شناسهٔ خبر: 66213876 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به مناسبت بزرگداشت عطار؛

«تذکره الاولیاء» برای تربیت معنوی یک ملت ‌ کافی است

خراسان جنوبی- اگر ملتی یک کتابی «تذکره الاولیاء» عطار نیشابوری را داشته باشد آنرا بخواند و به دستوراتش عمل کنند برای تربیت جامعه معنوی‌اش کافی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران «ایبنا» در بیرجند؛ علی ظهوری، کارشناس ارشد امور فرهنگی در خراسان جنوبی در آیین بزرگداشت عطار نیشابوری گفت: عطار نیشابوری یکی از عارفان و شاعران بزرگ ایران است که تحول عمیقی در عرفان اسلامی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: «استاد محمدرضا شفیعی کدکنی» از شاخص ترین افرادی است که پژوهش درباره آثار عطار پرداخته است و دقیق ترین و تنقیه آراستین را از آثار وی دارد.

ظهوری، ارکان اشعار عطار را در حوزه های عشق، زیبایی و درد بیان کرد و افزود: مجموعه آثار عطار یک‌دردنامه است زیرا عطار کمال و پختگی را از درد می داند و معتقد است عظمت انسان به این است که درد فراق، درد دانستن و درد فهمیدن او را به کمال می رساند و این درد است که پیش برنده روح آدمی است.

وی گفت: بزرگترین اثر نثر عطار «تذکره الاولیاء» است که نه در زبان عربی و نه در زبان فارسی مانند ندارد.

این پژوهشگر حوزه ادبی افزود: بزرگترین اثر بی نظیر عطار بعد از مثنوی وی، کتاب «منطق الطیر» عطار است که نخستین منظومه رمزی عرفانی ایران و زبان فارسی است و متاثر از اندیشه‌های عرفانی روزگار خود ۷ وادی سلوک را به طلب عشق، معرفت، استغناء، توحید، حیرت، فقر و سرانجام فنا تبیین می‌کند.

وی گفت: سه برش از واقعیت زندگی تاریخی عطار موجود است که شامل عارف شدن او پس از دیدن مردی درویش، دیدار با خاندان مولانا و به قتل رساندن عطار در حمله مغول است.

ظهوری با بیان اینکه معتقد است در برابر عطار دچار کم کاری مفرط شده ایم، گفت: اشعار عطار از غزلیات حافظ و سعدی چیزی کم مورد استفاده قرار گرفته است، در موسیقی سنتی نیز بسیار از اشعار مولانا، حافظ و سعدی استفاده شده ولی به ندرت از اشعار عطار استفاده شده است.

این جلسه با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی و کانون کتاب در محل کتابخانه الغدیر بیرجند برگزار شد.

نظر شما