شناسهٔ خبر: 66270495 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل جاده بیرجند - قاین نیاز است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای تکمیل عملیات باقیمانده و اتمام دوبانده‌سازی محور بیرجند - قاین، تخصیص حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با تامین آن، موضوع دوبانده‌سازی کامل این محور در سال جاری مختومه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

میرمحمد مودی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمبود و نبود اعتبار کافی به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی در چند سال گذشته علت تاخیر در ساخت و تکمیل باند دوم جاده بیرجند - قاین بوده است.

وی گفت: رفع معارض شامل ارزیابی بیش از ۳۰۰ زمین زراعی و باغی و آزادسازی بستر و حریم راه، جابه‌جایی خطوط انتقال آب، برق، گاز، تلفن و فیبر نوری همچنین انحراف رشته قنات‌های موجود در بستر و حریم راه، بررسی‌های مجدد و اصلاح نقشه‌های اولیه باند دوم به منظور افزایش ایمنی مسیر، کمبود قیر و سیمان در بازه‌هایی از زمان اجرا، بالا بودن حجم عملیات خاکی و ابنیه فنی نسبت به پروژه‌های با طول مشابه (به دلیل کوهستانی بودن محور)، محدودیت‌های اجرایی به سبب قرار گرفتن باند احداثی در کنار باند ترافیکی موجود و محدودیت‌های آب و هوایی از دیگر دلایل تاخیر به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: محور بیرجند - قاین به طول ۱۰۰ کیلومتر به عنوان قسمتی از شاهراه هزار و ۵۷۶ کیلومتری کریدور شرقی کشور و به سبب ارتباط با پایانه‌های مرزی و بنادر جنوب در چند سال اخیر رشد ترافیک روزافزونی داشته است لذا تکمیل عملیات دوبانده‌سازی آن هماهنگ با عملیات احداث باند دوم در تمامی طول این کریدور از سال ۱۳۹۳ آغاز شد.

وی گفت: تکمیل این کریدور ضمن افزایش ایمنی تردد مسافران و زائران بارگاه امام رضا (ع) موجب تسهیل ترانزیت کالا از جنوب و شرق کشور به سمت شمال و کشورهای آسیای میانه می‌شود.

مودی عنوان کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های مهندسین مشاور ابتدا عملیات اجرایی ۸۸ کیلومتر از این محور را طی قراردادهای جداگانه‌ به شرکت‌های پیمانکار واگذار کرد که اجرای این عملیات به پایان رسیده است.

وی افزود: دوبانده‌سازیِ ۱۲ کیلومتر باقیمانده حد فاصل آرین شهر تا سه راهی روم از سال ۱۳۹۹ طی قرارداد جدید تحت عنوان «عملیات تکمیلی» به شرکت پیمانکار سپرده شد که با اختصاص مبلغ ۵۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ اجرای این عملیات به پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۷۰ درصد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ایمن سازی محور نیز با نصب نیوجرسی‌های مفصل توسط شرکت پیمانکاری دیگری در حال انجام است.

وی افزود: قرار بود چهار کیلومتر از ۱۲ کیلومتر باقیمانده حد فاصل آرین شهر تا سه‌راهی روستای اوج و ۴.۵ کیلومتر از کمربندی شهر قاین به سمت فردوس پیش از تعطیلات عید نوروز به بهره‌برداری برسد اما تغییرات فصلی، برودت هوا و بارش‌های پی در پی در اسفند سال گذشته باعث ایجاد محدودیت‌های فنی و اجرایی شد و فقط ۴.۵ کیلومتر کمربندی شهر قاین بازگشایی شد.

مودی بیان کرد: چهار کیلومتر از ۱۲ کیلومتر تا پایان اردیبهشت‌ ماه جاری زیر بار عبور خواهد رفت.

نظر شما