شناسهٔ خبر: 66212754 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان خبر داد

آبگیری هلالی‌های آبگیر اداره کل محیط زیست استان کرمان در بارندگی اخیر

سارا سلطانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: طرح هلالی‌های آبگیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان طی بارندگی اخیر استان آبگیری شدند.

صاحب‌خبر -

مجتبی نیک‌طبع در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح هلالی‌های آبگیر که در دو محدوده استان کرمان توسط اداره کل حفاظت محیط زیست با هدف کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از تشدید پدیده گردوغبار، حفاظت از منابع طبیعی و حیات وحش موجود در مناطق حفاظت شده ایجاد شده بود، طی بارندگی اخیر استان آبگیری شدند.

وی بیان کرد: این طرح در مناطق تحت مدیریت این سازمان در شهرستان‌های راور و بردسیر اجرا شده است.

نیک‌طبع توضیح داد: طرح هلالی‌های آبگیر (بانکِت)  احداث گودال‌هایی موسوم به هلالی و کاشت بذر گیاهان بومی در آنهاست که پس از بارش باران، آب در آنها برای مدت زمان مشخصی ماندگار می‌شود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: این هلالی‌های آبگیر ضمن مرطوب نگه داشتن خاک، سبب نفوذ آب در لایه‌های زیرین زمین می‌شود.

وی ادامه داد: هلالی‌های آبگیر از بروز سیلاب و خسارت‌های آن نیز جلوگیری می‌کند و سبب رویش گیاهان بومی در آنها می‌شود.

به گزارش ایسنا، مختصات بانکت‌ها یا همان هلالی‌های آبگیر براساس استانداردهای علمی احداث می‌شود به گونه‌ای که متوسط دهانه با دو متر عمق در یک متر، ارتفاع تقریبی ۵۰ سانتیمتر و عمق برداشت خاک ۲۵ سانتیمتر است و در کنار هلالی‌ها جوی کوچکی احداث می‌شود که اگر بارش و جریان آب زیاد شد، هلالی را نشورد و با خود نبرد و سرریز آب از بغل آن خارج شود.

انتهای پیام

نظر شما