شناسهٔ خبر: 66274691 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

ادعای رسانه‌های خارجی: جنگنده‌ های سوخو ۳۵ در یک قدمی ایران هستند

صاحب‌خبر -

به‌ادعای رسانه‌های خارجی، نخستین محموله جنگنده های سوخو 35 روسیه هفته آینده به ایران خواهند رسید که می‌تواند باعث تقویت نیروی هوایی ایران شود.

طبق پیش‌بینی‌ها، ایران در طی هفته آینده اولین محموله از جنگنده های روسی سوخو 35 را تحویل خواهد گرفت. این ادعا توسط رسانه‌های داخلی نیز مطرح شده و خبرگزاری‌ها اشاره کرده‌اند که در مجموع قرار است 24 فروند از جنگنده های سوخو 35 تحویل ایران شود. به همین خاطر در این مطلب از اخبار نظامی گجت نیوز موارد گفته شده و جزئیات سوخو 35 را بررسی کرده و همچنین به تاریخچه مختصری از فعالیت جنگنده های مشابه روسی در ایران می‌پردازیم.

جنگنده های سوخو 35 روسی در راه ایران

روزنامه کویتی الجریده هفته پیش مطلبی را منتشر و ادعا کرده که جنگنده های سوخو 35 روسی هم اکنون در خاک ایران هستند اما چون قطعات ضروری آنها از روسیه فرستاده نشده‌اند، هنوز قابل استفاده نیستند. این گزارش باعث شد تا بسیاری از رسانه‌های خارجی دیگر هم به این موضوع پرداخته و ادعا کنند که جنگنده های سوخو 35 در راه ایران هستند.

جنگنده های سوخو 35 جنگنده های سوخو 35

جنگنده های سوخو 35

به دلیل مخالفت اسرائیل و کشورهای جنوب خلیج فارس، روسیه تاکنون از ارائه قطعات حیاتی سوخو ۳۵ به ایران خودداری کرده و این باعث شده تا استفاده ایران از این جنگنده ها تنها به تمرینات آموزش کوتاه برد محدود شود. با این حال پوتین با توجه به وضعیت ایران و منطقه به تغییر موضع اشاره کرده که نشان می‌دهد که روسیه آمادگی کامل برای تامین قطعات جنگنده های سوخو 35 را دارد.

البته شایان ذکر است که تاکنون هیچ مقام رسمی صحت این ادعاها را تایید نکرده و تاکنون هم هیچ تصاویری از حضور جنگنده های سوخو 35 در ایران منتشر نشده است. برخی نیز ادعا کرده‌اند که مقامات نظامی ایران در حال حاضر به بررسی ابعاد Su-35 می‌پردازند تا متوجه شوند آیا این ابعاد این جنگنده با قابلیت‌های باند زیرزمینی سازگار است یا خیر.

ادعا انتشار تصاویر منتسب به حضور سوخو 35 در ایران

در پایان ژانویه امسال تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد دو جنگنده سوخو 35 در شب را با علامت‌های نامشخص نشان می‌دادند. انتشار این عکس باعث شد تا بسیاری ادعا کنند که این دو جنگنده موجود در تصویر یا در حال به سمت ایران از مقصد روسیه هستند و یا اینکه هم اکنون در خاک ایران تصاویر این جنگنده ها ثبت شده است.

با این حال مدتی بعد مشخص شد که تصاویر مربوط به آرشیو نیروی هوایی روسیه در مارس 2021 بوده و این دو جنگنده در تصویر هم در حال آماده سازی برای مانور شبانه هستند.

جنگنده های سوخو 35 جنگنده های سوخو 35

دو جنگنده سوخو 35 در آماده سازی برای مانورهای شبانه

در آوریل 2023، رسانه‌های خبری ترکیه نیز ادعا کرده‌اند که طی چند هفته آینده اولین دسته از جنگنده‌های سوخو 35 وارد ایران می‌شوند. همانطور که گفتیم این خبر به طور رسمی از طرف مقامات تهران و مسکو تایید نشده و هیچ مدرک تصویری معتبری نیز وجود ندارد.

رسانه‌های ایرانی در 10 مارس 2023 به نقل از مقامات رسمی نظامی اعلام کردند که قرارداد خرید 24 فروند جنگنده سوخو 35 از شرکت روسی United Aviation Corporation، شرکت سازنده جنگنده سوخو نهایی شده و این اطلاعیه از سوی نماینده رسمی ایران در سازمان ملل نیز منتشر شده است.

جنگنده های سوخو 35 جنگنده های سوخو 35

جنگنده های سوخو 35

با این وجود اما تاکنون نه از طرف دولت ایرانی و نه روسی هیچگونه جزئیاتی از این معامله فاش نشده و رسانه‌ها و تحلیلگران غربی نیز معتقد هستند که تحویل جنگنده Su-35 به ایران بخشی از قراردادی بوده که شامل تامین پهپاد، موشک و مهمات از تهران به ارتش روسیه برای تداوم جنگ در اوکراین است.

