شناسهٔ خبر: 66209513 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیلاب بهاری در سیستان و بلوچستان؛ قصه پر غصه آبگرفتگی خیابان‌ها پس از باران+ فیلم

زاهدان- ایرنا- بارش‌های امروز و روز گذشته در سیستان و بلوچستان بسیاری از خیابان‌های شهرستان‌های مختلف استان را زیر آب برده به‌طوریکه تردد خودروها و عابران پیاده با مشکل مواجه شده همچنین در برخی از نقاط آب به داخل منازل نفوذ کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،سال‌هاست سیستان و بلوچستان با معضل خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند خوشبختانه در زمستان گذشته و پس از مدت‌ها قهر آسمان، بارندگی هایی در نقاط مختلف استان شروع به باریدن کرد که زاهدان نیز از این نعمت بی بهره نبود بر اساس گزارش‌ها در خصوص آمار بارندگی در پایین دست سدهای پیشین، زیردان، شی کلک و خیرآباد، آمار ثبت شده در ایستگاه‌های جنوب استان نشان می‌دهد از ۶ تا ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ بارندگی بیشتر از نرمال بوده در بالا دست سد زیردان بارندگی در ایستگاه لوریانی ۱۴۵ میلیمتر و در ایستگاه پیرسهراب در ۵۰ کیلومتری پایین دست سد زیردان ۲۲۴ میل متر بوده در حالیکه بارندگی سالانه این منطقه ۱۱۰ میلیمتر است، همچنین در ایستگاه جگیگور ۱۸۸ میلیمتر و در باهوکلات در پایین دست سد پیشین ۲۱۶ میلیمتر باران باریده که بیشتر از ۲ برابر متوسط سالانه در منطقه است.

باران های سیل‌آسایی که اسفندماه ۱۴۰۲ سیستان و بلوچستان را فرا گرفت، به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی این استان خسارت‌های زیادی وارد کرد که به دنبال این بارش‌های شدید، نیروهای خدماتی و امدادرسانی بسیج شدند تا جلوی خسارت‌های احتمالی به جنوب استان را بگیرند اما با توجه به شدت بارش‌ها، سیلاب به وقوع پیوست و با وجود تلاش‌های فراوان جنوب استان متحمل خسارت‌های زیادی در بخش‌های مختلف شد.

با گذشت ۲۸ روز از بهار ۱۴۰۳ بارش باران از ۲ روز گذشته مطابق پیش‌بینی‌های قبلی سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان با صدور بالاترین سطح هشدار هواشناسی جوی در استان آغاز شده است، این بارش‌ها به طور منظم و ملایم خوشحالی و رضایت‌مندی مردم را به دنبال داشته اما از طرفی به دلیل مشکل در وضعیت شبکه فاضلاب و شبکه دفع آب‌های سطحی شاهد پدیده آبگرفتگی در سطح شهرهای مختلف استان هستیم به‌طوریکه تردد در برخی خیابان‌ها و بلوارها به سختی صورت می‌گیرد.

کمبود ذخایر آب و همچنین کاهش سطح سفرهای آب زیرزمینی این روزها سیستان و بلوچستان را در زمره استان‌های در معرض چالش آبی قرار داه و این بارش‌ها شاید بتواند روزنه امیدی بر کشاورزان برای کمتر شدن اثرات سوء خشکسالی باشد

بارش‌های جنوب سیستان و بلوچستان این بار نیز خسارت‌هایی را به همراه داشته و نیروهای امدادرسان را دوباره به حالت آماده باش کامل در آورده است این بارندگی‌ها سبب قطع ارتباط ۳۰۰ روستا جنوب استان و بروز سیلاب شده همچنین برخی از منازل کنارک دچار آبگرفتگی شده است.

هر چند بارش بهاری موجب خوشحالی مردم زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان شده اما آبگرفتگی گسترده در خیابان‌های خیام و خرمشهر، قلنبر، سعدی، امام خمینی، جام جم، ورودی زیباشهر، جمهوری، بهداشت، شهید رجایی، شهید طباطبایی به وجود آمده که شیرینی این بارندگی را به کام مردم تلخ کرده است برخی با موتور و عده ای با خودروهایشان در سیلابی که باران در خیابان‌ها راه انداخته مانده‌اند با توجه به اینکه آسفالت بسیاری از خیابان‌های زاهدان به درستی و اصولی انجام نشده و شیب آن برای زمان بارندگی مناسب نیست هنگام بارندگی شاهد این چنین آب گرفتگی‌هایی در معابر هستیم.

بارندگی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان علاوه بر آنکه امیدها را برای پایان یافتن خشکسالی زنده کرد خسارت و ویرانی‌هایی همچون قطع برق، انسداد راه‌های ارتباطی، اختلال در تردد شهروندان و البته جان باختن سه نفر از کارکنان کارگاه راه سازی را در سطح استان به همراه داشت.

