شناسهٔ خبر: 66210136 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان مطرح کرد

یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب، نیاز آبی خراسان شمالی برای افق ۱۴۵۰

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: براساس بررسی های اولیه، نیاز آبی استان برای افق سال ۱۴۵۰ به مقدار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

صاحب‌خبر -

سید عقیل مرتضوی در نشست بررسی وضعیت طرح های تامین آب شهرهای خراسان شمالی که با حضور سرپرست حوزه آبریز اترک و حوضه های شمالی شرکت مدیریت منابع آب ایران در شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی برگزار شد، گفت: با توجه به منابع آب موجود، حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب در استان وجود دارد.

وی افزود: برای رفع چالشهای تامین آب شرب شهر بجنورد راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار است.

مرتضوی تصریح کرد: تامین آب از سد شیرین دره با استفاده از آبگیر سطحی شناور در مواقع بحرانی، تامین آب از منابع آب زیرزمینی پلنگ دره و چاههای پتروشیمی و هم چنین اجرای طرح انتقال آب زیرزمینی سرانی به شهرها، به ترتیب راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند.

وی گفت: به دلیل کم بارشی مداوم طی سال‌های اخیر در استان، شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین در ماههای گرم سال معمولا با کمبود تامین آب مواجه هستند که برای پیشگیری از بروز مشکل در سال جاری، نشست‌های لازم با همکاران شرکت آب و فاضلاب تشکیل و تدابیر لازم اندیشیده شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد استان در منطقه نیمه خشک و ۲۲ درصد استان نیز در منطقه خشک بیابانی قرار دارد و تغییر اقلیم و بروز خشکسالی نیز بر مسایل محدودیت منابع آب در استان دامن زده است.

وی توضیح داد: تامین آب از طریق اجرای پروژه‌های سازگاری با کم آبی، استفاده از پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب استان، تامین آب از منابع زیرزمینی کارستی و تامین آب از پروژه های انتقال آب از دریا در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به ذخایر آب موجود در سدهای استان گفت: در شرایط کنونی تنها ۲۳ درصد مخازن سدهای استان آب دارد و به دلیل اهمیت تامین آب شرب شهرها، بخش عمده این آب نیز برای تامین آب شرب شهرها بلوکه شده است.

انتهای پیام

نظر شما