شناسهٔ خبر: 66213458 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آخرین وضعیت بارندگی؛

رکورد بارش باران در سیستان و بلوچستان شکسته شد/ از سرریزشدن سدها تا حضور میدانی وزیر کشور

زاهدان- ایرنا- همزمان با وقوع بارش‌های سیل آسا در سیستان وبلوچستان بویژه جنوب این استان علاوه بر خسارت به زیرساخت‌ها و شکسته شدن رکورد بارش باران، برخی از سدهای این استان مانند زیردان، پیشین، کهیر و سد خاکی سارادان سرریز شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، همزمان با فعالیت سامانه بارشی و صدور هشدار قرمز هواشناسی، شاهد باران‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان بویژه جنوب این استان بودیم که در پی آن با طغیان رودخانه‌های فصلی انسداد مسیرها، اختلال در ترددها، آبگرفتگی معابر و خسارت به بخش های زیرساختی در نقاط مختلف رخ داد.

در برخی شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان مانند ایرانشهر، سراوان، دلگان، بمپور، قصرقند و نیکشهر بارندگی‌هایی رخ داد و خسارت‌هایی به جاده‌ها و برخی زیرساخت‌ها وارد شد و حجم زیادی از آب به سمت دریا هدایت شد، همچنین به دلیل حجم بالای بارش‌ها برق تعدادی از روستاها قطع و برخی منازل دچار آبگرفتگی شدند، به گونه‌ای که با ورود آب به برخی منازل بخشی از وسایل زندگی مردم از بین رفت.

در پی این وضعیت احمد وحیدی وزیر کشور به سیستان و بلوچستان سفر کرد و همراه با استاندار جهادی که از نخستین لحظات در میدان و در بین مردم حضور یافت اقدام به حضور در شهرها، روستاها و بخش‌های مختلف حوزه جنوب این استان کرد و از نزدیک در جریان روند خدمات‌رسانی به مردم قرار گرفت.

در این میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از ابتدای وقوع سیل در سیستان و بلوچستان با بکارگیری از تمام ظرفیت خود در کنار مردم حضور یافت و در کنار سایر دستگاهای اجرایی، امدادی و خدمات رسان به کمک سیلزدگان شتافتند.

بارش باران سیل آسا در سیستان و بلوچستان همچنین باعث شد تا معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیات دولت بر ضرورت رسیدگی هر چه سریعتر به سیل زدگان در مناطق جنوبی کشور تاکید کند و بگوید که همه دستگاه‌های مسوول از جمله وزارتخانه‌های کشور،‌ نیرو و راه و شهرسازی موظف هستند همه امکانات خود را برای کمک و جبران خسارات وارده به سیل زدگان بسیج کنند.

توجه به راه‌ها برای توسعه سواحل مکران جدی گرفته شود

وزیر کشور گفت: توجه به راه‌های استان به ویژه منطقه بلوچستان برای توسعه سواحل مکران بسیار مفید است چون راه زیربنای توسعه است و باید ارتقای راه‌ها و استانداردسازی آنها با سرعت بیشتری انجام شود و این مسئله در دستور کار جدی مسوولان باشد.

احمد وحیدی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان در فرمانداری شهرستان کنارک اظهار کرد: مسائل و مشکلات سیلزدگان از لحظات اولیه توسط مسوولان به ویژه استاندار و فرمانداران در حال پیگیری است و مشکلات براساس اولویت پیگیری و مرتفع خواهد شد و دولت در کنار مردم هست و از هیچ کوششی برای حل مشکلات مردم دریغ نخواهد کرد و این را مطمئن باشید.

وی افزود: در بحث برق اقدامات لازم در حال انجام است و ان شاالله بزودی تمام مشکلات مردم سیلزده حل شود و در ابتدا باید آب مردم به‌صورت سالم و بهداشتی تامین شود تا شاهد مشکلات دیگر در این مناطق نشوییم.

وزیر کشور گفت: کار اساسی برای زیرساخت ها انجام گیرد تا مشکلات کمتر شود و مردم به راحتی بتوانند با آسوده‌خاطر زندگی کنند و ترس و هراسی در هنگام بارندگی نداشتی باشند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت استان در روستاها هست لذا سرعت بیشتر در اجرای طرح های حوزه راه، برق، آب، تلفن و اینترنت و آبخیزداری در اولویت باشد، بیان کرد: مشکلات آبگرفتگی خانه‌ها در شهر کنارک نیز باید پیگیری شود و طرح های نیمه تمام فاضلاب شهری و هدایت آبهای سطحی به نتیجه برسد تا همیشه در کمترین بارندگی مردم با مشکل مواجه نشوند. اما در ابتدا به وسیله پمپ های قوی آب داخل خانه هر چه سریعتر تخلیه شود.