بر اساس گزارش هواشناسی سیستان و بلوچستان میزان بارش از ۱۰ ایستگاه هواشناسی و بارانسجی جنوب استان از بدو تاسیس تاکنون بی سابقه بوده است.

بالا گرفتن انتقادات به مدیریت شهری پس از باران

معضل آب گرفتگی معابر سابقه زیادی در کلان شهر زاهدان دارد و با وجود انتقادهای همیشگی آن گونه که باید برای رفع آن اقدامی نشده و این موضوع باز هم در زاهدان تکرار شد و امروز مردم به سختی از معابر تردد می‌کردند، این در حالیست که از روز سه شنبه تا صبح امروز ۲۹.۶ میلی متر بارندگی از ایستگاه باران سنجی اداره کل هواشناسی برای این شهر گزارش شده است.

یکی از شهروندان در این باره در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال هاست پس از اندکی بارندگی در زاهدان، آب های سطحی سبب ایجاد گل و لای و مشکلات زیادی برای شهروندان می شود که تنها پس از چند دقیقه از شروع بارندگی به دلیل جمع شدن آب در گودال های متعدد تردد با مشکل انجام می‌شود به همین دلیل انتظار داریم مسوولان برای رفع این مشکل اقداماتی انجام دهند تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

بهروز سراوانی ادامه داد: چند دقیقه است که می خواهم از عرض خیابان عبور کنم اما آبی که در خیابان جمع شده به اندازه ای است که جرات نمی‌کنم قدمی جلوتر بگذارم چون عمق آب تشخیص داده نمی‌شود همواره با باریدن اندکی باران در بیشتر نقاط شهر زاهدان شاهد گرفتگی شدید معابر و راه افتادن سیلاب هستیم که حرکت خودروها، عبور و مرور در بسیاری از خیابان ها به کندی انجام می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی با ابراز گلایه‌مندی از آب‌گرفتگی معابر در زمان بارندگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بسیاری از کوچه ها و خیابان‌های شهرهای استان غیراستاندارد است و با کمترین بارندگی دچار آب گرفتگی می شود انتظار داریم مسوولان شهرستان برای برون‌رفت از این وضعیت راه‌کار اساسی ارائه دهند.

عبدالنبی سارانی ادامه داد: متاسفانه بدون توجه به معضل آبگرفتگی معابر پس از هر بارندگی تنها به اقدامات ابتدایی تخلیه آب‌های سطحی بسنده می‌شود. مشکل آب‌گرفتگی معابر در سال‌های گذشته نیز به چشم می‌خورد اما امروز به میزان قابل توجهی خودنمایی می‌کند چرا که انگار میزان بارش‌ها نسبت به گذشته بسیار بیشتر بوده است.

براساس گزارش‌ آتش‌نشانی شهرداری بارش‌های روز گذشته زاهدان سبب گرفتاری ۶۰ خودرو در سیلاب و آب گرفتگی ۵۳ منزل شده است.

در بقیه نقاط سیستان و بلوچستان پس از بارندگی چه گذشت

مجید محبی مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با شدت یافتن بارش‌ها در استان مدارس ۱۱ شهرستان دشتیاری، زاهدان، تفتان، خاش، ایرانشهر، سراوان، مهرستان، دلگان، سرباز، زرآباد و قصرقند با توجه به احتمال طغیان رودخانه های محلی و آبگرفتگی معابر روز چهارشنبه را غیر حضوری اعلام کرد.

عنایت الله ایرندگانی بخشدار ایرندگان خاش از طغیان رودخانه ایرندگان خبر داد و اظهار کرد: بر اثر طغیان رودخانه ایرندگان راه ارتباطی مردم ۳۰ روستای این بخش بسته شده و تا زمان جاری بودن آب در رودخانه، امکان تردد به این مسیرها و نیز امدادرسانی به آسیب دیدگان وجود ندارد.

محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز از قطع ارتباط ۳۰۰ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر بارش شدید باران و بروز سیلاب خبر داد و گفت: برخی از منازل کنارک دچار آبگرفتگی شدند همچنین شبکه اینترنت در جنوب استان دچار اختلال شده که بخش خصوصی و دستگاه های دولتی در تلاشند این مشکلات را برطرف کنند.

محمد رئیسی مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان نیز گفت: بر اثر شرایط جوی حاکم در سطح استان تاکنون ۱۲۳ اصله پایه فشار متوسط و ضعیف شبکه توزیع برق این منطقه دچار خسارت و تخریب شده همچنین چهار دستگاه ترانسفورماتور تخریب و ایجاد سیم پارگی های مختلف در سطح شبکه از جمله دیگر خسارات وارد شده به شبکه توزیع برق استان تاکنون است و ۲۸۲ تیم عملیاتی این شرکت به همراه تمامی تیم های پیمانکاری منطقه در حال رفع خسارت و پایداری مجدد شبکه برق مناطق آسیب دیده هستند.

