شناسهٔ خبر: 66289697 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سنگِ پیش پای کارآفرینان حوزه سنگ

سنندج- ایرنا- معادن گسترده و غنی در قروه باعث شد تا از چند سال قبل، روی لاشه سنگ‌های مرمر سرمایه‌گذاری شود؛ اما فعالیت در این عرصه، هنوز با افت و خیزهایی مواجه است و انگار می‌خواهد سنگ، پیش پای کارآفرینی، سنگ بیاندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخورداری از منابع طبیعی نظیر معادن نه تنها در سطح ملی به اقتصاد کمک می‌کند تا بر مساله دسترسی به مواد اولیه بسیاری صنایع فائق آید، بلکه با افزایش جریان درآمدی می‌تواند ارتقای سطح رفاه و استانداردهای زندگی مردم ساکن مناطق میزبان معدن را نیز فراهم کند.

یکی از مهمترین و اساسی ‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشوری منابع معدنی و ذخایر زیرزمینی آن است؛ نقش معادن در رشد اقتصادی هر کشوری کاملا مشهود و بهره‌برداری از معادن کشور عامل مهمی ‌در رشد و توسعه اقتصادی است، زیرا معادن تامین‌ کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش بسزایی دارند.

تاثیرات معدن‌کاری در مناطق محروم

سنگ، پیش پای کارآفرینی با سنگ

معدن‌کاری تاثیرات مثبتی در مناطق محروم دارد و می‌تواند به توسعه اقتصادی این مناطق کمک کند. ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و در نهایت کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد برای دولتها و توسعه زیرساخت‌ها از جمله مزایایی است که در پرتو تعامل معدن داران و مردم محلی به دست می‌آید.

گذشته از همه این مزایا، مردم دوست دارند بخش اقتصادی معدن را در زندگی خود ببینند، آنان می گویند که اگر همه مخاطرات زیست محیطی معادن را تحمل می کنیم، باید در زندگی خود شاهد اثرات مثبت آن هم باشیم.

شهرستان قروه مهمترین قطب معدنی کردستان است؛ از هر جنس ماده معدنی می شود در این شهرستان ردی پیدا کرد، از آهن و پوکه تا طلا و مرمر که هر کدام در جای خود ارزش دارد.

شهرستان قروه مهمترین قطب معدنی کردستان است؛ از هر جنس ماده معدنی می شود در این شهرستان ردی پیدا کرد، از آهن و پوکه تا طلا و مرمر که هر کدام در جای خود ارزش دارد.

در سالهای اخیر یکی از مهمترین بخش هایی که به کمک معیشت مردم از معدن آمده، کارگاههای کوچک مصنوعات سنگی است، دور ریز و لاشه های سنگ مرمر در این کارگاهها نقش و نگار می گیرد و به صنایع دستی و مجسمه های زیبا بدل می‌شود.

سنگ، پیش پای کارآفرینی با سنگ

مشکل حل نشدنی تهیه مواد اولیه

سعید قنبری یکی از این کارگاه داران است، کارگاهی کوچک در شهر سریش آباد که غنی‌ترین معادن مرمر را در این نقطه می شود دید.

۱۰ سال است که رسما تراشکاری را با توجه به ظرفیت معادن شروع کرده و از سنگهای مرر، کریستال و چینی برای کار خود استفاده می کند.

کاسه، مجسمه، شومینه، روشویی و هر چه که بشود با مرمر تراش داد، می سازیم؛ این را قنبری گفت و دوباره سرگرم تراش دادن شد؛ داشت روی مجسمه یک اسب کار می کرد، خط‌ها را یکی یکی تراش می داد و با ظرافت، دقت می‌کرد تا هیچ مویی از یال اسب جا نماند.

قنبری ادامه داد: سه کارگر مستقیم و بیش از ۱۰ نفر غیرمستقیم در همین کارگاه کوچک امرار معاش می کنند.

گاهی دست از کار می‌کشید و با چشمهایی که رد غبار سفید سنگ اطراف آن خودنمایی می‌کرد، حرفهایش را ادامه داد و اضافه کرد: مشکل تهیه مواد اولیه همچنان پابرجاست، ۱۰ سال است که این مشکل حل نمی شود که نمی شود.

مشکل تهیه مواد اولیه همچنان پابرجاست، ۱۰ سال است که این مشکل حل نمی شود که نمی شود.

سنگ، پیش پای کارآفرینی با سنگ

لزوم ورود مسئولان برای تقویت کارگاه‌های مصنوعات سنگی

وی که نماینده فعالان مصنوعات سنگی شهرستان است، عقیده دارد که کارگاههای کوچک این شهر کوچک با کارگاه‌های بزرگ رقابت خوبی دارند و کیفیت کار آنان ممتاز است.