وحیدی ادامه داد: گرگروها (فرسایش خندقی خاک) برخی روستاها را با مشکل جدی تخریب مواجه کرده که امیدواریم با انجام طرح های آبخیزداری و مهار آب ها بتوانیم گرگروها را ساماندهی کنیم و این آبی که سدها ر پر کرده است برای اشتغال و تولید مفید است.

تمامی امکانات برای رفع مشکلات مردم سیل زده بسیج شده

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات و تصمیمات لازم برای بسیج تمامی امکانات و تامین اعتبارات برای رفع مشکلات مردم سیل زده جنوب استان انجام شده است.

محمد کرمی در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده که با حضور وزیر کشور انجام شد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با نگاه ویژه شخص وزیر کشور، اعتبارات لازم برای مقابله با خسارات ناشی از سیلاب در جنوب استان تامین شد.

وی افزود: وظایف، مسوولیت‌ها و حیطه کاری مسوولان مشخص شده؛ بنابراین در زمینه موضوعات مختلف مرتبط با سیلاب، جلسات کارشناسی لازم برگزار و اقدامات مورد نیاز با اولویت و جدیت اجرا می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با تقسیم بندی مناطق، مسوولان هر منطقه برای رسیدگی به مسائل مشخص هستند، همچنین با توجه به تامین اعتبارات لازم، برای تخلیه آب‌ نیز دستگاه‌های کفکش مورد نیاز خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه بازگشایی راه‌ها و تامین اقلام مورد نیاز نیز تصمیمات لازم گرفته شده و با توجه به اهمیت موضوع آب آشامیدنی هماهنگی لازم با کارخانه (نگور) و مجموعه‌های مرتبط انجام شده است.

برق ۲۸ روستای مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان پایدار شد

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: برق ۲۸ روستای دیگر از مناطق سیلزده جنوب استان پایدار شد.

محمد رئیسی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از مجموع ۲۲۸ روستایی که بر اثر بارندگی برقشان قطع شده بود، برق ۲۸ روستا تا این لحظه پایدار شد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای وقوع شرایط جوی در جنوب سیستان و بلوچستان برق ۴۴۵ روستا قطع شد، ادامه داد: در همان ساعات اولیه برق ۲۱۷ روستا پایدار شد و با توجه به اینکه خسارت به بخش پست فوق توزیع برق وارد شده، به محض برطرف شدن خسارت این بخش سایر نقاط روستایی نیز برقدار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان تاکید کرد: نبود راه دسترسی‌، ضعیف بودن سیستم ارتباطی و طغیان رودخانه‌های فصلی از جمله چالش‌های کنارکنان این شرکت در شرایط بحرانی است.

وی اظهار کرد: کارکنان صنعت برق با تلاش شبانه روزی خود نسبت به پایداری شبکه برق مناطق آسیب دیده اقدام می‌کنند.

رئیسی گفت: ۲۳۴ پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و هشت دستگاه ترانسفورماتور از جمله خسارات وارد شده به شبکه توزیع برق مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان تا این لحظه است.

۴۹۱ حادثه دیده سیل جنوب سیستان و بلوچستان امدادرسانی شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امداد رسانی به۴۹۱ حادثه دیده سیل در جنوب استان خبر داد و گفت: ۲۹۱ نفر از این حادثه دیدگان اسکان اضطراری یافتند.

سید محمد مهدی سجادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با جاری شدن سیل در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان ۴۹۱ نفر در قالب ۱۲۷ خانوار دچار حادثه شدند.

وی افزود: ۳۶۱ نیرو در قالب ۶۹ تیم از هلال احمر سیستان و بلوچستان در ۲ روز اخیر به آسیب دیدگان سیلاب امداد رسانی کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نجات دادن ۵۴ نفر را از دیگر اقدامات نیروهای هلال احمر استان در سیل اخیر عنوان کرد و گفت: ۲۵۹ تخته پتو، ۱۶۷ تخته موکت، ۷۶ دستگاه چادر امدادی، ۸۸ سبد غذایی و معیشتی و هفت شعله والور در این مدت حادثه دیدگان سیلاب توزیع شد.

وی ادامه داد: تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر به صورت ۲۴ ساعته در ۱۸ شعبه هلال احمر آماده خدمت رسانی به آسیب دیدگان هستند.

نظر شما