شناسهٔ خبر: 66211178 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

«همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» آغاز شد

«همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت صبح امروز در شهر قم آغاز شد.

صاحب‌خبر -
«همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» آغاز شد «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» آغاز شد «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» آغاز شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دراین همایش دو روزه که در راستای سالروز تخریب قبرستان بقیع برگزار می‌شود، اندیشه ورزان، محققان و اساتید حوزه و دانشگاه از سراسر جهان اسلام حضور دارند.

در ابتدای این همایش آقای میرزا علیزاده، رئیس پژوهشکده حج و زیارت از «همایش جهانی بقیع، مدفن امامان و اصحاب» گزارشی ارائه کرد و گفت: بقیع، به دلیل همسایگی با حرم ملکوتی پیامبر اسلام (ص) و در برگرفتن شمار فراوان یادگار‌های خاندان گرامی آن حضرت، یاران ارجمند و پیروان ایشان و برابر سیره و روش وی و اهل بیت ارجمند و یاران گرامیش، همواره زیارتگاه و آرام‌بخش دل‌های مشتاق مجاوران و زائران، عمره‌گزاران و حج‌گزاران است.

وی با بیان اینکه پژوهشکده حج و زیارت، وابسته به بعثۀ مقام معظم رهبری، با همکاری نزدیک به سی نهاد دانشی و پژوهشی، تصمیم به برگزاری «همایش جهانی بقیع مدفن امامان و اصحاب» گرفت، افزود: در این راستا با محوریت واحد بقیع‌پژوهیِ گروه تاریخ و سیره و هدف‌گذاری «پایش اماکن مقدس حرمین شریفین» به‌ویژه بقیع و آثار و تاریخچۀ آن، همۀ تلاش برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این همایش به کار رفته است.

میرزاعلیزاده به برآیند تلاش‌ها و رایزنی‌ها با استادان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه برای ژرفایی هرچه بیشتر این همایش اشاره و اظهار کرد: تدوین نظام‌نامۀ پژوهشی مطالعات بقیع و تدوین مجموعه آثار آن در قالب ده‌ها جلد کتاب با عناوینی مانند: تاریخ بقیع، تاریخ شفاهی بقیع، آرمیدگان بقیع، بقیع در سفرنامه‌ها، بقیع در آینۀ ادب و هنر، تخریب و بازسازی بقیع، کتاب‌شناسی بقیع، آثار اردو، مجموعه مقالات و چکیده مقالات از جمله آثار تدوین شده است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: ۸۰ مقاله دریافت، ۶۶ مقاله پذیرفته و ۶۳ مقاله هم چاپ‌شده است، ویژه‌نامه‌های ترویجی، پژوهشی و تخصصی (عربی) درحوزۀ مطالعات بقیع هم منتشر شده و مقاله‌های مربوط به چهار شماره از نشریه‌های پژوهشکدۀ حج و زیارت، منحصرا با موضوع بقیع، نگارش و چاپ شده است.

میرزا علیزاده از راه‌اندازی بانک اطلاعاتی، شبکه‌های رسانه‌ای و اجتماعی در حوزۀ بقیع‌پژوهی (برای اولین بار) و تارنمای بقیع به نشانی baqi.ir خبر داد و افزود: ارسال فراخوان و دعوت‌نامه‌ی همکاری برای حدود چهل (۴۰) مرکز دانشی و پژوهشی جهت مشارکت در همایش، برگزاری نشست هم‌اندیشی مراکز همکار در بهمن ۱۴۰۱، برنامه‌ریزی و پی‌گیری برای برگزاری جلسات مستقل با تک‌تک مراکز مشارکت‌کننده در همایش در خرداد و تیر ۱۴۰۲، پیگیری برگزاری پیش‌نشست‌های علمی توسط مراکز همکار و پژوهشکده حج و زیارت از جمله فعالیت‌های پژوهشکده حج و زیارت درباره بقیع پژوهی است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۲۰ پیش‌نشست در ارتباط با همایش در این پژوهشکده و نیز توسط مراکز همکار برگزار شده است.

آیت الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از سخنرانان امروز این همایش است.

این همایش در روز نخست برگزاری خود (چهارشنبه ۲۹ فروردین)، در دو نوبت صبح و عصر کارگروه‌های علمی- تخصصی گوناگونی را با عناوین «مطالعات سیاسی و اجتماعی بقیع»، «مطالعات معاصر بقیع»، «مطالعات دینی»، «مطالعات بین‌المللی»، «شخصیت شناسی مدفونان بقیع» و «مطالعات تاریخی تمدنی بقیع» برگزار کرد.

در همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب از مجموعه آثار ارسال شده به این همایش که در ۱۵ جلد تنظیم شده است، رونمایی خواهد شد. علاوه بر این از ۶ تن از خادمان فرهنگی بقیع و بقیع پژوهان برگزیده قدردانی می‌شود.

نظر شما