شناسهٔ خبر: 66305129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نیوزویک: باور ۳۷۳ می‌تواند جنگنده‌های رادارگریز آمریکا را رهگیری کند

نیوزویک در گزارشی ضمن اشاره به توانمندی سامانه پدافندی باور ۳۷۳ ارتقا یافته در رهگیری جنگنده‌های نسل پنجم آمریکایی نوشت: صنعت دفاعی ایران به‌طور آشکاری در حال بلوغ است. نیوزویک در گزارشی ضمن اشاره به توانمندی سامانه پدافندی باور ۳۷۳ ارتقا یافته در رهگیری جنگنده‌های نسل پنجم آمریکایی نوشت: صنعت دفاعی ایران به‌طور آشکاری در حال بلوغ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، رسانه آمریکایی نیوزویک در گزارشی به رونمایی سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ پرداخت و نوشت: این پدافندهوایی دور برد می‌تواند جنگنده‌های نسل پنجم آمریکا را منهدم کند.

سامانه باور-۳۷۳ اولین بار سال ۲۰۱۹ وارد نیرو‌های مسلح ایران شد و قابلیت‌های آن با سامانه‌های موشکی زمین به هوای "اس-۳۰۰" روسیه و همتای آمریکایی خود، یعنی پدافند پاترویت مقایسه می‌شود. ایران در جریان رژه نظامی اخیر در روزارتش (۲۹ فروردین) از جدیدترین نمونه باور-۳۷۳ رونمایی کرد. وبگاه "ساف رپ" ویژه امور نظامی نیز در تشریح نمایش نوع ارتقا یافته باور-۳۷۳ آن را "توسعه قابل توجه صنایع دفاعی ایران" خواند.

در ادامه گزارش نیوزویک آمده است که رونمایی از این سامانه پدافندی ارتقا یافته در شرایطی پر تنش در منطقه، نشان دهنده توانمندی نظامی ایران است.

وبگاه "ساف رپ" ویژه امور نظامی، گزارش نیرو‌های عملیات ویژه در گزارشی اختصاصی به توانمندی‌های سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ پرداخت و نوشت: این سامانه، یک دستاورد مهم برای صنعت دفاعی ایران است و نشان دهنده خودکفایی روزافزون ایران در این عرصه و رسیدن به خواسته‌های خود برای توسعه پدافند‌های هوایی فوق پیشرفته است.

ساف رپ خاطرنشان کرد که در بین کارشناسان نظامی ادعا‌های جسورانه‌ای در مورد باور-۳۷۳ ارتقا یافته مطرح شده است و بسیاری بر این باورند که این سامانه پدافندی با قابلیت‌های سامانه موشکی پیشرفته اس-۴۰۰ روسیه مطابقت دارد و به باور برخی، توانمندی‌های باور ۳۷۳ از اس ۴۰۰ روسیه نیز فراتر رفته است.

اما شاید مهم‌ترین مسئله مطرح شده از سوی ساف رپ و نیوزویک این باشد که جدیدترین باور-۳۷۳ می‌تواند هواپیما‌های جنگنده نسل پنجم مانند جت‌های لاکهید مارتین F-۳۵ لایتنینگ را که به فناوری رادارگریز تجهیز شده اند را نیز رهگیری کند.

نیوزویک همچنین به نقل از گزارش ساف رپ نوشت: علاوه بر این، منابع ایرانی گزارش می‌دهند که باور-۳۷۳ ارتقا یافته دارای قابلیت‌های شناسایی و ردیابی هدف پیشرفته است که به آن امکان می‌دهد تا ۱۰۰ هدف هوایی را به طور همزمان شناسایی کرده و با تسلیحات موشکی صیاد-۴B خود با تهدیدات متعدد مقابله کند.

این وب سایت نظامی قابلیت‌های گزارش شده باور-۳۷۳ ارتقا یافته را به عنوان برد "چشمگیر" بیش از ۱۸۶ مایل و ارتفاع ۷۵ مایلی فهرست کرده است.

ساف رپ همچنین نوشت که برای ارزیابی واقعی قابلیت‌های باور ۳۷۳ ارتقا یافته، به آزمایش در دنیای واقعی نیاز است. این وبگاه نظامی همچنین نوشت: علیرغم نیاز به ارزیابی هرچه بیشتر این سامانه پدافندی، رونمایی از باور-۳۷۳ ارتقا یافته بر یک نکته حیاتی تاکید دارد: صنعت دفاعی ایران به‌طور آشکاری در حال بلوغ است.

این وبگاه نوشت، بخش دفاعی ایران به‌طور آشکاری در حال رشد است و دلیل آن تحریم‌های بین‌المللی است که این کشور را مجبور کرده منابع بیشتری را به توسعه تسلیحات بومی اختصاص دهد. ساف رپ همچنین نوشت: دلیل دیگر این پیشرفت این است که ایران سابقه همکاری استراتژیک با کشور‌هایی مانند روسیه و چین را دارد.  

نیوزویک همچنین نوشت: اگرچه این همکاری‌ها به‌طور بالقوه توسط تحریم‌های بین‌المللی خدشه‌دار شده‌اند، اما انتقال فناوری و تخصص ارزشمندی در زمینه‌هایی مانند فناوری موشکی و سامانه‌های پدافند هوایی برای ایران فراهم کرده است.

این وبگاه در خاتمه نوشت که نمایش نسخه ارتقا یافته سامانه باور-۳۷۳ ارسال پیام قوی بازدارندگی به دشمنان بالقوه ویژه در چشم‌انداز پیچیده ژئوپلیتیکی منطقه خاورمیانه است.

انتهای پیام/

نظر شما