این تراشکار تاکید دارد: معادنی که در سریش آباد هستند سنگهای با کیفیت بالا را صادر و سنگهای کیفیت پایین را به کارگاهها عرضه می کنند.

قنبری افزود: در ۲ سال اخیر تعداد این کارگاهها از ۲۲ کارگاه به ۳۶ کارگاه افزایش یافت ولی چند واحدی پارسال دوباره تعطیل شد، چون فقط یک معدن است که مواد اولیه را تامین می کند و یک معدن جوابگوی همه واحدها نیست؛ گاهی مصرف ماهانه هر کارگاه به ۲۵۰ تن می رسد.

او می خواهد مسئولان با ورود به این موضوع، به تقویت و توسعه این بخش کمک کنند تا اشتغال در استان ایجاد شود.

قنبری ادامه داد: معادن می توانند بصورت فصلی، سنگ مورد نیاز را در حد سنگهایی که مشتری پسند باشد، تامین و در اختیار حجاران بگذارند تا چرخ زندگی چند ۱۰۰ نفر از این راه بچرخد.

سنگ، پیش پای کارآفرینی با سنگ

معدن پیشران اقتصاد

معدن به عنوان پیشران حوزه اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ توانست بیش از ۹ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور رقم بزند و این موضوع نیازمند این است که توجه ویژه ای به حوزه معدن شود و برنامه ریزی و سیاست گذاری در معدن توسعه یابد؛ این را رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قروه گفت.

مجتبی رستمی با بیان اینکه شهرستان قروه به شهر طلایی ایران شهرت دارد، افزود: ۵۹ واحد معدنی با ذخیره ۱۳۱ میلیون تن در این شهرستان فعال است که بیش از ۱۰ ماده معدنی از قبیل طلا، پوکه، سنگ آهن،کریستال، چینی و مرمر و دیگر مواد معدنی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه ۳۳ واحد سنگبری در این شهرستان کار فرآوری سنگ انجام می دهند، اضافه کرد: از اقدامات مهمی که با همکاری شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر و مشارکت مردم انجام گرفته همین ۳۰ واحد مصنوعات سنگی است که بیش از ۲۰۰ نفر در آن اشتغال دارند و اگر دیگر معادن هم پای کار بیاید این ظرفیت فرآوری معدنی بیشتر می شود.

در دست اجرا بودن طرح‌های بزرگ برای توسعه صنایع معدنی

وی یادآور شد: برای توسعه صنایع معدنی طرحهای بزرگ بسیاری در دست اجرا داریم که سه واحد فولاد قروه و فرومنگنز و کنستانتره سنگ آهن با ۳۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و پنج هزار نفر اشتغال را شامل می شود.

به گفته رستمی، پارسال در قالب طرح نهضت احیای طرحهای راکد، چهار معدن احیا و ۴۰ نفر اشتغال در این واحدها در قروه ایجاد شد.

پارسال در قالب طرح نهضت احیای طرحهای راکد، چهار معدن احیا و ۴۰ نفر اشتغال در این واحدها در قروه ایجاد شد.

چهار هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در واحدهای معدنی قروه مشغول بکار هستند که بیشترین تعداد با هزار و ۲۰۰ نفر مربوط به معدن طلای این شهرستان است؛ این را هم رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قروه گفت و ادامه داد: معدن طلای قروه با ذخیره ۴۱۰ میلیون تن به عنوان دومین ذخیره زرخیز کشور محسوب می شود.

رستمی یادآور شد: بیشتر معادن شهرستان در زمره مصالح ساختمانی و سنگهای تزئینی وابسته به صنعت ساختمانی با حدود ۵۸۰ میلیون تُن ذخیره است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قروه با بیان اینکه بیشترین ذخیره ماده معدنی پوکه کشور با بیش از ۶ میلیون تن در این شهرستان قرار دارد، افزود: در مجموع ۲۰ درصد معادن استان در شهرستان قروه قرار گرفته که ۸۰ درصد درآمدهای حقوق دولتی استان را از آن خود کرده است.

وی همچنین در مورد کارگاههای مصنوعات سنگی گفت: در این حوزه بیش از ۳۰ واحد فعالیت دارند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۲۰۰ نفر در آن واحدها مشغول به کار هستند.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۳۵۶ واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد که واحدهای فعال از ۱۸ گونه ماده معدنی بهره برداری و مواد معدنی مانند طلا، نقره، آهن و دولومیت را استخراج می کنند.

نظر شما