شناسهٔ خبر: 66286999 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چشم انداز ارتش اوکراین همچنان مبهم است

علی مدنی

خبرگزاری رویترز به دنبال تصویب کمک‌های جدید واشنگتن برای اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا این کمک‌ها را دیرهنگام خوانده و عنوان داشته این کار تنها می‌تواند برای ارتش کی‌یف زمان بخرد اما کمبودهای اصلی آن به ویژه در زمینه سرباز و نیرو را برطرف نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام روز شنبه هفته جاری یک بسته جدید کمک‌های آمریکا برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان به ارزش ۹۵ میلیارد دلار را که از این میزان ۶۱ میلیارد دلار برای اوکراین است تصویب کرد و به بن‌بست ۶ ماهه بر سر این کمک‌ها در کنگره پایان داد. این بسته ۶۱ میلیارد دلاری کمک به اوکراین انتظار می‌رود در روزهای آینده توسط سنای آمریکا تصویب و در ادامه با امضای «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا نهایی شود.

اوکراین در مدت بیش از دو سالی که از اجرای «عملیات نظامی ویژه» ارتش روسیه در این کشور می‌گذرد به طور مداوم توسط متحدان غربی خود با سلاح‌های سنگین و پیشرفته از سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت گرفته تا موشک‌های دوربرد سایه طوفان و تانک‌های جنگی و تسلیحات پیشرفته سنگین دیگر مجهز شده اما همچنان از رقم زدن دستاورد در میدان جنگ ناکام مانده است. رسانه‌ها و مقام‌های غربی و آمریکایی در هفته‌های اخیر به ویژه بعد از فتوحات تدریجی اما مهم روسیه در میدان جنگ همچون تصرف شهر راهبردی آودیوکا و بالا گرفتن زمزمه کاهش کمک‌های متحدان به کی‌یف، زنگ خطر را برای شکست کی‌یف در میدان جنگ به صدا در آورده‌اند.

خبرگزاری رویترز در تحلیلی به نقل از دو تحلیلگر نظامی، یک وزیر دفاع سابق اوکراین و یک مقام امنیتی اروپایی در این باره نوشت: موج ورود کمک‌های جدید آمریکا برای اوکراین باعث افزایش شانس ارتش این کشور در جلوگیری از پیروزی بزرگ روسیه در شرق می‌شود اما همچنین مشکلات اصلی کی‌یف شامل کمبود سرباز در میدان جنگ و ضعف استحکاماتش در طول خط مقدم ۱۰۰۰ کیلومتری جنگ را برطرف نمی‌کند.

این در حالی است که به گفته «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، این کشور در حال نزدیک شدن به حمله بزرگ تابستانی روسیه است.

«کونراد موزیکا»، مدیر شرکت مشاوره نظامی روچان در لهستان می‌گوید: «مهم‌ترین منبع ضعف اوکراین کمبود نیروی انسانی است.»

ولودیمیر زلنسکی روز ۱۶ آوریل لایحه اصلاح قوانین بسیج نیرو برای ارتش اوکراین را که بعد از ماه‌ها بحث و مناظره تصویب شده بود امضا و نهایی کرد و این قانون از ماه مه با هدف تسریع و افزایش تاثیر و شفافیت بسیج سرباز برای ارتش اوکراین اجرایی می‌شود.

به گفته موزیکا سربازان جدیدالورودی که بعد از اجرای این طرح جذب ارتش اوکراین می‌شوند نیاز به ماه‌ها آموزش خواهند داشت و این مدت به عنوان یک «پنجره فرصت» توسط روسیه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

او تصریح کرد: «من انتظار دارم روند بدتر شدن وضعیت برای ارتش اوکراین در سه ماه آینده احتمالا ادامه پیدا کند. اما اگر طرح بسیج سرباز برای ارتش اوکراین طبق برنامه اجرا شود و کمک‌های واشنگتن به کی‌یف از انسداد خارج شوند وضعیت از بعد از فصل پاییز ممکن است بهتر شود.»

کرملین در واکنش به تصویب کمک‌های جدید آمریکا برای اوکراین اظهار کرد این کمک‌ها جلوی دست بالاتر روسیه در خط مقدم جنگ را نگرفته و صرفا منجر به کشته شدن هر چه بیشتر اوکراینی‌ها می‌شود.

