شناسهٔ خبر: 6621362 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌صنعت | لینک خبر

ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه؛

ترکیه به ائتلاف ضدداعش پیوست

صاحب‌خبر - دولت ترکیه حمله به مواضع حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در شمال عراق و گروه «دولت اسلامی» در سوریه را رسما تایید کرد‌. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که ۹ نفر از نیروهای «دولت اسلامی» در حمله ترکیه کشته شده‌اند‌.
به گزارش دویچه‌وله، دفتر نخست‌وزیر ترکیه دیروز با صدور بیانیه‌ای حمله هوایی این کشور به مواضع شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در شمال عراق و گروه تروریستی «دولت اسلامی» در سوریه را تایید کرد‌. در این بیانیه آمده است که در شمال عراق اهدافی مانند پناهگاه‌های «پ‌ک‌ک» و انبارهای تسلیحاتی آنها مورد حمله قرار گرفتند‌. کوهستان قندیل، جایی که مقر اصلی فرماندهی پیکارجویان حزب کارگران کردستان است هدف قرار گرفته است‌. حملات توپخانه‌ای نیروی زمینی ترکیه نیز حملات هوایی را همراهی کرده است‌. بامداد جمعه گذشته نیز برای نخستین بار مواضع گروه «دولت اسلامی» در سوریه توسط نیروی هوایی ترکیه بمباران شد‌. گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا می‌گوید، در این حمله دست‌‌کم ۹ نیروی «دولت اسلامی» کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند‌. از زمانی که شبه‌نظامیان افراطی «دولت اسلامی» در تابستان گذشته مناطق وسیعی از خاک سوریه را تسخیر کردند این اولین‌بار بود که نیروهای مسلح ترکیه به مواضع این گروه در سوریه حمله کردند‌. پنجشنبه گذشته نیز تانک‌های ترکیه مواضعی از «دولت اسلامی» در خاک سوریه را زیر آتش گرفتند‌. پیش از آن یک سرباز ترکیه در پست بازرسی مرزی این کشور از خاک سوریه هدف قرار گرفت و کشته شد‌. حمله به مواضع «دولت اسلامی» چرخشی در رویکرد ترکیه نسبت به این گروه محسوب می‌شود‌. دولت محافظه‌کار اسلامگرای آنکارا مدت‌ها بود مورد انتقاد قرار داشت که در مقابله با این گروه کم‌کاری می‌کند‌. اقدام‌های جدید آنکارا علیه گروه یادشده به دنبال انفجار انتحاری در شهر سوروچ این کشور رخ می‌دهد‌. گفتنی است در انفجار انتحاری در شهر سوروچ ۳۲ نفر کشته و حدود ۱۰۰ تن زخمی شدند‌. این انفجار به «دولت اسلامی» نسبت داده می‌شود‌. حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک» از سوی دولت ترکیه سازمانی تروریستی محسوب می‌شود‌. اعضای شاخه نظامی «پ‌ک‌ک» در هفته‌ای که گذشت، مسوولیت کشتن دو مامور پلیس در ترکیه را بر عهده گرفتند‌. آنها اعلام کردند که این اقدام با هدف انتقام‌جویی از قتل‌عام سوروچ انجام شد‌.
بیانیه رسمی وزارت خارجه ترکیه
وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای با اشاره به «تهدید رو به رشد» علیه امنیت این کشور توسط داعش اعلام کرد آنکارا به ائتلاف آمریکایی ضد داعش می‌پیوندد و در بخشی از توافق با آمریکا، پایگاه‌های هوایی و جنگنده‌های خود را به کار می‌گیرد‌.
به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: ترکیه و آمریکا تصمیم گرفته‌اند همکاری خود را در مقابله با داعش تقویت کنند‌.
