شناسهٔ خبر: 66255606 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شگفتی در فینال دراماتیک ایکس؛ رویاپردازی در پاریس بدون جادوگر و شیرشاه؟!

تهران- ایرنا- با ناکامی دیوید تیلور برای کسب سهمیه المپیک، حالا فینال رقابت‌های پاریس ۲۰۲۴ در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته؛ فینالی که جادوگر ندارد و ممکن است بدون حضور شیرشاه برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شمارش معکوس برای تکمیل پازل المپیکی کشورها جهت حضور در پاریس رویاها آغاز شده. مسابقات انتخابی کسب سهمیه المپیک در رشته‌های مختلف درحالی رو به پایان است که فینال ایکس آمریکا شب گذشته همه را شوکه کرد؛ رقابتی که باخت دیوید تیلور آمریکایی در مسابقه اول، بمب رسانه‌ای جهان شد تا این باخت بازتاب بالایی در اخبار دنیای ورزش داشته باشد.

شگفتی فینال ایکس از باخت جی‌دن کاکس که سال گذشته با عصا وارد این رقابت‌ها شده بود، آغاز شد؛ کوه عضله آمریکا که آمده بود ناکامی سال گذشته را جبران کند، با شکست ۲-۲ مقابل کالین مور از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

بعد از خداحافظی کاکس این بار نوبت به ناکامی جردن باروز اسطوره کشتی آزاد آمریکا بود. او در سالنی مملو از جمعیت با نتیجه ۳ بر صفر مقابل جیسون نولف شکست خورد و شانس حضور در المپیک پاریس را از دست داد. این باخت به قدری برای باروز سنگین بود که اسطوره ۳۶ ساله کشتی آمریکا نتوانست هنگام خروج از سالن نسبت به کنایه تماشاگری که به خطاب به او گفته بود؛ «جردن دیگر تمام شده» کوتاه بیاید و در جواب به این تماشاگر با عصبانیت تمام چنین پاسخ داد: «خودت چه کار کرده‌ای؟» این جواب تنها یک کل‌کل ساده بین یک اسطوره و یک تماشاگر نبود و شاید این پیغام را در پس پرده داشت که باروز ۳۶ ساله هم به فکر خداحافظی از دنیای قهرمانی بیافتد.

شگفتی در فینال دراماتیک ایکس؛ رویاپردازی در پاریس بدون جادوگر و شیرشاه؟!

اوج فینال دراماتیک ایکس در ناکامی دیوید تیلور برای اوکی کردن بلیت پاریس خلاصه شد؛ جادوگر آمریکا که خودش را مرد جادویی می‌خواند دیشب درحالی با آرون بروکس سرشاخ شد که ۴ بر یک به پدیده جوان و ۲۳ ساله کشتی آمریکا در همان کشتی اول باخت تا نشان دهد این بار خبری از آن جادوی همیشگی‌اش نیست.

قهرمان زیر ۲۳ سال جهان که پیش‌تر ۲ باخت در فینال ایکس سال گذشته مقابل تیلور داشت، این بار انتقام آن‌چه بر او گذشته بود را گرفت و مسافر پاریس شد.

با حذف تلخ تیلور از المپیک پاریس حالا ابهامات برای نماینده ایران در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد در المپیک ۲۰۲۴ هم بالا گرفته. از یک طرف مصدومیت سربه‌مهر حسن که معلوم نیست تا پیش از رقابت‌های پاریس به طور کامل درمان شود، کادرفنی ایران را در بلاتکلیفی قرار داده است.

کاروان المپیک کشورمان درحالی تاکنون ۲۸ سهمیه کسب کرده که طبق پیش‌بینی‌ها شاید، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن موفق به کسب ۲ مدال طلا در پاریس شود.

کشتی آزاد از جمله شانس‌های طلایی ایران در پاریس ۲۰۲۴ است و درحالی که گمانه‌زنی‌ها به سمت و سوی کسب مدال طلای وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک توسط تیلور متمرکز بود حالا با حذف او از المپیک، می‌توان این مدال زرین را در کارنامه کشتی ایران متصور شد تا در کنار طلای احتمالی امیرحسین زارع (که شانس بالایی برای تصاحب سکوی قهرمانی المپیک دارد) ۲ مدال خوش‌رنگ در ویترین افتخارات کشتی آزاد کشورمان ثبت و ضبط شود. البته به شرطی که آرون بروکس غافلگیرمان نکند.

حالا که احتمال کسب مدال زرین وزن ۸۶ کیلوگرم برای ایران در المپیک به شدت قوت گرفته، فدراسیون کشتی ایران باید نهایت تدبیر را برای تعیین نماینده ایران در این وزن به خرج دهد.

پیش‌تر از برگزاری مسابقه انتخابی بین کامران قاسمپور و حسن یزدانی صحبت بود و حالا با غیبت تیلور در پاریس ۲۰۲۴ ممکن است فدراسیون کشتی ایران هم تصمیم بگیرد با توجه به شرایط کنونی حسن یزدانی، انتخابی را کنسل کرده و کامران قاسمپور را مسافر پاریس کند.

البته همه‌چیز بستگی به تحلیل کشتی آرون بروکس دارد و این‌که کدام‌یک از نمایندگان وزن ۸۶ کیلوگرم ایران می‌توانند گزینه سربه‌مهرتری برای پدیده جدید کشتی آمریکا باشند.

اگر فدراسیون ریسک نکند و این احتمال را بدهد که ممکن است مصدومیت حسن در روز سرنوشت‌ساز المپیک عود کند و درنهایت به این تصمیم برسد که حسن در تهران بماند، آن‌وقت غیبت شیرشاه و جادوگر در پاریس، بزرگ‌ترین غیبت و حسرت خواهد بود؛ هم برای دو نابغه کشتی آزاد ایران و آمریکا و هم برای مسئولان برگزارکننده المپیک ۲۰۲۴.

نظر شما