خبرگزاری رویترز همچنین تحلیل کرد: کمک‌های جدید آمریکا برای اوکراین که قرار است در روزهای آینده ارسال شوند، خیلی دیرتر از زمان مناسب و با گذشت مدتها از زمانی که ارتش اوکراین به کمبود شدید مهمات و تسلیحات برخورده و زیر فشار دور جدیدی از حملات روسیه قرار گرفته، تحویل داده خواهند شد.

تحلیلگران از سوی دیگر هشدار می‌دهند هنوز هم تضمینی برای اینکه روند کمک‌رسانی آمریکا و غرب به کی‌یف فراتر از این بسته جدید ادامه پیدا کند، وجود ندارد.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت، مهمات و موشک‌های رهگیر برای سامانه‌های پدافند هوایی و تسلیحات دوربرد احتمالا بعد از امضای قانون توسط بایدن «در عرض چند روز بعد» ارسالشان به اوکراین شروع خواهد شد.

با گذشت بیش از دو سال از حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف اراضی قابل توجهی را در شرق خاک خود از دست داده و روسیه در هفته‌های گذشته بمباران چند شهر در پشت خطوط مقدم جنگ را همزمان با کاهش کمک‌های نظامی غرب برای اوکراین تشدید کرده است.

جمهوریخواهان محافظه‌کار از شش ماه پیش جلوی تصویب کمکهای جدید درخواستی بایدن برای اوکراین را در مجلس نمایندگان آمریکا به سبب اختلاف نظرها و مخالفتشان بر سر برخی سیاست‌ها نظیر وضعیت مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی در مرز جنوبی آمریکا گرفته بودند.

یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت که دولت بایدن در حال نهایی کردن بسته کمک دیگری برای اوکراین است که احتمالا بعد از تبدیل شدن لایحه بسته کمکهای جدید به قانون، آن را اعلام خواهد کرد.

«کاترینا استپاننکو»، یک تحلیلگر روسیه در انستیتوی مطالعه جنگ گفت: «این کمک‌ها خیلی دیر برای اوکراین ارسال می‌شوند. اوکراین در اکتبر ۲۰۲۳ با برخوردن به کمبودها ابتکار عمل را از دست داد.»

استپاننکو تاکید کرد اوکراین از اکتبر تاکنون ۵۸۳ کیلومتر مربع از خاکش را به نیروهای روسیه واگذار کرد که علت عمده این شکست کمبود مهمات توپخانه است. در مقابل روسیه زمان کافی برای آماده شدن برای عملیات‌های تهاجمی جدید احتمالی در اواخر فصل بهار یا اوایل تابستان داشته است.

«مارک وارنر»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا در مصاحبه‌ای در روز یکشنبه به شبکه «سی.بی.اس» گفت تجهیزات نظامی جدید واشنگتن برای اوکراین از جمله موشک‌های دوربر «اتکمز» (ATACMS) در صورت تصویب شدن سریع توسط سنا در هفته جاری تا اواخر هفته در مسیر ارسال قرار خواهند گرفت. همچنین اوکراین به موجب این بسته موشک‌های رهگیر جدیدی برای سامانه‌های پاتریوت خود دریافت خواهد کرد.

به نوشته رویترز، همچنان اینکه کمک‌های آمریکا برای اوکراین ادامه پیدا کند به ویژه با وجود احتمال پیروزی دوباره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ با ابهام روبرو است. دونالد ترامپ با ارسال کمک‌های حجیم برای اوکراین مخالفت کرده و توان شرکت‌های نظامی آمریکا و اروپا برای تولید سریع تسلیحات به منظور جبران کسری‌ها را زیر سوال برده است.

مسکو از زمانی که شهر راهبردی آودیوکا واقع در منطقه دونباس را در ماه فوریه تصرف کرد برتری خود در میدان جنگ را حفظ کرده است و از آن زمان تاکنون ارتشش با به کار گیری تعداد سربازان و مهمات توپخانه بیشتر به تدریج پیشروی داشته‌اند.

آنها حالا چشم به تصرف شهر «چاسیو یار»، شهری در یک منطقه مرتفع، دارند و مسکو در صورت تصرف این شهر به تصرف معدود شهرهای دونباس که در کنترل اوکراین هستند شامل کونستیانتینیوکا، کراماتورسک و اسلوویانسک نزدیک‌تر می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما