شناسهٔ خبر: 66252426 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آماده‌سازی مرکز فناوری هسته‌ای با سه کاربرد کشاورزی در اردبیل

اردبیل- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: مرکز فناوری هسته‌ای با سه کاربرد کشاورزی در استان اردبیل آماده‌سازی شده و به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

صاحب‌خبر -

نوبخت اژدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز مهم فناورانه، در راستای تحقق شعار سال و با هدف جهش تولید با مشارکت مردمی در حال طی مراحل نهایی خود است که علاوه بر تامین نیاز استان اردبیل، به استان‌های همجوار نیز خدمات فنی بخش کشاورزی ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به تامین امکانات و زمین مناسب برای استقرار این مرکز فناوری هسته‌ای از سوی جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: این مرکز فناوری هسته‌ای در سه محور تکنیک پرتودهی، تکنیک ردیابی و تکنیک اکتیو کردن در حوزه تولید محصولات کشاورزی فعالیت خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در این مرکز دانشمندان به کنترل انواع آفات و امراض کشاورزی را با تکنیک پرتودهی پرداخته و با پرتودهی گاما از زود جوانه زنی محصولاتی همچون سیب زمینی و پیاز جلوگیری خواهند کرد.

وی اظهار کرد: جلوگیری از زود جوانه زنی این محصولات فواید بسیار زیادی برای کشاورزان دارد به این گونه‌ای که مدت زمان ماندگاری این محصولات در انبار را افزایش می دهد و تولید کننده می تواند با توجه به افزایش فرجه زمانی در اختیار، به بازاریابی مناسب محصولات تولیدی خود پرداخته و به مدیریت بازار بپردازد.

اژدری اضافه کرد: این مرکز فناوری هسته‌ای، کمک بسیار بالایی برای افزایش میزان ماندگاری محصولات تولیدی و همچنین حفظ کیفیت محصولات تولیدی خواهد کرد و در نهایت این امر منجر به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش بهره‌وری منجر خواهد شد و میزان تولید انواع محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد.

وی همچنین گفت: استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی در کشور محسوب می شود، به گونه‌ای که سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در زیر بخش‌های زراعت، باغبانی و دامپروری در این استان تولید می شود و حدود چهار درصد کل محصولات تولیدی کشور را تامین می کند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی ، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

نظر شما