شناسهٔ خبر: 66301501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مردم ایرانشهر:

پاکستان بازار ۱۴۰ میلیون نفری برای ایران است/ توسعه مبادلات اقتصادی محور سفر رئیس‌جمهور

تهران- ایرنا- نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان در ارتقای امنیت مرزی دو کشور و گسترش مناسبات اقتصادی تاثیر بسزایی دارد.

صاحب‌خبر -

عبدالناصر درخشان در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان تاثیر بسزایی در ارتقای امنیت مرزی دو کشور و توسعه مناسبات اقتصادی در سایه ارتقای امنیت مرزی دارد.

درخشان خاطرنشان کرد: سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان می‌تواند در ارتقای امنیت مرزی دو کشور و کوتاه کردن دست تروریست‌ها از این منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از سوی دیگر در حوزه اقتصادی، کشور پاکستان یک بازار بالقوه برای ایران است و ما می‌توانیم با توسعه مناسبات اقتصادی بازار خوبی را برای محصولات لبنی، پتروشیمی، سیمان، میلگرد و دیگر محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، فراهم کنیم.

درخشان یادآورشد: پاکستان یک بازار بزرگ ۱۴۰ میلیون نفری برای محصولات ایرانی است که ما می‌توانیم با برداشتن موانع و مذاکره و تعامل به این بازار بزرگ دست یابیم و در سایه ارتقای امنیت مرزی دو کشور زمینه را برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی بیش از پیش ایجاد کنیم.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران صبح روز گذشته - سوم اردیبهشت ماه - به وقت محلی در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی - اقتصادی وارد پایتخت پاکستان شد و در بدو ورود به پایگاه هوایی نورخان فرودگاه که فرودگاه ویژه مهمانان بلندپایه خارجی به شمار می‌رود، از سوی ریاض حسین پیرزاده وزیر فدرال مسکن دولت پاکستان‌، رضا امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و جمعی از مسئولان ارشد سیاسی و نظامی کشور میزبان مورد استقبال قرار گرفتند.

مراسم ورود هیات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران و استقبال از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به صورت مستقیم از تلویزیون ملی پاکستان پخش شد.

در اولین دیدار کاری رئیس جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد، وزیر امور خارجه پاکستان به دیدار آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رفت و از مواضع تهران در منطقه به ویژه در حمایت از فلسطین قدردانی کرد.

در ادامه سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به اسلام آباد، پس از انجام مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کشورمان از سوی محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، مقامات ارشد دو کشور با یکدیگر نهال به نشانه دوستی دو ملت در خاک کاخ نخست وزیری پاکستان کاشتند و پس از آن دیدار دو جانبه هیات بلندپایه دو کشور به ریاست سران ایران و پاکستان برگزار شد.

پس از آن نشست خبری مشترک آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان و محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد برگزار شد و در ادامه هشت سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی بین مقامات عالی‌رتبه ایران و پاکستان در حضور آیت الله رئیسی و محمد شهباز شریف به امضا رسید.

«ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی موضوعات این ۸ سند همکاری است.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه برنامه های سفر۲ روزه خود به پاکستان عصر روز گذشته با "آصف علی زرداری" همتای پاکستانی خود دیدار و با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، بر اهمیت امنیت به‌ویژه در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی تأکید کرد.

دیدار سناتور محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان، دیدار «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان، دیدار «یوسف رضا گیلانی» رئیس مجلس سنای پاکستان، دیدار جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان، دیدار «آصف علی زرداری» رئیس جمهور پاکستان با رئیس جمهور کشورمان، دیدار ژنرال "سید عاصم منیر" فرمانده ارتش پاکستان، دیدار احمد وحیدی وزیر کشور با همتای پاکستانی، رونمایی از یادمان نامگذاری یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر اسلام‌آباد به نام «ایران» از دیگر برنامه های هیات عالی رتبه ایران در روز نخست سفر به پاکستان بود.

در دومین روز سفر رئیس جمهور کشورمان نیز صبح امروز، آیت الله رئیسی به همراه وزیر مسکن پاکستان عازم شهر «لاهور»، قلب فرهنگی این کشور شد و به آرامگاه اقبال لاهوری رفت و به مقام این شاعر و فیلسوف معاصر پاکستانی ادای احترام کرد.

آیت‌الله رئیسی با قرائت فاتحه در آرامگاه اقبال لاهوری، در جریان قدمت اماکن تاریخی این منطقه قرار گرفت و دفتریادبود این مکان تاریخی را امضا کرد.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه برای سخنرانی به دانشگاه جی سی شهر لاهور رفت و مورد استقبال رئیس و اعضای هیات علمی این دانشگاه که قدمتی ۱۶۰ ساله دارد، قرار گرفت.

برنامه های سفر آیت الله رئیسی به پاکستان تا عصر امروز - چهارم اردیبهشت ماه - ادامه دارد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، پاکستان اولین کشوری بود که آن را به رسمیت شناخت. ایران هم اولین کشوری بود که بعد از استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی، این همسایه خود را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت. این موضوع مهم، به عنوان یک پیشینه و پشتیبان بزرگ برای روابط سیاسی دوستانه تهران - اسلام‌آباد به شمار می‌رود.

از زمان استقلال پاکستان، ایران و پاکستان از روابط دیپلماتیک برخوردارند و برغم برخی فراز و فرودها، همواره از روابط خوب و نزدیکی داشته‌اند.

پاکستان به خوبی به جایگاه، ثبات و اقتدار جمهوری اسلامی ایران به عنوان لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه واقف است و به دلیل داشتن نزدیک به یک هزار کیلومتر مرز مشترک با ایران، نیاز شدید به انرژی و وجود ارتباط قلبی میان مردم دو کشور، تقویت مناسبات سیاسی، نظامی، امنیتی، فرهنگی، اقتصاد و اجتماعی با ایران را یک ضرورت می‌داند.

نظر شما