شناسهٔ خبر: 66215180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد؛

سفر امیرعبداللهیان به نیویورک و تداوم فعالیت های دیپلماتیک ایران علیه رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای مقابله با فعالیت های تروریستی رژیم صهیونیستی و ایجاد یک اجماع بین المللی علیه این رژیم استفاده کرده و سفر وزیر امور خارجه به نیویورک نیز در تداوم فعالیت های دیپلماتیک ایران به حساب می آید.

صاحب‌خبر -

عابد اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک به منظور شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره مساله فلسطین و جنگ غزه، اظهارداشت: بعد از هشت دهه تحقیر سیستماتیک مردم فلسطین از بدو تأسیس اسرائیل و رفتارهای توهین‌آمیز و غیرانسانی اشغالگران در مقابل ساکنان بومی فلسطین و فعالیت های منطقه ای این رژیم که به ناامنی های گسترده در غرب آسیا منجر شد، طوفان‌الاقصی و تحولات پس از آن روند معادلات منطقه ای و بین المللی را دستخوش تغییرات شگرفی کرده است به نحوی که امروز حتی به زعم بسیاری از دولت های غربی هم رژیم صهیونیستی مخل نظم بین المللی که خود این کشورها داعیه دار حفظ آن هستند تلقی شده و تلاش هایی صورت می پذیرد تا این بازیگر یاغی نظام بین الملل به نحوی مهار شود.

وی گفت: در این بین اما سازمان های بین المللی و در رأس آنها سازمان ملل نیز علیرغم اینکه تلاش هایی بسیار اندک و غیر قابل قبول در برابر اقدامات مخل نظم رژیم صهیونیستی به عمل آورده و رژیم تحت حمایت های ایالات متحده با دست های باز در اجرای جنایت های سیستماتیک در سرزمین های اشغالی و منطقه مواجه بوده، کماکان از ظرفیت هایی برای مقابله و محدود کردن این رژیم برخوردارند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: بر همین اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طی هفت ماه گذشته بر استفاده از همه ظرفیت های دیپلماتیک برای مقابله با ادامه فعالیت های تروریستی و خشونت بار رژیم صهیونیستی و ایجاد یک اجماع بین المللی علیه این رژیم دنبال شده است.

اکبری بیان کرد: سفر امروز (پنجشنبه) آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه به نیویورک جهت حضور در سازمان ملل نیز در تداوم فعالیت های دیپلماتیک ایران بوده که در مقطع فعلی و پس از تحولات روزهای اخیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی گفت: ملاقات با دبیر کل سازمان ملل متحد و سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل و تبیین سیاست خارجی و اقدامات مقابله ای جمهوری اسلامی ایران در برابر گسترش تروریسم دولتی از جانب رژیم صهیونیستی از مهمترین برنامه‌های رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در این سفر خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: ظاهراً برنامه ریزی هایی هم برای مصاحبه های مطبوعاتی وزیر امور خارجه در این سفر صورت پذیرفته که این موضوع هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و فرصت مناسبی جهت تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و در کنار ملاقات های رسمی نباید از فضای دیپلماسی عمومی و ظرفیت های رسانه ای غفلت نمود.

اکبری تصریح کرد: از دیگر نکات قابل توجه می توان به اقدام الجزایر برای تهیه پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اشاره کرد. همچنین، قرار هست که ۱۵ عضو شورای امنیت روز جمعه برای رأی دادن به پیش‌نویس قطعنامه جدیدی که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل است، تشکیل جلسه دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چند تصویب این قطعنامه مستلزم آن است که حداقل ۹ رأی مثبت را بدون مخالف یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد و پیش بینی می شود علیرغم اینکه این قطعنامه از حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار بوده اما احتمالا آمریکا با آن مخالفت و آن را وتو خواهد کرد، اما این موضوع نیز از ظرفیت های دیپلماتیک زیادی برای تحت فشار قرار دادن رژیم برخوردار است.

گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه شب (۲۹ فروردین ماه) برای شرکت در نشست عالی شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با موضوع فلسطین عازم نیویورک شد.

نظر شما