تسلیحات نظامی و دفاعی تا صنایع مدرن هواپیمایی استفاده کرده و بودجه نامحدودی را برای این عملیات اختصاص داده بود. سازمان هواشناسی امریکا وضع جوی ایران بخصوص منطقه فرود در صحرای طبس را کاملاً مورد پیش بینی علمی قرار داده بود و به علت این که هوای آن شب مهتابی بود، ورود هر نوع هوای غیرمطلوب و وقوع طوفان بعید به نظر می رسیده است.

آمریکا در واقعه طبس از آخرین امکانات نظامی و تکنیک های جنگی استفاده کرد،به طوری که برای یک چنین عملیاتی از طرف کنگره امریکا بودجه هنگفتی در نظر گرفته شده بود.بالگردهایی که برای آزادی جاسوسان امریکایی در نظر گرفته شده بودند ،

طبق ارزیابی متخصصان آمریکایی از بهترین نوع هلی کوپترها و از آخرین مدل آنهابود و مسأله از کار افتادن آنها در جریان عملیات، کاملاً دور از انتظار بوده است.بر اساس ارزیابی کارشناسان ، احتمال پیروزی این طرح از نود درصد به بالا پیش بینی شده بود.کشورهای مصر ،عربستان سعودی، ترکیه ، عمان و پاکستان در این عملیات امکانات خود را در اختیار امریکا قرار داده بودند.برای فرود اضطراری بالگردها و هواپیماهای ۱۳۰ ـ C، ۱۴ منطقه در تهران و حوالی آن در نظر گرفته شده بود.

عملیات طبس نام عملیاتی است که در ارتش آمریکا عملیات پنجه عقاب نام داشت ، عملیاتی نظامی نیروی دلتا که قرار بود با ورود به خاکهای ایران و استقرار در کویر گروگان های لانه جاسوسی را رها کنند.
در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹؛ هواپیماها و بالگردهای آمریکایی وارد فضای پروازی ایران شدند تا گروگان های خود را آزاد کنند. دو بالگرد با ورود به حریم هوایی ایران دچار نقص فنی می شوند ولی باقی هواپیماها و بالگردها خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی می شود. پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند. در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و ۴ بالگرد ناتوان از پرواز روی زمین باقی می مانند، نیروهای متجاوز آمریکایی با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات بطور کامل شکست می‌خورد.

سرانجام در این جریان برادر پاسدار محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد به شهادت رسید و دو تن دیگر از همرزمانش زخمی شدند.

نظر شما