شناسهٔ خبر: 66211172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه های امروز کشور چه گذشت؟!

تار عنکبوت/ تهدید علیه ایران، پاسخ در تل آویو

مطبوعات امروز کشور در خصوص رژه روز ارتش و پیرامون صحبت های رئیس محترم جمهور و فرماندهان نظامی تیتر اصلی خود را با پوشش این موضوع نوشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که این روزها تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران و پاسخ به عملیات وعدالصادق در اوج است و کشورهای غربی در حال آرام کردن سگ هار منطقه هستند ، مراسم رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ۲۹ فروردین روز ارتش و نیروی زمینی در تهران، مراکز استان ها با شکوه بیشتر برگزار شد، در این گزارش قصد داریم ضمن مرور مهمترین اخبار روز به حواشی و اتفاقات پیرامون این موضوع نیز گریزی بزنیم که در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان امروز صفحه اول خود را این گونه آغاز کرد: «وعده صادق» نشان داد قدرت اسرائیل تار عنکبوتی است

رئیس جمهور اظهار کرد: امروز نه فقط ما، بلکه مردم منطقه و جهان به اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران واقف هستند. مردم جهان مشاهده کردند که پس از طوفان الاقصی، «وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی را فروریخت و ثابت کرد که قدرت این رژیم و حامیانش تار عنکبوتی است. آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در مراسم گرام‌یداشت روز »ارتش جمهوری اسلامی ایران «ضمن تبریک این مناسبت، ارتش را از سویی نیرویی متکی به سرمایه عقیده، ایمان به خدا و اتکال به قدر لایزال الهی و از سوی دیگر دارای مهارت، آموزش دیده و برخوردار از اطلاعات نظامی، فناوری ها و نوآوری های به روز دانست و تصریح کرد: تجهیزاتی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باید به دست کارشناسان دیگر کشورها نگهداری شده و به روز می شد امروز به دست نیروهای مسلح خود ما اداره می شود و این مسئله ارتش جمهوری اسلامی ایران را ممتاز کرده است.

وی با بیان اینکه استقلال فنی، صنعتی و نظامی بومی امروز نیروهای مسلح کشور به برکت تالش و مجاهدت جوانان عزیز کشور در ارتش و سپاه به دست آمده است، افزود: ساخت جنگنده های پیشرفته در نیروی هوایی، شناورهای سطحی و زیرسطحی در نیروی دریایی، تانک ها و خودروهای زرهی در نیروی زمینی و ساخت سامانه های هوشمند در ارتش و سپاه، جمهوری اسلامی ایران را نه فقط در منطقه، بلکه در جهان به عنوان یک قدرت برتر مطرح کرده است.

در ادامه وطن امروز نوشت: موشک های پیام بر

«اگر بحث‌های داخلی مقامات از رسانه‌ها پخش شود، ۴ میلیون نفر برای خروج از اسرائیل به فرودگاه بن‌گوریون هجوم می‌برند»؛ این جمله یک مقام ایرانی نیست که پیش از عملیات «وعده صادق» بخواهد علیه مقامات صهیونیست به عنوان عملیات روانی گفته شود و آنها را تحت‌ فشار بگذارد، بلکه عبارت نقل شده از یک مقام آگاه صهیونیست است که در صفحه شخصی «رونن برگمن» روزنامه‌نگار مرتبط با موساد و نویسنده کتاب «برخیز و اول بکش» نوشته شده است و وضعیت آشفته این رژیم پس از عملیات موفق ایران را روایت می‌کند.

این مساله نشان‌دهنده وضعیت عجیب حاکم بر سرزمین‌های اشغالی برای مدیریت افکار عمومی است. در واقع ایران در ۲ عرصه باید به عملیات علیه رژیم صهیونیستی می‌پرداخت که صهیونیست‌ها در هر دوی این عرصه‌ها به ‌صورت تمام عیار از سوی آمریکا مورد حمایت بودند؛ نخست پدافند پرخرج رژیم صهیونیستی بود که در شرایط آماده‌باش کامل قرار داشت و سپس عملیات رسانه‌ای و فضاسازی رسانه‌های غربی بود تا واکنش متقابل ایران را کم‌اهمیت جلوه داده و بی‌تأثیر نشان دهد. پیش از عملیات موشکی - پهپادی ایران، تارنمای آمریکایی «آکسیوس» برای فضاسازی رسانه‌ای از عنوان «واکنش پیش‌بینی‌شده ایران» استفاده کرد تا بتواند در ادامه، عملیات بازدارنده ایران را کم‌اهمیت جلوه دهد. پس از عملیات ایران، شبکه ۲۴ اسرائیل با اذعان به عدم اجازه انتشار تصاویر حمله موشکی و پهپادی ایران به اراضی اشغالی در صفحه مجازی خود نوشت: «ما تصاویر و فیلم‌های بسیار بیشتری از حمله امشب ایران داریم که نمی‌توان همه آنها را منتشر کرد».

