شناسهٔ خبر: 66240149 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یزد مطرح شد؛

یزد رتبه اول شیوع سرطان کشور را دارد/کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان با زندگی سالم

حمید رضا دهقان

متاسفانه شیوه زندگی نادرست یکی از مهمترین علل ابتلا به سرطان است در حالی که اگر شیوه زندگی افراد به سمت زندگی سالم پیش برود شاهد کاهش تا۵۰ درصد سرطان‌ها، تا ۷۰ درصد دیابت و ۸۰ درصد کاهش فشار خون بالا و بیمارهای قلبی عروقی خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

 دکتر «امین صالحی ابرقوئی» امروز شنبه اول اردیبهشت ماه در نشست با خبرنگاران که پیرامون وضعیت بیماری سرطان در استان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تاکنون در مجموع ۲۹۸ طرح تحقیقاتی در رابطه با موضوع سرطان در ابعاد مختلف اعم از پیشگیری تا درمان داشته است.

وی با اشاره به روند رو به رشد تصویب طرحهای تحقیقاتی دانشگاه در این حوزه طی سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۶۴ مورد از این تحقیقات خاتمه و منجر به گزارش نهایی شده که نتایج از طریق فضای مجازی برای اطلاع عمومی منتشر شده است.

صالحی از جمله عناوین این تحقیقات به مواردی از جمله «ارتباط اسیدهای چرب ترانس بر ابتلا به سرطان روده بزرگ»، «اثر اسانس و گیاه آنغوزه بر سرطان» و موارد دیگر اشاره کرد و افزود: دانشگاه طی سالهای گذشته مقالات متعددی را در باره سرطان منتشر کرده به طوری که تنها در سال گذشته تعداد ۱۰۴ مقاله از سوی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یزد پیرامون موضوع سرطان، منتشر و چاپ شده است.

شیوع سرطان در یزد ۲۱۳ در صد هزار است

دکتر «مسعود میرزایی» رئیس پژوهشکده بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد به وضعیت سرطان در کشور، ایران و استان یزد اشاره و عنوان کرد: براساس گزارش‌های موجود، انواع سرطان به صورت جهانی درحال افزایش است که عمده علل آن نیز شهرنشینی و تغییر ساختار جمعیتی جوامع است.

وی در مورد اهمیت ساختار جمعیت اظهار کرد: متاسفانه هرم سنی جامعه ایرانی بیانگر حرکت آن به سمت مسن شدن است و این در حالیست که متاسفانه سرطان‌ها عمدتاً در سنین میانسالی به بالا و از دهه‌های ۵۰ به بالا عمر اتفاق می افتد.

میرزایی در ادامه شایع‌ترین سرطان‌های کشور براساس آخرین بررسی‌ها را سرطانهای پستان، پروستات، کلروکتال(روده بزرگ)، پوست و معده خواند و افزود: این شیوع در بین یزدی‌ها کمی متفاوت است به طوری که در یزد سرطان‎های پستان، تیروئید، پوست، پروستات و روده بزرگ شایع‌تر است.

وی آمار بروز سرطان در یزد را ۲۱۳ در صد هزار مورد ذکر کرد و گفت: متاسفانه استان یزد در بین استانهای کشور رتبه اول ابتلا به سرطان را به لحاظ جمعیت دارد که از این حیث میزان شیوع سرطان زنان یزدی در کشور رتبه اول و در بخش مردان یزدی نیز رتبه دوم کشور دارد.

رئیس پژوهشکده بیماریهای غیرواگیر دانشگاه در ادامه با بیان این که ۹۵ درصد جمعیت استان یزد، شهرنشین هستند، گفت: به همین دلیل دسترسی بهتر بیماران را به مراکز درمانی و پزشکی شاهدیم ولی از سوی دیگر به دلیل مراجعه بسیاری از بیماران استانهای جنوبی و جنوب شرقی کشور به مراکز درمانی یزد، شاهد ثبت تاکنون کد ملی این بیماران به نام استان یزد و ثبت آنها در آمار استان بودیم که اخیراً موضوع در دست بررسی قرار گرفته است.

متاسفانه شیوه زندگی نادرست یکی از مهمترین علل ابتلا به سرطان است در حالی که اگر شیوه زندگی افراد به سمت زندگی سالم پیش برود شاهد کاهش تا۵۰ درصد سرطان‌ها، تا ۷۰ درصد دیابت و ۸۰ درصد کاهش فشار خون بالا و بیمارهای قلبی و عروقی خواهیم بود.

صالحی دومین عامل در این خصوص را عوامل محیطی خواند و گفت: این عوامل ۵ تا ۱۰ درصد تاثیرگذار در ابتلا به سرطان هستند.

وی با بیان این که عوامل عفونی نیز در بروز سرطان‌ها مانند سرطان کبد و دهانه رحم بسیار مهم است، افزود: عوامل شغلی با تاثیر ۱۰ تا ۲۰ درصد در کاهش ابتلا به سرطان موضوعی حائز اهمیت هستند لذا لازم است افراد از ملزومات ایمنی در شغل خود استفاده و در استفاده از مواد شیمیایی، مسائل ایمنی را رعایت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد ازدواج‌ها در شهر یزد ازدواج فامیلی است که می تواند در عامل ژنتیکی بروز سرطان موثر باشد.

۷۰ درصد یزدیها چاقند/کم تحرکی بالای یزدیها

این مسئول تاکید کرد: آمار سرطان در یزد بالاست ولی قسمتی شاید به دلیل پرشماری باشد اما نکته حائز اهمیت این است که دست تمام افراد برای تغییر شیوه زندگی باز است و می‎بایست حتماً در این باره اهتمام داشته باشیم.

وی در رابطه با شیوه زندگی یزدیها و تاثیر آن در شیوع بالای سرطان در استان، گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت استان یزد دارای اضافه وزن و چاقی هستند و این در حالیست که یزد جزو استانهای برتر به لحاظ کم تحرکی محسوب می‌شود.

دکتر صالحی گفت: تغذیه نامناسب دیگر عامل شیوع بالای سرطان در بین یزدهاست به طوری که به رغم مصرف اندک میوه‌ها و سبزیجات، در مصرف فست فودها زیاده‌روی دارند و لازم است به شیوه تغذیه گذشتگان قبلی خود بازگردند.

مراجعه بالغ بر ۱۶ هزار نفر به مراکز درمانی در نوروز امسال

دکتر «علیرضا اسلامی» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در بخشی از این نشست با اشاره به فعالیت مراکز درمانی استان در طرح سلامت نوروزی امسال، تصریح کرد: در ایام عید نوروز تمام بیمارستانها و مراکز درمانی استان به مراجعان خدمات ارائه کردند و علی رغم تمام مشکلات و مطالباتی که کادر درمانی داشتند، متخصصان و پزشکان و عوامل درمانی علاوه بر تعهدشان، براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، حضوری چشمگیر داشتند.

وی از بستری تعداد شش هزار و  ۹۸۸ بیمار در مراکز درمانی استان طی این مدت خبر داد و گفت: این آمار علاوه بر درمان سرپایی ۹ هزار و ۲۰۰ بیمار در این ایام بوده است.

اسلامی خاطرنشان کرد: در بازه زمانی اجرای طرح سلامت نوروزی سه هزار و ۱۹۹ نفر در مراکز درمانی استان تحت عمل جراحی قرار گرفتند و متاسفانه ۱۷۴ نفر نیز فوت کردند.

به گفته وی، اورژانس استان در ایام نوروزی امسال جمعاً به پنج هزار و ۳۷۸ مورد ماموریت اعزام داشت که ۸۸۴ مورد آنها ترافیکی و چهار هزار و ۵۰۰ نفر نیز مربوط به مراجعات غیر ترافیکی بوده است.

 وی با بیان این که در این بازه زمانی شش مورد ماموریت از طریق اورژانس هوایی انجام شده است، افزود: در این ایام ۱۰ مورد سکته مغزی و هفت مورد سکته قلبی در استان داشتیم که خدمات مورد نیاز به این بیماران ارائه شد.

اسلامی در ادامه نیز به گزارش بازدیدهای انجام شده از مراکز تولید و عرضه مواد غذایی استان در این ایام اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در این حوزه شاهد کمترین مشکل طی ایام نوروز در استان بودیم.

انتهای پیام

نظر شما