شناسهٔ خبر: 66214221 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

رای گیری برای عضویت فلسطین در سازمان ملل

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: دیپلمات‌ها می‌گویند که شورای امنیت روز جمعه درباره درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد رای‌گیری می‌کند، اقدامی که انتظار می‌رود واشینگتن به عنوان متحد اصلی اسرائیل مانع تصویبش شود٬ چرا که تصویب آن به معنای به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.
شورای امنیت که متشکل از ۱۵ عضو است ساعت ۳ بعدازظهر روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که به مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد می‌دهد «کشور فلسطین به عضویت سازمان ملل پذیرفته شود» به رای خواهد گذاشت.این پیش‌نویس قطعنامه برای تصویب به دست کم ۹ رای مثبت اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد در حالی که هیچ یک از پنج کشور ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین که در شورا از حق وتو برخوردارند نباید با آن مخالفت کنند.
به گفته دیپلمات‌ها، این پیش‌نویس قطعنامه از حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار است که همین امر ایالات متحده را وادار می‌کند از حق وتوی خود استفاده کند.
الجزایر که به عنوان یکی از اعضای دوره‌ای شورای امنیت پیش‌نویس این قطعنامه را آماده کرده است خواسته بود که رای‌گیری درباره آن روز پنج‌شنبه همزمان با نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه که وزرای کشورها نیز در آن حضور می‌یابند، انجام شود.
ایالات متحده تاکید کرده که تاسیس کشور مستقل فلسطین باید از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین انجام بگیرد و نه در سازمان ملل.
لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، نیز  گفت: «اعتقاد نداریم که تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت لزوما می‌تواند ما را به جایی برساند که بتوانیم راه‌حل دو کشوری را اجرا کنیم.»

 

برچسب‌ها:

نظر شما