شناسهٔ خبر: 66217209 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیروهای حافظ صلح روسیه از قره‌باغ خارج می‌شوند

تهران-ایرنا- یک مقام ارشد دفتر ریاست جمهوری آذربایجان طی بیانیه‌ای از خروج نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ کوهستانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از یورو نیوز، مقامات هر دو کشور آذربایجان و روسیه در بیانیه‌های جداگانه‌ای که روز چهارشنبه صادر کردند، از خروج نیروهای حافظ صلح روسیه از منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر دادند. نیروهای روسی از سال ۲۰۲۰ تا کنون در این منطقه مستقر بودند.

حکمت حاجی‌اف، رئیس سیاست خارجی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان، دلیل خروج نیروهای روسیه از کشور را بیان نکرد ولی گفت که حضور آنها در شرایط کنونی با وجود تسلط کامل ارتش آذربایجان بیهوده به نظر می‌رسد.

منطقه قره باغ کوهستانی تا زمان جنگ سال ۲۰۲۰ که منجر به بازپس گیری بخش‌هایی از این منطقه توسط آذربایجان شد، تحت کنترل ارمنستان قرار داشت.

جنگ میان آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه پایان یافت که پس از آن حدود ۲هزار نیروی نظامی روسیه با عنوان نیروهای حافظ صلح در منطقه مستقر شدند.

وظایف نیروهای روسی اطمینان از عبور و مرور آزاد در تنها جاده قره باغ به ارمنستان بود ولی آذربایجان در اواخر سال ۲۰۲۲ شروع به مسدود کردن این جاده کرد و ادعا کرد که ارمنستان از آن برای حمل سلاح و قاچاق مواد معدنی استفاده می کند.

نظر شما