همزمان با هشدار سطح قرمز هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به سیستان و بلوچستان و پیش بینی رگبار فوق سنگین باران و تگرگ، وزش تند باد شدید و توفانی شدن دریا و افزایش ارتفاع موج به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی علاوه بر برگزاری جلسات استانی و شهرستانی ستاد بحران، تمام دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان در آماده باش کامل قرار گرفتند

عبدالغفور حوت فرماندار کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان نیز تصریح کرد: سد مخزنی کهیر این شهرستان به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران ساخته شده که در بارندگی های ۴۸ ساعت گذشته ۲۲۹ میلیمتری بصورت کامل آبگیری و سرریز شد.

شهرام مبارکی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان نیز از نجات مسافران اتوبوس‌های گرفتار سیلاب با تلاش راهداران جنوب استان خبر داد و گفت: با تلاش شبانه‌روزی راهداران جنوب استان برای بازگشایی مسیرهای بسته شده در پی بارش‌های سیل‌آسا، مسیرهای ارتباطی در حال بازگشایی هستند.

عیسی قاضی مدیر جهادکشاورزی کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه ،بارندگی شدید ۲ روز اخیر، بیش از پنج هزار میلیارد ریال به تاسیسات و زیربناهای بخش کشاورزی، مرغداری ها ،باغات و مزارع ،بند سارها و آب بندان های این شهرستان خسارت زده همچنین سیلاب اخیر به سه هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت سورگوم و ماش ،پنج واحد مرغداری با ۸۰ هزار قطعه مرغ و جوجه، بیش از ۶۰۰ بندسار و ۱۰ آب بند آسیب جدی وارد کرده است.

روح الله سرگزی معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: ۷۰ سرنشین سه دستگاه اتوبوس که در مسیر چابهار - نیکشهر در حال تردد بودند به دلیل بسته شدن این مسیر ارتباطی ناشی از بارندگی شدید و طغیان رودخانه های محلی گرفتار سیلاب شدند که بلافاصله بعد از رها سازی از سیلاب توسط نیروهای راهداری اسکان اضطراری یافتند.

مجیب حسنی فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارش سنگین باران موجب بسته شدن راه ۱۵۴ روستای این شهرستان شده و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف را شاهد بودیم که در حال حاضر شبکه پایدار و خاموشی تحت کنترل و تلاش برای رفع خاموشی‌ها در حال انجام است همچنین با شدت یافتن بارش ها سد خیرآباد نیکشهر برای دومین بار در ۲ ماه اخیر سر ریز شده است.

دادکریم بلوچ معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار گفت: سیلاب و بارندگی‌های اخیر موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده و تاکنون ۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل و گرگروها(فرسایش خندقی خاک) هستند بارندگی شدید هم اینک مسیر روستایی چابهار به بخش های پلان و پیرسهراب مشهور به محور دمبدف - صفرزهی و مسیر پارک پیرسهراب را بسته است.

احمدرضا هاشمزهی فرماندار قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بارندگی‌های سیل‌آسا و به تبع آن طغیان رودخانه‌های محلی متصل به رودخانه کاجو و در نهایت راه افتادن سیل خروشان در بستر این رودخانه موجب قطع ارتباط ۷۳ روستا در بخش های مرکزی، ساربوک و تلنگ شده همچنین جاری شدن سیل در بستر رودخانه موجب قطع ارتباط ۴۱ روستا با جمعیت ۱۸ هزار نفر شده و تا چندین روز و برخی مواقع تا یک ماه تردد به سختی با خودروهای کمک دار و شاسی بلند انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، همزمان با هشدار سطح قرمز هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به سیستان و بلوچستان و پیش بینی رگبار فوق سنگین باران و تگرگ، وزش تند باد شدید و توفانی شدن دریا و افزایش ارتفاع موج به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی علاوه بر برگزاری جلسات استانی و شهرستانی ستاد بحران، تمام دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان در آماده باش کامل قرار گرفتند تا در صورت هرگونه رخدادی سریعا وارد میدان شده و آلام مردم را کاهش دهند.

بارش باران این نعمت الهی که طبق هشدارهای هواشناسی از عصر سه شنبه تا عصر چهارشنبه ۲۹ فروردین بیشتر نقاط سیستان و بلوچستان را در برگرفته موجی از شادی و نشاط را برای مردم این استان به همراه داشته؛ البته در کنار این طراوت و تازگی بارش شدید باران موجب آب گرفتگی معابر، اختلال در رفت و آمدها، تعطیلی مدارس و همچنین وارد شدن خسارت به برخی زیرساخت‌ها و حوزه کشاورزی شده است.

نظر شما