ایران تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: شورای عالی امنیت ملی در جایگاه تراز

آیت‌الله رئیسی خرداد سال گذشته در حکم انتصاب علی‌اکبر احمدیان «گسترش عمق امنیتی ایران و هم‌افزا نمودن دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، اجرایی و قضایی کشور» را از اهم انتظارات خود از دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی برشمرد. امروز هماهنگی کم‌‌نظیر شکل گرفته میان دستگاه‌های اقتصادی، نظامی، قضایی و دیپلماسی در عملیات نظامی تلافی‌جویانه علیه رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که مطالبه رئیس‌جمهور از شورای عالی امنیت ملی محقق شده است. اما واقعیت این است که دبیر و دبیرخانه این شورا، صرفاً کارکرد هماهنگ‌کننده اجرای مسئولیت‌ها و تکالیف دستگاه‌ها در هر مصوبه شورای عالی امنیت ملی را برعهده دارد. از این‌رو، شکل‌گیری این سطح از هم‌افزایی و یکپارچگی در سطوح کلان کشور، از مجرای این شورا را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد؛ مشخصاً در ریاست این شورا که براساس قانون اساسی برعهده رئیس‌جمهور است.
 
اعضای شورای عالی امنیت ملی در قانون اساسی
به لحاظ رسانه‌ای یا سیاسی، این شورا عمدتاً با دبیر آن شناخته می‌شود، اما قانون اساسی ساختار ویژه‌ای برای شورا تعیین کرده است. براساس اصل 176 قانون اساسی، رؤسای‏ قوای‏ سه‏گانه‏، رئیس‏ ستاد ‏ کل‏ نیروهای‏ مسلح، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نماینده‏ به‏ انتخاب‏ مقام‏ رهبری، وزیر کشور، وزیر امور خارجه و وزیر اطلاعات اعضای شورای عالی امنیت ملی محسوب می‌شوند.

براساس این اصل، ریاست این شورا بر عهده رئیس‌جمهور است و مصوبات شورا پس از تأیید مقام رهبری قابل اجرا است. همچنین در اصل 176 آمده است که ریاست شوراهای‏ فرعی‏ مانند شورای‏ دفاع‏ نیز با رئیس‌جمهور یا یکی‏ از اعضای‏ شورای‏ عالی‏ است‏ که‏ از طرف‏ رئیس‏‌جمهور تعیین‏ می‌شود. در چهارچوب چنین ساختاری است که می‌توان گفت که رئیس‌جمهور، هم در تصمیم‌سازی‌های شورای عالی امنیت ملی و هم در هماهنگی اجزای مختلف کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

این نقش نه صرفاً به واسطه ریاست بر شورا، بلکه در اکثریت داشتن اعضای دولت هم نمود دارد. به نظر می‌رسد، بر همین اساس است که قانون اساسی دو وظیفه زیر را برای این شورا تعیین کرده است: هماهنگ‏ کردن‏ فعالیت‏‌های سیاسی‏، اطلاعاتی‏، اجتماعی‏، فرهنگی‏ و اقتصادی‏ در ارتباط با تدابیر کلی‏ دفاعی‏ - امنیتی‏، و نیز ‎بهره‏‌گیری از امکانات‏ مادی‏ و معنوی‏ کشور برای‏ مقابله‏ با تهدیدهای‏ داخلی‏ و خارجی‏.

خسارت ناهماهنگی به امنیت و ملت

با وجود جایگاه مهم شورای عالی امنیت ملی در زمینه هماهنگ‌سازی، بویژه در موضوعات مرتبط با امنیت ملی، شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این نهاد در مواردی از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته بود. وقتی رئیس‌جمهور سابق مدعی شد که «روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند»، نه‌تنها از وجود شکاف در عالی‌ترین نهاد هماهنگ‌سازی امنیتی کشور پرده برداشت، بلکه اساساً خود را یک سر این شکاف نشان داد.

