شناسهٔ خبر: 66298739 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرداخت یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان مشاغل خانگی در همدان

همدان - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گفت: یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال تسهیلات سال گذشته برای فعالان مشاغل خانگی استان پیش بینی شده بود که یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال آن جذب و به یک هزار و ۴۰۰ طرح پرداخت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف شعبانی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: مشاغل خانگی ۶۰۰ رسته است و به متقاضیان دریافت وام در این حوزه در قالب افراد مستقل و پشتیبان تسهیلات پرداخت می شود.

این مسوول اظهار کرد: حمایت از فعالان مشاغل خانگی از برنامه های‌ مهم دولت سیزدهم به شمار می رود و حمایت خوبی نیز تاکنون از فعالان این ح‌زه صورت گرفته که همچنان استمرار دارد.

وی با بیان اینکه ادارات کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی به عنوان دستگاه ناظر در حوزه تنظیم روابط کار عمل می کند، افزود: این اداره کل در بخش روابط کار، در چهار حوزه به صورت مجزا ارایه خدمت کرده که بخش نخست تنظیم روابط کار و هیات تشخیص و حل اختلاف است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با بیان اینکه در حوزه بازرسی کار نیز این اداره کل به عنوان صیانت کننده نیروی کار عمل می کند، افزود: ۶ هزار دادخواست در طول سال توسط هیات تشخیص و حل اختلاف رسیدگی شده است.

شعبانی با بیان اینکه ۲۵۰ تشکل صنفی کارگری و کارفرمایی در مجموعه واحدهای این استان فعال هستند، اظهار کرد: واحد بیمه بیکاری در راستای حمایت از پایداری مشاغل و حمایت از کارگران تعدیل شده فعال است.

وی همچنین گفت: کاهش رسیدگی به پرونده ها در هیات تشخیص یکی از افتخارات و عملکردهای مثبت این مجموعه است که رسیدگی به پرونده ها از ۸۰ به ۲۳ روز کاهش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان افزود: یک هزار و ۳۰۰ تعاونی در حوزه تولید، توزیع و خدمات فعال هستند که کانون های کسب و کار و خوشه های صنعتی با تشکیل تعاونی های "تامین نیاز" توسعه یافتند و در این باره مردم را هم پای کار آوردیم.

شعبانی اظهارکرد: اجرای سند توسعه بخش تعاون به عنوان سند فرابخشی در استان از اهداف مهم بخش تعاون در سال‌ جاری است و در حال تهیه برش شهرستانی این سند نیز هستیم.

وی با بیان اینکه بر تقویت بخش تعاون بسیار تاکید داریم،افزود: ۲۵ درصد سهم تسهیلات به تعاون اختصاص می یابد تا به هدف پیش بینی شده مبنی بر توسعه تعاون هر سال ۲ درصد دست یابیم.

شعبانی افزود: در حوزه تسهیلات مختص تعاونی ، ۱۰۰ میلیارد تومان طرح به بانک معرفی کردیم که ۵۲۰ میلیارد ریال تاکنون برای توسعه تعاونی ها پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: چهار هزار فروشگاه در حال اجرای طرح کالا برگ در استان همدان است همچنین طرح ملی یارانه ها به عنوان کار پسندیده و موفق دولت در حال اجرا است که خروجی این ۲ برنامه به عدالت محوری حاکمیت کمک می کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گفت: همدان از استان های ممنوعه در به کار گیری اتباع خارجی است که در این راستا سال گذشته ۵۰۰ کشف اشتغال غیر قانونی ۹۰ میلیارد ریال اعمال جریمه و معرفی به دستگاه قصاص داشتیم .

شعبانی بیان کرد: چهار استان همجوار البرز، مرکزی، قزوین و تهران از استان های مجاز در جذب اتباع خارجی هستند که این ناترازی و چالش موجب گلایه مندی کارفرمایان در استان همدان شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰ تبعه خاجی شاغل دارای مجوز قانونی در استان فعال هستند که در راستای انتقال تکنولوژی، نصب تجهیزات و آموزش جذب شدند و اداره تعاون برای آنها پروانه کار صادر کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان یادآوری کرد: ۳۰۰ حادثه کار سال گذشته در استان همدان رخ داده است که ۲۵ نفر فوت کردند و در مجموع حوادث کار ۲۴ درصد کاهش داشته است.

شعبانی گفت: ایجاد ۱۷ هزار فرصت شغلی تعهد اشتغال امسال استان همدان است که این آمار در سال گذشته ۲۰ هزار و سال ماقبل ۲۳ هزار فرصت شغلی بود.

وی تصریح کرد: تعهد اشتغال برای همدان با ظرفیت ها همخوانی نداشت و تعهدات بر اساس جمعیت فعال نبود که این مهم مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان ادامه داد: بنابراین در ۲ سال متوالی هر سال سه هزار شغل از تعهدات همدان کاهش یافت و امسال به ایجاد ۱۷ هزار فرصت شغلی تقلیل یافت.

پیش بینی ۲۸۰ برنامه برای هفته کارگر

شعبانی گفت: ۲۸۰ برنامه برای هفته تجلیل از کارگر پیش بینی شده که از این تعداد ۱۵۰ برنامه ها در کارگاه ها برگزار و ۲۰ برنامه ورزشی است.

وی اظهارکرد: کارگران در اولین سنگر و عرصه فضای کسب و کار در جبهه تولید مشغول به کار هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان افزود: در استان همدان ۱۴۸ هزار و ۷۴۲ کارگر وجود دارد که در واحدهای کارگری در حال فعالیت و دارای بیمه اجباری هستند که ۹ هزار نفر نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

شعبانی یادآوری کرد: سال گذشته برای ۹ هزار نفر اشتغال پایدار و قابل رصد ایجاد شد و در مجموع ۲۷۲ هزار و ۹۱۳ نفر بیمه شده کارگری هستند که با احتساب خانواده ۸۰۹ هزار و ۳۴۴ نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

وی ادامه داد: ۲۴ هزار و ۲۱۴ واحد در بخش خدمات، کشاورزی و صنعت مشمول قانون کار و تامین اجتماعی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان تصریح کرد: یک هزار و ۸۰۰ نفر مقرری بگیر بیمه تامین اجتماعی هستند و به علت بیکاری، دولت با پرداخت حقوق حمایت می کند.

شعبانی گفت: ۱۴۴ هزار و ۱۴۳ نفر در بخش کشاورزی، ۱۶۱ هزار و ۵۵۰ نفر در بخش صنعت و ۲۳۸ هزار و ۲۴۴ نیروی کار در بخش خدمات استان همدان مشغول به کار هستند.

نظر شما