شناسهٔ خبر: 66212580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

رئیس دانشکده دین و رسانه مطرح کرد؛

«وعده صادق» روایت کلان ناکارآمدی نظامی ایران و تأثیرگذاری تحریم‌ها را از بین برد/ شکست تلاش‌های رسانه‌ای رژیم صهیونیستی + فیلم

اکبری با بیان اینکه آمریکا سعی داشت رژیم صهیونیستی را در منطقه غرب آسیا تبدیل به هژمون کرده و نظم جدید خاورمیانه را با این محور قرار دهد، عملیات وعده صادق را خط بطلانی بر این راهبرد دانست و تلاش‌های رسانه‌ای دشمن را در کوچک نمایی عملیات ایران، شکست خورده معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه در نشست «مبانی مشروعیت عملیات وعده صادق» با تشکر از خبرگزاری رسا در تشکیل نشست مذکور، به مبحث «شکست روایت رسانه ای رژیم صهیونیستی طی عملیات وعده صادق» پرداخت و پس از درود به روح به شهدای حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق گفت: پاسخ جمهوری اسلامی به تجاوزات رژیم صهیونیستی عملیاتی بسیار مهم و چند بعدی بود که ترکیبی بودن آن نیز مهم ترین ویژگی آن به شمار می آید.

وی در ادامه با بیان اینکه ایالات متحده با رویکرد ساخت یک هژمونی منطقه ای برای رژیم صهیونیستی به دنبال نظم جدید خاورمیانه بود، تصریح کرد: دال مرکزی آمریکا بر پایه مسائل گسترده ای در خصوص صلح بود که تمام تجاوزات خود و باز گذاشتن دست صهیونیست ها را در چارچوب این صلح منطقه ای تفسیر می کردند؛ آخرین تلاش نافرجام آن ها در مبحث «پیمان ابراهیم» صورت گرفت. از سویی دیگر، محور مقاومت با حضور و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که باید گفت صلح طلب حقیقی جمهوری اسلامی و محور مقاومت هستند.

تعداد بازدید : 4
<div id="video-display-embed-code_742149" ><script type="text/JavaScript" src="https://rasanews.ir/fa/news/play/embed/755256/742149?width=600&height=400"></script></div>

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با تصریح بر اینکه صلح به هر قیمتی مطلوب نیست، بیان داشت: مظلومی که آواره شده است باید به خانه خود برگردد و این معنای حقیقی صلح است اما آمریکایی ها تلاش کردند که مفاهیم را وارونه جلوه دهند و گفتمان های جدیدی تولید کنند؛ گفتمان اصلی رسانه های آمریکا «صلح» بود و وظیفه نشان دادن صلح را رسانه ها داشتند. دشمن بعد از عملیات وعده صادق به دنبال آغاز دوره ای جدید از اقدامات رسانه ای است.

وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق به اذعان همه منصفین یک عملیات موفقیت آمیز بود، اظهار داشت: تلاش رسانه های رژیم صهیونیستی و حامیان آن بر این معطوف شد که پیروزی جمهوری اسلامی را وارونه جلوه دهند و در قدم اول سعی کردند که گفتمان صلح خود را بازنشانی کنند اما موفق نشدند. کلمات سخیف نماینده رژیم، در شورای امنیت توسط نیروهای طرفدار رژیم صهیونیستی نیز پذیرفته نشد.

دانشیار دانشگاه صداوسیما عملیات رسانه های صهیونیست را تا پیش از «عملیات وعده صادق» متمرکز بر اشراف اطلاعاتی رژیم برای اقدامات مختلف در منطقه و کوچک جلوه دادن توانمندی های ایران ارزیابی و اضافه کرد: بعد از عملیات ایران، راهبرد اصلی، تغییر کرد و سعی کردند اطلاعات و تحلیل ها را به موارد جزئی و فراموشی راهبرد اصلی عملیات ایران در جغرافیای ناحق رژیم صهیونیستی متمرکز کنند. صهیونیست ها در خط خبری خود انکار توان عملیاتی ایران، برجسته سازی هزینه های ایران در این عملیات، هراس افکنی، کوچک کردن نتایج، بی ثبات نشان دادن بازار، سانسور محل اصابت و تولید اخبار جعلی را بعد از عملیات انجام دادند که تمام این ها بیانگر تلاش آن ها جهت فائق آمدن است و به دنبال این هستند که شکست خود را در عرصه میدان با تلاش های رسانه ای جبران کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی نمی خواست از اصل غافلگیری در عملیات نظامی استفاده کند، عنوان کرد: ایران روز و زمان دقیق شروع حمله را شفاف اعلام کرد تا فضای کشورها کلیر شود. کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان و همچنین آمریکا برای کمک به اسرائیل آمدند و در خنثی کردن عملیات تمام قدرت خود را با صددرصد نیرو به کار گرفتند در حالی که توان تهاجمی ما به طور کامل به کار گرفته نشد. رژیم صهیونیستی در دفاع یک میلیارد دلار هزینه کرد و حداکثر هزینه جمهوری اسلامی یک دهم این مقدار است؛ رژیم تلاش کرد در رسانه ها این را برعکس نشان دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با اشاره به کلان روایت رسانه های صهیونیست در «نقض صلح» و «شکست پروژه های ایران»، راهبردهای رسانه ای دشمن را ناموفق و شکست هژمونی کامل اسرائیل و آمریکا در منطقه را نتیجه عملیات «وعده صادق» دانست و افزود: غرب با تمام توان 7 دهه به اسرائیل کمک کرد اما در دو دهه گذشته تلاش کردند در نظم جدید خاورمیانه رژیم صهیونیستی را به عنوان هژمون تثبیت کنند که عملیات اخیر ایران خط بطلانی بر روی آن ها کشید. رژیم صهیونیستی همواره در توان سامانه های پدافندی اغراق می کرد اما این اغراق هم شکست خورد. شبکه 12 رژیم اعتراف کرده که 7 موشک به پایگاه نواتیم اصابت کرده بنابراین شکست ناپذیری سیستم دفاعی آن ها نیز در هم شکست.

