شناسهٔ خبر: 66211853 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۶۰ درصد نان تولیدی در جامعه باید کامل و سالم باشد

قزوین - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: ۶۰ درصد نان تولیدی جامعه باید با همکاری کارخانجات تولید آرد و گروه‌های علمی کامل و سالم باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین عطایی روز پنجشنبه در نخستین همایش مردمی گندم و نان سالم اظهار کرد: تولید نان کامل عمده بیماری‌های انسان را حل و فصل می‌کند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: افزودن سبوس به نان دلیل کامل و سالم بودن آن نیست، بلکه این مهم در چرخه تولید آرد ایجاد می‌شود که کارخانجات آرد موجود در استان نیز برای اجرایی این مسأله مهم اعلام آمادگی کردند.

عطایی با بیان اینکه ضایعات نان مهم ترین مشکل ما در کشور تلقی می‌شود، ادامه داد: دولت سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان می‌دهد، درحالی که یک کیسه آرد یارانه‌ای با قیمت ۳۸ هزار تومان در بازار آزاد یک‌میلیون تومان به فروش می‌رسد که مسبب و دلیل اصلی تخلفات است.

این مسوول یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه گندم و نان را مسایل کمی دانست و اظهار کرد: استفاده از روش‌های کم آب بر، افزایش بهره‌وری، وجود ۵۰ درصد کشت از نوع کم خاک‌ورزی، یک هزار و ۵۰۰ هکتار کشت مستقیم و کشت قراردادی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و توسعه یابد.

عطایی تصریح کرد: هم اکنون ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار گندم در استان قزوین با نوار تیب و به شیوه نوین آبیاری می‌شوند و بیش از ۶ هزار ۵۰۰ تن بذر مرغوب نیز تحویل گندم کاران قزوینی شده تا گندم با کیفیتی تولید کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه ۱۴ هزار تن کود ازت و سرک برای تغذیه مناسب گندم بین کشاورزان توزیع شده است، ادامه داد: در کمال این موارد تغییر در روش‌های کشت و آموزش به کشاورزان در کنار برنامه جهش تولید در دیمزارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می‌تواند راهگشا باشد.

عطایی خاطرنشان کرد: اهمیت گندم همواره برای جامعه واضح است و از دیرباز تاکنون شاهد ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن هستیم، تا جایی که امروز در جهان امنیت غذایی در رقابت با امنیت نظامی قرار دارد

وی یادآور شد: در سال قبل، ۱۸۵ هزار تن گندم خریداری کردیم که امسال با سطح کشت ۱۱۲ هزار هکتار گندم دیم و ۴۷ هزار گندم آبی پیش بینی می‌شود رقم تولید به ۲۲۰ هزار تن برسد.

گفتنی است، میانگین سطح برداشت گندم در استان قزوین چهار تن در هکتار است که برای تحقق هشت تن در هکتار هدف‌گذاری شده است.

نظر شما