شناسهٔ خبر: 66305711 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید

به گفته معاون هماهنگی و پیگیری معاونت اجرایی رئیس‌جمهوری، راهبرد اصلی دولت و رئیس‌جمهور بر حمایت از پیشران‌ها در جهت رشد تولید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران، محمد علی قشقایی در دیدار با دبیرکل مجمع کارآفرینان با بیان اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، راهبرد اصلی رئیس جمهوری بر حمایت از پیشران‌ها در جهت رشد تولید است اظهار داشت: مجمع کارآفرینان ایران می‌تواند یک رگولاتور و حلقه میانی موثر و کارآمدی میان دولت و پیشران‌ها باشد.

معاون هماهنگی و پیگیری معاونت اجرایی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه جلسات مشترک خوبی بین دو مجموعه برگزار شده است گفت: اولین و مهمترین برنامه طراحی مدل همکاری ها است. باید هر دو مجموعه به یک مدل خاصی در نوع مدل همکاری ها دست پیدا کنند. البته با برخی از کارآفرینان به صورت خصوصی جلساتی تشکیل می‌شود، ولی مدل ایده آل مدنظر شکل نگرفته است. ایده آل این است که ما در آن بگوییم نسبت دولت با پیشران‌های اقتصادی چگونه باید باشد و در این مدل دولت چه خط سبزی را ایجاد کند و پیشران‌ها برای دولت چه کاری را می‌توانند انجام دهند.

قشقایی با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۳ به «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: مشکل اصلی که در بخش تولید صنعتی در ایران وجود دارد این است که یک استراتژی صنعتی کشور وجود ندارد. بسیار خوشحالم هستم که با مجموعه اقدامات پژوهشی که درخصوص موضوع سند توسعه صنعتی توسط مجمع کارآفرینان ایران صورت گرفته بسیاری از مدیران و مسئولین با این مهم آشنا شدند.

در ادامه این دیدار، حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران نیز بیان داشت: اگر بخواهیم سنگ بنای همکاری دوطرفه شکل بگیرد به نظر می‌رسد توسعه صنعتی می‌تواند موضوع مهم و نخست باشد چرا که در وضعیت کنونی که کشور با آن روبروست از اهمیت بالایی برخوردار است.

غزنوی در ادامه افزود: مرکز مطالعات راهبردی مجمع کارآفرینان ایران بر روی این موضوع کار کارشناسی و پژوهشی انجام داده است که امیدوار هستیم تغییراتی در این رابطه صورت گیرد و در ادامه شرایط برای تشکیل کنسرسیوم‌ها ایجاد شود.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با انتقاد از وضعیت لجستیک کشور گفت: موضوع لجستیک مسئله بزرگی است. بسیاری از پیشران‌ها قصد ورود خودرو به کشور را دارند تا بخش حمل و نقل خود را داشته باشند، ولی موضوع ممنوعیت واردات خودرو سد راه این پیشران‌ها شده است.

غزنوی در ادامه به مشکلات بانکی اشاره و تاکید کرد: شاید بتوان گفت مشکل اصلی بسیاری از پیشران‌های اقتصادی نقدینگی است. بانک‌های کشور به عناوین مختلف از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کنند. از سویی منابعی که در قالب تسهیلات پرداخت می‌کنند به شرکت‌های شبه دولتی است. شرکت‌های شبه دولتی منابع بانک‌ها را غارت کرده اند چرا که از قدرت بالایی برخوردار هستند.

نظر شما