شناسهٔ خبر: 66291232 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

ارشاد ایجابی و اقناعی

ماجرای تشکیل ستاد عفاف و حجاب از چندی است که بسیار مطرح می‌شود و اینکه این ستاد از سوی چه کسی و با مسئولیت چه کسی تشکیل شده است. در این راستا دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره «طرح نور» اظهار داشت

صاحب‌خبر -

ارشاد ایجابی و اقناعی

تاکنون بسیار این مهم مطرح شده است که به موضوعات و مقوله‌های فرهنگی باید با دید فرهنگی نگریست و اتخاذ تصمیم کرد و برخورد سلبی و قهری نه تنها تاثیری در حل موضوع ندارد بلکه احتمالا در آن مساله تاثیر عکس بگذارد. مساله حجاب نیز به‌عنوان یک مقوله فرهنگی و مذهبی که جنبه اجتماعی بالایی دارد نیز از این قاعده مستثنا نیست و به قرائت بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران اجتماعی و حتی مذهبی در مساله حجاب نوع برخورد بسیار پراهمیت و تاثیرگذارتر از کلام و ارشادی است که مطرح می‌شود. چه اینکه برخورد از موضوع مشفقانه و مهم‌تر از آن اقناع‌گرایانه موجب اثرات بیشتر خواهد بود.

اما هر قدر از مسیر برخورد فرهنگی، ایجابی و اقناعی فاصله گرفته و برخورد سلبی، تند و قهری را در پیش بگیریم مسلما نتایجی با اثرات کمتر خواهیم داشت و صرفا جامعه را به واکنش وا می‌داریم. البته ناگفته نماند که مساله حجاب امری شرعی و عرفی است که لزوم اجرای آن در جامعه بر کسی پوشیده نیست اما مساله مهم که بسیاری بر آن تاکید دارند بحث نوع برخوردهایی است که تاکنون کم هزینه نیز نبوده است. کافی است تنها نگاهی به تحولات پاییز 1401 داشته باشیم که با یک نوع برخورد قهری در مساله حجاب چه اتفاقات و پیامدهایی طی ماهی بعد رخ داد و کشور وارد چه تلاطمی گردید. در میان 36 دستگاهی هم که نام‌شان در خصوص نقش و تاثیرگذاری در مساله حجاب آمده نیروی انتظامی و پلیس آخرین نهادی است که مطرح شده تا بدان رجوع شود. اما از بد حادثه از آنجا‌ که سایر دستگاه‌های فرهنگی بعضا در عمل به وظایف خود در قبال مساله حجاب کوتاهی کرده‌اند همیشه در این مساله به‌جای آخرین راه، اولین راه رجوع به پلیس در برخورد با مساله بی‌حجابی یا بدپوششی است. سابق بر این نیز طرح‌های مختلفی در خصوص مساله حجاب از سوی پلیس اجرا شد که به جهت برخوردها و عدم نتیجه محوری هر کدام پس از چندی از دستور کار خارج گردید. از گشت ارشاد گرفته که در مراحل مختلف تولید و باز تولید گردید و رفت و برگشت تا طرح‌هایی مثل انضباط اجتماعی، ناظر 1 و 2 و در نهایت اخیرا طرح نور که به روایت برخی فعالان سیاسی همان بازگشت گشت ارشاد است که فقط نامش تغییر کرده است. اما همانطور که گفته شد از آنجا ‌که در اینگونه طرح‌ها اقناع‌‌گری و نگاه فرهنگی به این مقوله وجود ندارد اغلب با مخالفت و واکنش شهروندان مواجه می‌شود و انتقاداتی نیز از جهاتی بدان وارد می‌شود. هر چند که بعضا هستند افراد یا مجموعه‌هایی که از این روند و عملکردها نیز حمایت می‌کنند و معتقدند که باید برخورد قهری بسیار بیشتر باشد، مانند محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس که از حامیان لایحه عفاف و حجاب است، در تذکری گفت: «نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه عفاف و حجاب به سرمنزل مقصود برسد، پیشدستی کرد. از زحمات سردار رادان و زیر مجموعه‌اش تقدیر می‌کنیم و ان‌شاءا... با تدبیر و ظرافت خاص مساله جلوگیری از کشف حجاب را با قدرت و قوت دنبال کند». مشخص نیست این افراد از گذر اینگونه پیشنهادات به‌دنبال چه نتایجی هستند. جالب اینجاست که این نوع برخوردها در شرایطی انجام می‌شود که هنوز تکلیف قانون حجاب مشخص نیست و ایرادات وارده شورای نگهبان هنوز از سوی مجلس رفع نشده است.

* افشاگری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر

ماجرای تشکیل ستاد عفاف و حجاب از چندی است که بسیار مطرح می‌شود و اینکه این ستاد از سوی چه کسی و با مسئولیت چه کسی تشکیل شده است. در این راستا دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره «طرح نور» اظهار داشت: اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به دستور رئیس‌جمهور، ستاد عفاف و حجاب به ریاست احمد وحیدی، وزیر کشور تشکیل شد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کنار دیگر نهادها یکی از اعضای این ستاد است. مسئولیت‌های ستاد ما در حوزه حجاب بعد از تأسیس ستاد عفاف و حجاب به این نهاد واگذار شد و تا الان درخواستی از سوی این نهاد برای ورود ما به طرح نور صورت نگرفته است. حجت‌الاسلام‌ محمدحسین طاهری آکردی افزود: ضابطان ستاد امر به معروف و نهی از منکر مردمی و جهادی هستند. اگر ستاد عفاف و حجاب از ما درخواست نیرو کند تشکل‌های مردمی و ضابطان ما آماده همکاری هستند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعالیت فرهنگی و آموزشی دارد اما در طرح نور، فراجا مستقیما با این طرح سر و کار دارد اما من یک درخواستی کرده‌ام آن هم این است که اگر کسی دستگیر شد با او برخورد قهری نشود بلکه این افراد را به ستاد امر به معروف و نهی از منکر معرفی کنند تا ما با آموزش‌های مجازی و کار فرهنگی کار را پیش ببریم. طاهری آکردی بیان کرد: این تفکری که برخی از مردم دارند که ستاد امر به معروف کارش بگیر و ببند است، غلط است. وظیفه ستاد ما فقط محدود به حوزه عفاف و حجاب نیست بلکه ما مطالبه‌گری از دولت، نظارت مردم بر مردم و نظارت مردم بر دولت را نیز در وظایف‌مان داریم. فرمانده و نهاد بالادستی در حوزه عفاف و حجاب ستاد عفاف و حجاب است البته کارشناسان ما در ستاد امر به معروف نیز نظرات و پیشنهاداتشان را مطرح می‌کنند.

* هشدار حجاریان

طرح نور فراجا که بسیاری از آن تحت عنوان بازگشت؛ گشت ارشاد به خیابان‌ها یاد می‌کنند واکنش‌های بسیاری را به‌همراه داشت که از قضا منتقدان این طرح بیش از حامیانش بوده‌اند، سعید حجاریان نظریه‌پرداز و تئوریسین اصلاح‌طلب از جمله منتقدان بازگشت گشت ارشاد است که در ایکس نوشت: «دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن سنگی بود به بار شیشه مملکت؛ مساله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح‌ها و اقدام‌های در پیش هم ضربات دیگری هستند.»

منبع:آرمان ملی

نظر شما