اعلام بی‌خبری از زمان اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین که نمی‌بایست بدون اطلاع شوراهای عالی کشور باشد، و در نهایت بگومگوهای رسانه‌ای با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که خود منصوب دولت بودند، صرفاً برخی از مواردی است که نشان می‌دهد که تصمیمات این شورا تا چه اندازه از مسیر خود دور شده بود. باوجود خسارت‌های وارده به کشور، بویژه در حوزه حیثیتی و سیاسی از این اختلاف‌ها، مسأله این بود که مسئولیت انسجام در شورای عالی امنیت ملی، برعهده رئیس شورا بود.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: تهدید علیه ایران، پاسخ در تل آویو

در حالی که این روزها صدای تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران و پاسخ به عملیات وعدالصادق بلند است و کشورهای غربی در حال آرام کردن سگ هار منطقه هستند ، مراسم رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ۲۹ فروردین روز ارتش و نیروی زمینی در تهران و مراکز استان ها با شکوه بیشتر برگزار شد.

در تهران نیز امسال پادگان پشتیبانی ارتش میزبان این رژه بود و حضور سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور و فرماندهان ارشد نظامی از جمله سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی، امیر حمید واحدی فرمانده نیروی  هوایی، امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی، امیر علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، سردار سلامی فرمانده کل سپاه ، سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و سردار صفوی دستیار فرمانده کل قوا و امیر سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش نشان می داد هیچ خلل و نگرانی در نیروهای نظامی ایران وجود ندارد .در این مراسم یگان های برتر و سپس انواع تجهیزات ارتش از مقابل جایگاه عبور کردند و گوشه‌هایی از قدرت پهپادی و دستاوردهای تجهیزات بومی ارتش را به نمایش گذاشتند که نشان دادن انواع پهپاد به کار گیری شده در هر چهار نیروی زمینی ، پدافندی ، هوایی و دریایی پیام های خاص خودش را داشت.

در رژه روز گذشته ارتش در تهران ، نیروی زمینی ارتش با انواع پهپادهایش شامل پهپاد مهاجر۶، پهپاد مهاجر۲، پهپاد مهاجر ۴، پهپاد ابابیل ۴، پهپاد آرش، پهپاد یسیر به همراه خودروی ایستگاه کنترل زمینی، نفربر پست فرماندهی ام ۱۱۳، سامانه ارتباطی، سامانه جهت یاب، سامانه جمر V/UHF، شیلتر مخابراتی، سامانه موشکی مجید، خودروی ملی فوق سنگین تانک بر و نفربر، توپ ۲۳ میلی متری، تانک ذوالفقار نسل ۳ ایران، تانک تیام، سلاح تک تیرانداز شاهر، نفربر بهینه سازی شده ام ۱۱۳، توپ ۵۷ م.م دولول بهمن، خودروی ضد گلوله روینتن، سلاح محرم، ربات نذیر، ربات کارال، آمبولانس زرهی، سامانه سیار اتاق عمل، سامانه سیار آزمایشگاه، هارتاپ سیستم های پزشکی، سامانه سیار رادیولوژی ، موشک فتح ۳۶۰ و موشک لبیک به میدان آمد .

در ادامه جوان نوشت: امیر واحدی: این‌بار با بمب‌افکن su ۲۴ پاسخ ویرانگر می‌دهیم / سردار حاجی‌زاده: صد در صد می‌زنیم

پس از عملیات موفق «وعده صادق» که واکنشی مشروع به اقدام ماجراجویانه و مغایر حقوق و مقررات بین‌المللی رژیم صهیونیستی، در حمله موشکی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود، دستگاه رسانه‌ای و تبلیغی دشمن، که ضربه هولناک و غیرقابل جبرانی در حوزه سخت و نرم از جمهوری اسلامی ایران خورده و هیمنه نظامی، امنیتی و اطلاعاتی آن فرو ریخته، طی چند روز گذشته تمام توان خود را بر این نکته متمرکز کرده تا با رجزخوانی و عملیات روانی پرفشار از یک سو و کوچک شمردن این عملیات، از بار روانی شکست خود، بکاهد. رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران فرصتی بود برای خبرنگاران تا پاسخی از فرماندهان درباره اظهارنظر‌های متناقض و از سر ترس صهیونیست‌ها بگیرند. با آنکه در اردوگاه صهیونیست‌ها ناتوانی در تصمیم و دوگانگی و تشتت وجود دارد و هربار چیزی می‌گویند، در این‌سو فرمانده نیروی هوایی ارتش و فرمانده نیروی هوافضای سپاه مقتدر و با شجاعت از پاسخ قطعی و ویرانگر ایران سخن گفتند.

