شناسهٔ خبر: 66274428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وزیر خارجه انگلیس در دوشنبه

ایرنا

«دیوید کامرون» وزیر امورخارجه انگلیس امروز ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت) در سفری رسمی وارد تاجیکستان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، وزارت خارجه تاجیکستان اعلام کرد: قرار است دیوید کامرون در بخشی از این سفر با امامعلی رحمان رئیس‌ جمهوری تاجیکستان و سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه این کشور دیدار کند.

وی در این سفر درباره وضعیت کنونی و چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای با رئیس جمهوری این کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

این منبع می نویسد: انتظار می‌رود کامرون در چارچوب این سفر مورد استقبال امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان قرار گیرد.

در آستانه این سفر، دیوید کامرون در مورد آنچه قبلاً در منطقه انجام شده و همکاری های آینده بین انگلیس و کشورهای آسیای مرکزی صحبت خواهد کرد.

دیوید کامرون پیش از این سفر درباره همکاری های آتی انگلیس با کشورهای منطقه آسیای مرکزی گفته بود: در سال ۲۰۱۳ (میلادی)، من اولین نخست وزیر بریتانیا بودم که از آسیای مرکزی بازدید کردم. در شهرهای آستانه و آتیراوی قزاقستان، تعجب کردم که این ملت جوان با فرهنگ کهن با چه سرعتی در حال تغییر اقتصاد و موقعیت خود در جهان است بنابراین تصمیم گرفتم همکاری خود را تقویت کنم.

وی افزود: این هفته نیز من اولین وزیر خارجه بریتانیا خواهم بود که از تمام پنج کشور آسیای مرکزی و مغولستان بازدید می‌کنم - در واقع، معتقدم که اولین وزیر خارجه «جی ۷» خواهم بود که این کار را انجام می دهد. این شش ملت (تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و مغولستان) میراث منحصر به فرد خود را دارند و به سرعت در حال تغییر هستند. من می خواهم با هر یک از آنها مشارکت قوی تری ایجاد کنم که به نفع همه ما باشد.

وزیر امورخارجه انگلیس گفته بود: همکاری ما در حال حاضر دستاوردهای بسیاری را به همراه داشته است. زبان انگلیسی، حقوق و آموزش در قلب موسسات موفقی مانند مرکز مالی بین المللی در آستانه و دانشگاه بین المللی وست مینستر در تاشکند قرار دارند. سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ توسط شرکت هایی مانند ریوتینتو، شل و BAE به ایجاد و رشد اشتغال کمک کرده است. ما به انتقال برق آبی از کوه های آسیای مرکزی به پاکستان کمک می کنیم.

کامرون گفت: به همین دلیل است که این سفر را انجام می دهم و سرمایه گذاری خود را برای توسعه آسیا مرکزی سه برابر می‌کنیم.

نظر شما