شناسهٔ خبر: 66307737 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تداوم اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا به نسل‌کشی جمعی در غزه+ فیلم و تصاویر

صاحب‌خبر -

شفقنا-تنش در چندین دانشگاه آمریکا میان دانشجویان معترض به تجاوزات اسرائیل علیه نوار غزه و پلیس این کشور شدت گرفته و پلیس با توسل به زور در تلاش برای سرکوب اعتراضات است.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، دانشجویان طرفدار فلسطینی‌ها از دانشگاه‌های خود می‌خواهند تجاوز به غزه را محکوم کنند؛ تجاوزی که امروز از دویست‌امین روز متوالی خود عبور کرده و بیش از 34 هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است.معترضان همچنین از دانشگاه‌ها می‌خواهند که سرمایه‌گذاری‌های خود را از شرکت‌هایی که به اسرائیل سلاح می‌فروشند، پس بگیرند. در عین حال، برخی از دانشجویان یهودی می‌گویند انتقاد از اسرائیل باعث شده آنها احساس ناامنی کنند.

پلیس امریکا در دانشگاه نیویورک برای بازداشت دانشجویان معترضی که از شب قبل اعتراض خود را آغاز کرده بودند، وارد عمل شده و سعی کرد به اعتراضات پایان دهد.

در دانشگاه ییل نیز پلیس دانشجویان معترض را برای دریافت احضاریه به دلیل ورود غیرمجاز به محوطه دانشگاه همراهی کرد.

در دانشگاه کلمبیا، کلاس‌های درس روز دوشنبه تعطیل شدند و از دانشجویان خواسته شد در خانه‌های خود بمانند و در کلاس های مجازی شرکت کنند.

محوطه دانشگاه هاروارد به دلیل امکان برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطین به روی عموم بسته شد. مسوولان این دانشگاه نگران برپایی چادرهایی در ابراز همبستگی با فلسطینی ها در دانشگاه ها بودند. اقدامی که دانشجویان دانشگاه کلمبیا هفته قبل از آن انجام داده بودند و پلیس اقدام به برچیدن آن کرد.

در خوابگاه دانشگاه نیویورک هم پلیس بیش از 130 دانشجوی معترض را بازداشت کرد.

همچنین گزارش‌ها از بازداشت بیش از ۱۰۰ معترض حامی فلسطین در هفته گذشته در دانشگاه کلمبیا آمریکا و دست کم ۴۵ نفر در روز دوشنبه ۲۲ آوریل در دانشگاه ییل آمریکا حکایت دارند.

بر اساس اعلام پلیس ایالت کنتیکت که دانشگاه ییل در آن واقع است، این افراد پس از آنکه پلیس دانشگاه دستور توقف اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین را صادر کرد، بازداشت شدند.

برخی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا کلاس‌های حضوری را برای کاهش تنش‌ها تعطیل کرده و آن‌ها را مجازی برگزار کردند.

پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و آغاز جنگ غزه که به کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی از جمله کودکان منجر شده، تنش در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا بالا گرفته‌ است.

واکنش‌های منفی به‌خصوص در دانشگاه‌ها به چگونگی عملیات نظامی اسرائیل در غزه که برخی آن را مصداق «مجازات جمعی» می‌دانند، شکاف‌های سیاسی درون جامعه آمریکا را نمایان کرده است.

نظر شما