جام جم در صفحه نخست خود نوشت:رژه اقتدار؛ارتش آماده‌تر از همیشه

بامداد یکشنبه جمهوری اسلامی ایران،در پاسخ به حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و همچنین شرارت های اخیر آن،طی یک عملیات موشکی و پهبادی، با شلیک ده ها موشک و پهباد خاک سرزمین های اشغالی و مواضع نظامی رژیم ارتش رزیم صهیونیستیمورد هدف قرار داد. اهدافی که ایران طی این عملیات «وعده صادق» مورد حمله قرار داد، همگی در صحرای نقب قرار داشت.این حمله پیام مهمی به سران رزیم صهیونیستی محسوب می‌شود ومهم ترین و حساس ترین بعد اهمیت این منطقه برای رژیم صهیونیستی، بعد نظامی و امنیتی آن است.

رسالت امروز خود را این گونه آغاز کرد: خطای نابخشودنی غربی ها

درست در روز عید فطر امسال، درحالی‌که مسلمانان ساکن سوئد در مسجدی در استکهلم مشغول اقامه نماز عید بودند، دو فرد هتاک با مجوزی که از سوی پلیس و نهادهای امنیتی این کشور اروپایی دریافت کرده بودند به ساحت مقدس قرآن کریم هتک حرمت نموده و یک جلد از کتاب آسمانی و مقدس مسلمانان را در مقابل مسجد ( در سایه صیانت پلیس) به آتش کشیدند. مقامات سوئدی مدعی هستند هنوز طبق اصل موهوم«آزادی بیان»، نمی‌توانند از اعطای مجوز قرآن سوزی به کسانی که تقاضای این عمل وقیحانه را  دارند خودداری کنند! به عبارت بهتر، سوئدی‌ها سال‌هاست از خلأ قانونی در این خصوص سخن می‌گویند تا به این بهانه بتوانند اسلام هراسی و قرآن ستیزی سیستماتیک خود را توجیه کنند.

شرق نوشت: پیشنهاد ما نبود

سازمان اداری و استخدامی کشور در وا‌کنش به گزارش روزنامه شرق با تیتر «مورد عجیب پنجشنبه‌ها» که در ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ منتشر شد، پاسخی را ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید: تنظیم ساعت کار کارکنان دولت در ستاد مرکزی دستگاه‌های اجرائی در پنج روز هفته از شنبه تا چهارشنبه، موضوعی است که سال 1386 در تبصره 3 ذیل ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب شده و تاکنون نیز اجرا می‌شده است. یعنی تبعیضی بین دستگاه‌های مرکزی و استانی وجود داشت که دولت سیزدهم در لایحه پیشنهادی که کلیات آن در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما هنوز در صحن به تصویب مجلس نرسیده، تغییراتی را درخصوص میزان ساعت کار و اختیار استان‌ها در برنامه‌ریزی‌های مربوطه به منظور رفع این تبعیض خواستار شده است.

در پایان فرهیختگان این‌گونه نوشت: رسوایی 99 درصدی

مقاومت لبنان به تازگی تصاویری مستند از هدف قرار دادن سامانه گنبد آهنین را منتشر کرده است. این فیلم هر چند روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد اما تاریخ آن مربوط به 25 فروردین (13 آوریل) است؛ روزی که ایران با عملیات «وعده صادق» در پاسخ به هدف قرار گرفتن سفارت خود در دمشق در روز 13 فروردین، نقاطی در خاک فلسطین اشغالی را آماج موشک و پهپادهای خود قرار دارد.

اندکی پیش از اعلام رسمی آغاز عملیات ایران، رسانه‌ها از حملات شدید مقاومت لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی و بلندی‌های جولان خبر داده بودند؛ حملاتی که گفته می‌شد برای مشغول کردن و تخلیه لانچر سامانه‌های پدافند هوایی انجام می‌شود. هدف قرار گرفتن سامانه گنبد آهنین در 25 فروردین آن هم در حمله مقاومت لبنان درحالی صورت گرفت که صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند 99 درصد موشک‌های ایران را رهگیری کرده‌اند.

با این وجود تصاویری که روز گذشته از پایگاه هوایی رامون منتشر شدند نشان می‌داد دست‌کم دو آشیانه تعمیر تجهیزات زمینی، یک ایستگاه نگه‌داری هواپیماهای ترابری، یک مرکز تفریحی افسران و احتمالا یک برج نگهبانی تخریب شده‌اند.

گزارش از امیر کریمی

نظر شما