شناسهٔ خبر: 66246468 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایرنا:

آمریکا با وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت، حقوق ملت فلسطین را پایمال کرد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها با استفاده از حق وتو و مخالفتی که با حضور فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل از خود نشان دادند، بار دیگر حقوق حقه ملت فلسطین را پایمال و تضییع کردند.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک به منظور شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره مساله فلسطین و جنگ غزه، اظهارداشت: در ابتدا باید برای این نکته تاکید کنیم که طرح عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل وتوی آمریکا با شکست مواجه شد.

وی گفت: استفاده آمریکا از حق وتو برای جلوگیری از عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل به این معنا است که آنها خواهان تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در اراضی ۱۹۶۷ نیستند. از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۲ عضو به پیش نویس این طرح رأی مثبت دادند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: پیش نویس طرح این مسئله در شورای امنیت از سوی کشور الجزایر مطرح شد که اقدام دیپلماتیک بسیار مناسب و شجاعانه‌ای نیز بود، اما متاسفانه با دخالت آمریکا و استفاده از حق وتو به نتیجه مطلوب نرسید. در واقع آمریکایی‌ها با استفاده از حق وتو و مخالفتی که با حضور فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل از خود نشان دادند، بار دیگر حقوق حقه ملت فلسطین را پایمال و تضییع کردند.

هانی زاده تصریح کرد: همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با سفر به نیویورک و شرکت در نشست ویژه شورای امنیت سازمان که در خصوص بررسی وضعیت فلسطین برگزار شده بود، نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه را به شدت محکوم و در سخنرانی که ایراد کرد عملیات وعده صادق ایران علیه اسرائیل را کاملاً ضروری و در راستای تنبیه این متجاوز تلقی کرده و آن را بر اساس قوانین بین‌المللی مشروع دانست.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم هست تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک خود و بهره‌مندی از پتانسیل مجامع و سازمان‌های بین‌المللی، جنایات گسترده رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری را محکوم کرده و نسبت به توقف آن گام‌های موثری را بردارد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به نظر می‌رسد ناکامی شورای امنیت در جلوگیری رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه و ناتوانی این نهاد بین‌المللی در ایجاد یک چتر حمایتی برای مردم فلسطین نشانه همراهی قدرت‌های استکباری دارای حق وتو با رژیم صهیونیستی است.

هانی زاده در پایان خاطرنشان کرد: سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در شورای امنیت سازمان ملل و تشریح جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های منطقه و بین‌المللی داشته است.

گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه شب (۲۹ فروردین ماه) برای شرکت در نشست عالی شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با موضوع فلسطین عازم نیویورک شد.

نظر شما