شناسهٔ خبر: 66272020 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

«معماری» به مثابه «رسانه»

افزایش چشمگیر نشریات و سایت‌های معماری نیازهای خوانندگان وعلاقمندان را برآورده می‌کنند اما بهتر است که از آسیب‌های این مسئله هم غافل نباشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تقویم رسمی کشور سوم اردیبهشت‌ماه مصادف با بیست و سوم آوریل را روز معمار است که مبنای آن سالرزو شیخ بهایی است.

درسا بخشندگی به همین مناسبت یادداشتی نوشته است:

 در چند سال اخیر تعداد رسانه‌های تخصصی در حوزه معماری افزایش یافته است. این رسانه‌ها به ارائه مقالات، مصاحبه‌ها، پروژه‌های برتر و اخبار مربوط به حوزه معماری و طراحی داخلی می‌پردازند. اما برای ارزیابی کیفیت رسانه‌های معماری باید به عواملی مانند تنوع موضوعات، عمق تحلیل، نوآوری، کیفیت محتوا، استقلال رسانه‌ها و ستاره‌سازی آن‌ها توجه کرد. این افزایش تعداد رسانه‌های دلایل متعددی دارد که دریادداشت ذیل به آن‌ها خواهم پرداخت: 

در حوزه رسانه‌های عمومی تعداد خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هایی که به رشته معماری می‌پردازند بسیار کم است. دلیل اصلی آن فقدان خبرنگاران، منتقدان و نویسندگان متخصص در این حوزه است. 

رشد تعداد دانشجویان و بالطبع دانش آموختگان رشته مهندسی معماری نسبت به دهه‌های گذشته و در مقایسه با دیگر رشته‌ها وضعیت غیرمتعارفی در کشور رقم زده که زمینه‌ساز افزایش رسانه‌های تخصصی در حوزه معماری شده است. به عبارتی، افزایش رسانه‌های معماری به دنبال چاپ پایان‌نامه‌ها و مقالات در نشریات معماری شکل گرفته است که متاسفانه به لحاظ کیفی ارزش علمی چندانی ندارند. 

تعدادی از نشریات معماری بیش از بار علمی، جنبه تجاری پیدا کرده‌اند و یا از ابتدا بر این اصل شکل گرفته‌اند. کسب درآمد این نشریات و سایت‌ها بواسطه ستاره‌سازی و تولید محتوا در همین راستا صورت گرفته است. 

این عوامل باعث افزایش چشمگیر نشریات و سایت‌های معماری شده‌اند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. البته نباید از این مسئله به سادگی عبور کرد که نشریات و سایت‌های معماری هم هستند که نیازهای خوانندگان وعلاقمندان را برآورده می‌کنند اما بهتر است که از آسیب‌های این مسئله هم غافل نشویم.

انتهای پیام/

نظر شما