اکبری با بیان اینکه رسانه های رژیم صهیونیستی دچار بحران روایت شده و به لحاظ رسانه ای مشاعر خود را از دست دادند، از ناتوانی این رسانه ها در کنترل افکار عمومی سخن گفت و افزود: اضطراب رسانه ای در اعلام روایت ها، در رسانه های صهیونیستی به شدت بالا است به این صورت که قدرت پاسخ دهی و روایت گری را از دست دادند و به طرز خنده داری در خصوص تعلل در پاسخ خود اعلام کردند که می خواهیم همان استرسی که ایران به ما وارد کرد را به ایران وارد کنیم که هیچکس چنین روایتی را نپذیرفت.

وی با تأکید بر اینکه رسانه های رژیم سعی کردند از تکنیک کوچک نمایی و تحقیر استفاده کنند، اضافه کرد: رژیم سعی کرد در تصویر ارائه شده بیان کند که ما بازنده نیستیم و همچنین از سویی دیگر تلاش کرد با حس افتخار ایجاد شده در جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت مقابله کنند. نماینده رژیم در سازمان ملل با اقدامی خنده دار سعی کرد با نمایش تصاویر حرکت موشک ها از بالای مسجد الاقصی احساسات مذهبی جهانی را تحریک کند و بیان کرد که ایران می خواست مسجد الاقصی را نابود کند و ما نگذاشتیم.

دانشیار دانشگاه صداوسیما در ادامه تلاش رسانه های رژیم صهیونیستی را دوقطبی سازی در درون ایران دانست و آن را نیز شکست خورده ارزیابی کرد و افزود: همه گروه های سیاسی این عملیات را تأیید کردند و وحدت ملی ایجاد کردند. صهیونیست ها سعی کردند از طریق رسانه، ناسیونالیسم عربی را تحریک کنند و بیان کنند که عملیات بعدی علیه شما است اما این روایت حتی در میان اعراب مخالف ایران نیز پذیرفته نشد؛ حتی العربیه نیز مخالف جمهوری اسلامی موضع نگرفت.

وی صدای صلح طلبی رژیم صهیونیستی در پس عملیات «وعده صادق» را در میان افکار عمومی جهانی بی اثر ارزیابی کرد و گفت: ادعای صلح مورد قبول مخالفان جمهوری اسلامی نیز قرار نگرفت؛ آمریکایی ها هنگام حمله و اشغال عراق عبارت «عملیات آزادسازی عراق» را به همگان اعلام کردند و این نیز مورد پذیرش جهانی قرار گرفت اما در عملیات اخیر نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران این تکنیک ناموفق بود و لطف خداوند در حوزه رسانه نیز به کمک جبهه مقاومت آمد. 

رئیس دانشکده دین و رسانه با بیان اینکه پس از عملیات اخیر سپاه، امید در جبهه مقاومت دو چندان و به انسجام جبهه مقاومت افزوده شد، اظهار داشت: آنها از تجاوز به کنسولگری سعی داشتند ناکارآمدی نظامی ایران را اثبات کنند که این عملیات کارآمدی جمهوری اسلامی را اثبات کرد و علاوه بر آن نشان داد که جمهوری اسلامی، در مقابل تجاوز به خاک قطعا پاسخ متقابل می دهد. عملیات «وعده صادق» روایت کلان ناکارآمدی نظامی ایران و تأثیرگذاری تحریم ها را شکست.

وی قدرت مدیریت جمهوری اسلامی در بحران های بسیار دقیق ارزیابی کرد و با بیان اینکه تصمیمات نظام، بدون انفعال و با دوری از هیجان است تصریح کرد: جمهوری اسلامی تصمیمی خردمندانه می گیرد و توانست از طریق رسانه نیز این خردمندی را نشان دهد. روایت اول همیشه با بیان اولین خبر حاصل نمی شود بلکه گفتمانی که بتواند سریع تر از سایر گفتمان ها خود را غالب کند، روایت اول نامیده می شود از این رو حتی اگر نسبت به سایر اخبار تأخیر داشته باشد، با ایجاد گفتمان، تبدیل به روایت اول می شود.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه های علمیه در پایان بر ضرورت حفظ انسجام داخلی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، تأکید و خاطرنشان کرد: عملیات بزرگ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی مورد حمایت جریان مقاومت و ملت ایران است از این رو به هیچ وجه نباید برچسب جریان خرد سیاسی را به خود بگیرد زیرا پشتوانه ای برای کل نظام است. لازم است به برجسته کردن وحدت ملی و انسجام عمومی در این عملیات توجه کنیم؛ امیدبخشی که این عملیات داشت برای همه ایرانیان حتی ایرانیان غیر مسلمان بود به طوریکه یهودیان ساکن ایران نیز اعلام سرافرازی کردند. انسان های آزادیخواه در پی علمیات «وعده صادق» در یک انسجام قرار گرفتند از این رو نباید از این پیروزی استفاده ابزاری کرد.

نظر شما