اما در مورد موشک‌های ایران باید گفت که افسر ارشد اطلاعات اوکراین، کایرلو بودانوف، نزدیک به یک ماه پیش اعلام کرد که اوکراین هیچ مدرکی دال بر استفاده روسیه از موشک‌های ایران علیه اهداف اوکراینی ندارد.

حضور جنگنده های روسی در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران

قرار است نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران با تحویل جنگنده های سوخو 35 روسی توان رزمایشی و نظامی خود را افزایش دهد. تهران در حال حاضر 24 جنگنده روسی میگ 29 و 23 جنگنده تهاجمی سوخو 27 را در اختیار دارد.

به عبارتی دیگر این جنگنده ها را می‌توان از پایه و اساس نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد. به تازگی نیز 35 فروند اف-5 نورث روپ، 63 فروند بمب افکن اف-4 فانتوم II و هواپیماهای سبک مانند صاعقه، کوثر و آذرخش نیز به این لیست قدرتمند اضافه شده است.

جنگنده های سوخو 35 جنگنده های سوخو 35

جنگنده های سوخو 35

سوخو 35 که با نام سوخو سو-35 نیز شناخته می‌شود، یک جت جنگنده بسیار پیشرفته و چند منظوره است که توسط شرکت هوانوردی سوخوی روسیه ساخته شده و به نوعی نسخه ارتقا یافته سوخو 27 فلانکر است که در رده هواپیمای نسل 4++ قرار می‌گیرد. از ابعاد این جنگنده می‌توان به 21.9 متر طول، 15.3 متر طول باله‌ها و 5.9 متر ارتفاع آن اشاره کرد.

سیستم‌های پیشرفته جنگنده سوخو 35

این جنگنده با حداکثر وزن 34500 کیلوگرم می‌تواند به حداکثر سرعت 2.25 ماخ یا 2390 کیلومتر در ساعت برسد. طراحی این جنگنده به گونه‌ای است تا هم در عین قدرت و سرعت بالا بتواند با در نظر گرفتن وزن زیاد سریعتر هم از باند فرود بلند شود.

سوخو 35 دارای سیستم رادار آرایه‌ای اسکن کننده الکترونیکی Irbis-E است که برد شناسایی آن تا 400 کیلومتر برای اهداف هوایی می‌رسد. سیستم هدف گیری نوری الکترونیکی OLS-35 و مجموعه‌ای از سیستم‌های جنگ الکترونیک پیشرفته نیز در این جنگنده به کار رفته است.

جنگنده های سوخو 35 جنگنده های سوخو 35

جنگنده های سوخو 35

از نظر تسلیحاتی، سوخو 35 می‌تواند به انواع موشک های هوا به هوا، هوا به سطح و ضد کشتی و همچنین راکت‌ها و بمب‌های مختلف مجهز شده که برای نبرد نزدیک، یک توپ 30 میلی متری GSh-30-1 در نظر گرفته شده است. سیستم پیشران Su-35 از دو موتور توربوفن پس سوز ساترن AL-41F1S تشکیل شده که هر کدام می‌توانند حداکثر نیروی رانش 142 کیلو نیوتن را تولید کنند.

این موتورها به جنگنده اجازه می‌دهند تا مانورهای پیشرفته را با حفظ سرعت بالا انجام دهد. برد عملیاتی Su-35 با مخزن سوخت داخلی خود جنگنده حدود 1600 کیلومتر است. با مخازن سوخت خارجی، جنگنده سوخو 35 می‌تواند بدون نیاز به سوخت گیری در هوا تا 4500 کیلومتر مسیر را طی کند.

با این حال تا تاییدی از طرف مقامات روسی یا ایرانی صادر نشود، نمی‌توان با قاطعیت از حضور و یا ارسال این جنگنده ها در خاک ایران ادعایی کرد. البته نظر رسانه الجریده کویتی می‌تواند تا حدی درست باشد اما در صورتیکه حداقل یکی از طرفین قرار داد به چنین موردی اشاره کرده باشند.

در گجت نیوز بخوانید:
معرفی سوخو ۳۵ : جنگنده پیشرفته روسی که قرار است به ایران بیاید کدام نسخه از جنگنده سوخو ۳۵ روسی به ایران می‌آید؟ اف ۲۲ رپتور آمریکا یا سوخو ۳۵ روسیه؛ کدام یک برترین هواپیمای جنگنده جهان است؟ سوخو Su-57M، هواپیمای جنگنده جدید روسها از F22 و F35 آمریکا قدرتمندتر است تقابل جنگنده اف ۳۵ و سوخو ۵۷ ؛ کدام یک جت بهتری است؟

برچسب‌ها:

نظر شما