شناسهٔ خبر: 66255353 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دانشمند سابق ناسا: ماهواره‌های ماسک میدان مغناطیسی زمین را از بین می‌برند و زندگی همه را تهدید می‌کنند

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک فیزیکدان سابق ناسا هشدار داد که یک “مگا صورت فلکی” از ماهواره‌های ارزان قیمت مانند استارلینک می‌تواند مغناطیس کره زمین را مختل کند و تمام حیات را در معرض پرتوهای مرگبار کیهانی قرار دهد.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: «مطالعه جدید دکتر سیرا سالتر هانت بر اساس تخمین‌های جدیدی صورت گرفته که مشخص کرده اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک، هر ساعت بیش از 1.3 تن زباله ماهواره‌های اینترنت بی سیم را در جو زمین می سوزاند و یک لایه فلزی از “ذرات رسانا” در مدار ایجاد می‌کند».

بر اساس آخرین تخمین اخترشناسان در ماه مارس، در حال حاضر 5504 ماهواره استارلینک در مدار قرار دارند که از این تعداد 5442 ماهواره فعال هستند. اما هنوز هم برنامه‌هایی برای فرستادن ده‌ها هزار ماهواره دیگر به مدار وجود دارد.

این فیزیکدان گفت که ذرات منتشر شده توسط این ماهواره ها در پایان چرخه زندگی خود می توانند “میدان مغناطیسی را منحرف کنند یا به دام بیاندازند” که مانع از فرار جو زمین می شود، “در حالی که تمام زباله‌های فلزی بسیار رسانا همه در یک منطقه ته نشین می شوند.”

او خاطرنشان کرد که چنین لایه‌ای از گرد و غبار فلزی باردار می‌تواند منجر به «برداشتن اتمسفر» مشابه سرنوشت باستانی مریخ و عطارد شود.

پس از کار بر روی تیم تحقیقاتی فضاپیمای Stardust ناسا در سال 2012، دکتر هانت سه سال را در آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی ایالات متحده گذراند. او در آنجا رفتار الکترومغناطیسی توده‌های پلاسما را در مدار پایین زمین (LEO)، منطقه‌ای از جو بالایی که شبکه مداری Starlink در آن قرار دارد، مورد مطالعه قرار داد و اکنون در مورد تأثیر آب و هوای فضا بر صنعت هوانوردی مشاوره می دهد.

دکتر هانت گفت: «ما در حال حاضر حدود 10 هزار ماهواره در مدار داریم، اما طی 10 تا 15 سال احتمالاً 100 هزار ماهواره وجود خواهد داشت و زمانی که به 100 هزار ماهواره رسیدیم، فکر می‌کنم ممکن است خیلی دیر باشد و یک اتفاق برنامه‌ریزی نشده رخ خواهد داد».

دلیل نگرانی او این است که این پسماندهای فلزی ریز بسیار بیشتر از ذرات باردار مغناطیسی است که از زمین در برابر تشعشعات کیهانی محافظت می‌کنند.

سنگین‌ترین بخش شناخته شده مغناطیس کره زمین حلقه‌های بزرگی از ذرات به دام افتاده به نام کمربند ون آلن هستند که نواری به شکل دونات از ذرات باردار پرانرژی هستند که توسط تابش کیهانی خورشید انرژی گرفته و از قطب شمال و جنوب زمین با بار مغناطیسی سرچشمه می‌گیرند.

هانت افزود: «وزن این بیوم آنقدر کوچک است که نمی توان آن را با بقایای فلزی که می‌تواند آن را از زمین جدا کند، مقایسه کرد، زیرا جرم کل کمربندهای ون آلن تنها حدود 0.00018 کیلوگرم است، این وزن سبک و جرم کم مگنتوسفر به این معنی است که حجم زیاد زباله های سنگین ماهواره می تواند تاثیر بزرگ و بی سابقه‌ای داشته باشد.

هانت گفت: «من فکر می کنم ما باید فوراً استفاده از یونوسفر و جو را به عنوان زباله دانی برای صنعت فضایی متوقف کنیم».

در سال‌های اخیر، هم اخترشناسان دانشگاهی و هم شرکت‌های ماهواره‌ای رقیب اسپیس‌ایکس چندین شکایت رسمی به کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) درباره جاه‌طلبی‌های استارلینک اسپیس ایکس ارسال کرده‌اند.

اخترشناسان به طور خاص نگران هستند که زباله های فضایی این شرکت به طور دائم با رصدخانه های زمینی تداخل داشته باشد و مطالعه فضا را متوقف کند.

این خبر را در وبگاه آرتی عربی ببینید

 

نظر شما