در همین حال رییس‌جمهوری ترکیه جمعه گذشته این مساله را تایید کرد که آنکارا توافق کرده‌ تا به آمریکا اجازه دهد از پایگاه هوایی اینجرلیک در شهر آدانا در جنوب ترکیه برای انجام عملیات نظامی علیه داعش استفاده کند‌. وی ادامه داد: این اقدام در یک چارچوب مشخص صورت می‌گیرد‌.
یگانی متشکل از پنج هزار افسر نیروی هوایی آمریکا و تحت توافق بین دو کشور در سال 2002 در این پایگاه مستقر شده‌اند‌.
پ‌‌ک‌ک به آتش‌بس پایان داد
حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌‌ک‌‌ک) به‌طور یکجانبه مذاکرات صلحی را که بیش از یک سال است با دولت آنکارا آغاز کرده، ملغی اعلام کرد و به این ترتیب آتش‌بس میان دو طرف پایان‌یافته محسوب می‌شود‌.
این اقدام در واکنش به حملات اخیر ارتش ترکیه به مواضع این حزب در کوهستان‌های مرزی عراق و ترکیه اتخاذ شده و در صورت نهایی شدن آن بار دیگر درگیری و خشونت به این کشور باز خواهد گشت‌.
با وجود اینکه احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته تاکید کرده بود که به مذاکرات صلح با پ‌‌‌ک‌‌‌ک پایبند است اما خروج یکجانبه این حزب از مذاکرات به معنای بازگشت درگیری‌ها میان دو طرف است که بیش از چهار دهه است ادامه دارد‌.
90 کیلومتر حریم امن بر فراز ترکیه
روزنامه حریت مدعی شد که توافق میان ترکیه و آمریکا برای استفاده آمریکایی‌ها از پایگاه هوایی اینجرلیک در حمله به داعش شامل برقراری مناطق پروازممنوع در بخش‌هایی از سوریه نیز هست‌.
به گزارش ایسنا، این روزنامه ترکیه‌ای نوشت که ایجاد منطقه پروازممنوع به طول 90 کیلومتر و در حدفاصل شهرهای مارع و جرابلس سوریه در مجاورت مرزهای ترکیه خواهد بود و در برخی مناطق ممکن است تا عمق 50 کیلومتری خاک سوریه پیش برود‌. قرار است این منطقه به جایی امن برای مخالفان دمشق تبدیل شود و تعداد زیادی از آوارگان سوری نیز در آنجا اسکان داده شوند‌.
حریت نوشت: براساس این توافق که پس از چند ماه مذاکره حاصل شده است، هواپیماهای سوریه نمی‌توانند در این منطقه به پرواز درآیند و اگر به منطقه مذکور نزدیک شوند، هدف قرار می‌گیرند‌.
منابع ترکیه‌ای می‌گویند نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا وظیفه تامین امنیت منطقه مذکور را با پروازهای شناسایی و حملات هوایی بر عهده خواهند داشت و جنگنده‌های ترکیه تنها به پرواز‌های شناسایی و پشتیبانی می‌پردازند اما توپخانه این کشور مکلف شده‌ در صورت مشاهده هرگونه تحرک نگران‌کننده، وارد عمل شود‌.
در مقابل، جنگنده‌های آمریکایی می‌توانند از پایگاه هوایی اینجرلیک برای حملات علیه داعش استفاده کنند اما توافق شامل ورود نیروهای زمینی آمریکا به ترکیه نمی‌شود و تنها به تعدادی از تکنسین‌های نظامی پنتاگون اجازه ورود برای ارایه حمایت‌های فنی را می‌دهد‌.
توافق مذکور فقط در مورد استفاده از پایگاه اینجرلیک است و جنگنده‌های آمریکایی خواهند توانست از پایگاه‌های باتمان، دیاربکر و ملاتینا در شرق ترکیه نیز در موارد اضطراری استفاده کنند‌. مسوولان ترکیه و آمریکا به‌طور رسمی در این باره هنوز واکنشی نشان نداده‌اند‌.

برچسب‌ها:

نظر شما