شناسهٔ خبر: 66289649 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۵۸؛

اسامی ۱۲ شرکت خریدار نفت ایران اعلام شد

معمای امام موسی صدر در مذاکرات امام خمینی و عبدالسلام جلود نخست وزیر لیبی به همراه عکسی از این دیدار و سخنان امام خمینی مبنی بر اینکه معمای امام موسی صدر حل نمیشود مگر بدست دولت لیبی، تیتر یک امروز روزنامه کیهان مورخ چهارشنبه ۴ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ است که به قیمت ۱۵ ریال منتشر شده است. نخستین عکسهای زد و خورد خونین نقده نیز در نیم تای پایینی روزنامه قابل مشاهده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ معمای امام موسی صدر در مذاکرات امام خمینی و  عبدالسلام جلود نخست وزیر لیبی  به همراه عکسی از این دیدار و سخنان امام خمینی مبنی بر اینکه معمای امام موسی صدر حل نمیشود مگر بدست دولت لیبی، تیتر یک امروز روزنامه کیهان مورخ چهارشنبه ۴ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ است که به قیمت ۱۵ ریال منتشر شده است. نخستین عکسهای زد و خورد خونین نقده نیز در نیم تای پایینی روزنامه قابل مشاهده است.

-5920093006122303350_121

پیام فیدل کاسترو به امام، مصوبه جدید شورای انقلاب در رابطه با مقررات جدید تعیین حقوق کارکنان دولت که حداقل آن ۲۵۰۰ و حداکثر ۲۰ هزار تومان است و نقل قولی از مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت درباره اینکه دولت با خطر دخالتهای بجا و بیجا مواجه است و اینکه حالت خاصی به نام‌ حالت انتقام پیدا شده که مملکت را فرا می گیرد از خبرهای مهم دیگر این روزنامه هستند‌. اما اعلام اسامی کشورهای خریدار نفت ایران نیز عنوان تیتر کنار لوگوی روزنامه است که متن آن در صفحات داخلی روزنامه چاپ شده، به شرح زیر می باشد؛

گزارش خبرنگار کیهان حاکیست که شرکت ملی نفت ایران تاکنون متجاوز از ۱۲ قرارداد فروش نفت با کشورها و کمپانی های بزرگ نفتی امضاء کرده است که بعضی از این قراردادها بصورت کوتاه مدت و برخی بصورت دراز مدت بوده است. در تمام این قراردادها نرخ فروش نفت ایران بالاتر از آخرین نرخ رسمی اوپک بوده و هر بشکه حداقل ۱۶/۵ و حداکثر ۳۲ دلار به فروش رسیده است. باید اضافه کرد که در قراردادهای کوتاه مدت که به تک مرحله ای معروف است بهای نفت ظرف ۳۰ روز و در قراردادهای دراز مدت پس از ۶۰ روز دریافت میشود. در قراردادهای کوتاه مدت علاوه بر اینکه پول نفت زودتر وصول میشود امتیاز مهم دیگری هم به چشم‌ می خورد و آن فروش نفت در بالاترین قیمت است بطوریکه قیمت هر بشکه نفت خام ایران برای قراردادهای کوتاه مدت بالاتر از ۲۰ دلار و حتی در یکی دو مورد بالاتر از ۲۲ دلار بوده است.

-5920093006122303348_121

البته بزرگترین مشکلی که در راه اجرای این نوع قراردادها وجود دارد مسئله برنامه ریزی برای پیش بینی تولید در یک یا دو سال آینده می باشد که از نظر بازاریابی و مسائل فنی اشکالات زیادی را بوجود می آورد. ضمنا نام کشورهایی که تاکنون با ایران قرارداد بسته اند و یا گفتگوهای آنان مراحل نهایی را طی می کند عبارتست از؛  ژاپن، بلژیک، برزیل، ایتالیا، آمریکا، انگلیس، هلند، فیلیپین، اسپانیا، پاکستان، هند و فرانسه، که بعضی از این کشورها خود مستقیما با ایران قرارداد خرید نفت امضاء کرده و یا در دست امضاء دارند و بعضی کشورها مانند انگلیس، آمریکا و هلند بخاطر تعلق کمپانیهای بزرگ نفتی به آنها نامشان در این لیست آمده است که تنها در مورد آمریکا باید گفت بیش از ۶ کمپانی سرگرم مذاکره برای خرید نفت هستند.

-5920093006122303349_121

نام کمپانی های خریدار یا مذاکره کننده عبارت است از؛

آکسون، گلف، تگزاکو - استاندار اویل آو کالیفرنیا و  آشلند که جملگی آمریکایی هستند و کمپانی آکسون بزرگترین کمپانی نفت جهان محسوب میشود و شرکت بریتیش پترولیوم(انگلیسی)  - شل(هلندی)-پتروفیا(بلژیکی) -پیروفیتا(برزیلی)-شرکت انی (ایتالیایی) و کمپانی نفت فرانسه‌.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما