شناسهٔ خبر: 66217976 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش:

مرکز آزمون استاندارد آموزش و پرورش در تمام استان‌های کشور راه اندازی شود

کرمان- ایرنا- معاون وزیر و رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش خواستار راه اندازی یک مرکز آزمون استاندارد آموزش و پرورش در تمامی استان های کشور گفت: آزمون‌های آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۷ به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا و به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان محسن زارعی روز پنجشنبه در نشست ستاد امتحانات آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه به منظور برگزاری آزمون‌های تمام الکترونیک مراکز آزمون سطح کشور تا سال ۱۴۰۷ استاندارد می‌شوند، اظهار داشت: در راستا تحقق این هدف هم اکنون برنامه‌هایی در حال اجرا است اما برای اجرای کامل آن نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌ها و تجهیزات مناسب هستیم.

وی افزود: تامین امنیت آزمون‌ها به ریاست وزارت کشور و از طریق شورای تامین استان‌ها و شهرستان‌ها بسیار حائز اهمیت و مورد تاکید قرار دارد که این مهم با همکاری دستگاه‌های متولی و شورای تامین هم در سطح ملی و هم استانی و شهرستانی دنبال می‌شود.

زارعی خاطرنشان کرد: امسال حدود ۱۰۰ عنوان آزمون برگزار خواهد شود که برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آنها، تقریبا یک ماه عوامل اجرایی درگیر برگزاری این آزمون‌ها خواهند بود.

معاون وزیر و رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برگزاری آزمون در شرایط مطلوب نتیجه مطلوب تری برای دانش‌آموز به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: به منظور کیفیت‌بخشی به آزمون‌های نهایی وضعیت موجود باید کاملا بررسی و نقاط ضعف کاملا احصا شود که این مهم در دروس مختلف مورد توجه و مبنا و پایه تصمیم‌گیری‌ها قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به وسعت استان کرمان بر همکاری استانداری در راستای تجهیز حوزه های امتحانی تاکید کرد وگفت: محل برگزاری آزمون های نهایی به دستگاه سیگنال یاب، دستگاه تکثیر و ضبط کامل تصویری تجهیز شوند و باید تمامی شرایط حوزه اجرا و حفاظت آزمون طبق بخشنامه ارسالی رعایت شود.

سهم ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی دوازدهمی‌ ها در کنکور ۱۴۰۳

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرکت یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در آزمون‌های نهایی، از سهم ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی دوازدهمی‌ ها در کنکور ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: امکان افشای سوالات آزمون های وزارت آموزش و پرورش غیر ممکن است.

زارعی همچنین در گردهمایی مشترک کارشناسان سنجش و حراست روسای حوزه های اجرا، تصحیح و مسئولان حفاظت آزمون های نهایی خرداد ماه ۱۴۰۳ استان کرمان خاطر نشان کرد: تاثیر قطعی نمره امتحانات نهایی در کنکور سراسری اقدامی ارزنده در دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت آموزشی است.

وی اظهار کرد: تأثیر قطعی نمره امتحانات نهایی برای آموزش و پرورش یک فرصت ارزنده در راستای نقش موثر کلاس درس در موفقیت دانش آموزان و جلوگیری از حافظه محوری و تحقق برنامه درسی است.

زارعی صیانت از این فرصت ارزنده را ضروری دانست و افزود: هدف اصلی طراحی سوالات باید مبنای سطوح یادگیری و اهداف کتب درسی طراحی شود تا در آموزش هم یادگیری تحقق یابد و دانش آموز هم خودش را ملزم به یادگیری کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در آزمون نهایی دانش آموز با خواندن در شب امتحان موفق نمی شود بلکه موفقیت در آن مستلزم یادگیری مستمر در طول سال تحصیلی است.

وی طراحی سوال را اولین اقدام در راستای برگزاری امتحانات نهایی دانست و تاکید کرد: منبع اصلی طراحی سوال در این آزمون کتاب درسی است.

وی با بیان اینکه ارزشیابی جزئی مهم از فرایند یاددهی یادگیری است خاطر نشان کرد: منبع اصلی طراحی سوالات در آموزش و پرورش معلمان هستند.

زارعی اظهار کرد: در بخش طراحی سوالات بر ارزشیابی و مفاهیم آموزشی تاکید شد هر چند نمرات پایین بود اما یک جراحی در جهت‌دهی نظام آموزشی و اجتناب از حافظه‌محوری انجام شد.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آزمون سراسری پیش رو مبنای ۵۰ درصد تاثیر قطعی معدل فقط برای پایه دوازدهم است گفت: برای برقراری عدالت آموزشی، تصحیح امتحانات در دوره نهایی به‌صورت الکترونیکی است.

وی از تهیه و ارائه بسته «جدول هدف محتوا» به‌عنوان راهنمای عمل آزمون‌های نهایی برای طراحان، ‌دبیران و دانش‌آموزان خبر داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید در راستای تحقق عدالت و تامین امنیت امتحانات نهایی حداکثر همگرایی و همدلی در استان صورت گیرد.

دانش آموزان فریب سودجویان را نخورند

وی افزود: از دانش آموزان می‌خواهیم فریب شبکه‌هایی که به دنبال سودجویی هستند را نخورند زیرا آزمون‌ها تشریحی هستند و دریافت پاسخ تشریحی در حوزه‌هایی که دوربین و سیگنال یاب دارند امکان پذیر نیست و اگر هم اتفاق بیفتد برگه‌های مشکوک را بازبینی کرده و طبق قانون "رسیدگی به تخلفات" با افراد برخورد می‌شود.

زارعی گفت: به همه دستگاه‌ها تکلیف شده است که همکاری لازم را برای برگزاری آزمون‌های نهایی با وزارت آموزش و پرورش داشته باشند. تامین امنیت امتحانات نهایی جزو تکالیف شورای امنیت استان‌ها قرار گرفته و در بسیاری استان‌ها جلسات مربوطه برگزار و تقسیم وظایف صورت گرفته‌ است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با هرنوع تخلفی با شدت برخورد می‌شود و از دادستان خواسته شده که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به جرائم تدارک ببینند و مقدمات لازم فراهم شده است.

وی بیان کرد: شبکه‌های امنیتی، فضای مجازی را رصد می‌کنند و صرف همراه داشتن وسیله الکترونیکی و وسیله تقلب، موجب محرومیت از امتحانات همان سال می‌شود و اگر فرد از آن وسیله استفاده یا سوالات را افشا کند یا فرد دیگری را به جای خود به جلسه بفرستد از یک تا ۱۰ سال از تمام آزمون‌ها محروم می‌شود.

نظر شما