شناسهٔ خبر: 66208502 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

وزیر صمت مطرح کرد؛

تولید لاستیک در کشور سالانه 21 میلیون حلقه است شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری گفت: تولید لاستیک در کشور سالانه 21 میلیون حلقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز سه‌شنبه (۲۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۳) در جریان چهارمین برنامه پاسخگویی برخط وزارت صنعت، معدن و تجارت در نهاد ریاست جمهوری حضور یافت و پاسخگوی پیام‌ها، نظرات، ایده‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم از وزارت صنعت معدن و تجارت شد.

وی در این برنامه، درباره نوسانات قیمت لاستیک خودرو و نحوه تخصیص لاستیک به قیمت دولتی، گفت: تولید لاستیک در کشور سالانه ۲۱ میلیون است، در حالی که در کشور ۲۲ میلیون خودرو داریم و اگر فرض کنیم که هر خودرو در سال یک لاستیک نیاز دارد براساس استاندارد بین‌المللی ۲۲ میلیون کمبود داریم و علاوه بر این با توجه به تولید سالانه یک میلیون خودرو که هر کدام ۵ حلقه لاستیک نیاز دارند، میزان نیاز واقعی کشور سالانه ۲۷ میلیون است.

خودروسازان موظف به اجرای تعهدات خود هستند

وزیر صمت اضافه کرد: وفق قانون خودروسازان موظف هستند براساس قرارداد به تعهدات خود عمل کنند و اگر خودروسازی به تعهدات خود عمل نکند، قطعا موضع وزارت صمت حمایت از مصرف‌کننده است.

در ادامه این برنامه، «مهرداد خسروی» سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اظهار کرد: در اطلاعیه دور اول ثبت نام سامانه یکپارچه قیمت نهایی خودرو اعلام نشده بود و متقاضی آگاهانه از تغییر قیمت در هنگام تحویل، ثبت‌نام خود را انجام دادند.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه تغییرات عمده در گیربکس و مشخصات فنی خودرو داشتیم خودروهای تولیدی، خودرو جدید محسوب می‌شوند.

تولید لاستیک در کشور سالانه ۲۱ میلیون حلقه است

در ادامه، علی‌آبادی درباره نوسانات قیمت لاستیک خودرو و نحوه تخصیص لاستیک به قیمت دولتی، خاطرنشان کرد: تولید لاستیک در کشور سالانه ۲۱ میلیون حلقه است، در حالی که در کشور ۲۲ میلیون خودرو داریم و اگر فرض کنیم که هر خودرو در سال یک لاستیک نیاز دارد، براساس استاندارد بین‌المللی ۲۲ میلیون کمبود داریم و علاوه بر این با توجه به تولید سالانه یک میلیون خودرو که هر کدام ۵ حلقه لاستیک نیاز دارند، میزان نیاز واقعی کشور سالانه ۲۷ میلیون است.

وی افزود: برای رفع ناترازی در کشور ۲ کار بنیادی انجام داده‌ایم؛ واردات را افزایش و تعرفه آنرا از ۳۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش دادیم. برای تشویق تولیدکنندگان به تولید بیشترنیز اجازه افزایش قیمت ۲۰ درصدی را دادیم و از سوی دیگر در آن زمان ارز تخصیص یافته را از ۲۸ به ۳۸ هزار تومان رساندیم. با اجرای این طرح‌ها میزان نارضایتی مردم در حوزه تامین لاستیک را به حداقل رساندیم.

وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر فقط در تامین رینگ ۱۳ و ۱۴ مشکلاتی مشاهده می‌شود و دلیل آن نیز این است که فقط در داخل تولید می‌شود. با توافقاتی که با انجمن لاستیک داشتیم به‌زودی مشکلات در این بخش نیز حل می‌شود و قرار شد قیمت‌گذاری برای این رینگ‌ها براساس وزن انجام نشود تا تولیدکنندگان به تولید این لاستیک‌ها تشویق شوند و ان‌شاءالله با تمهیدات اندیشیده‌شده به زودی مشکلات تامین لاستیک حل می‌شود.

همچنین در این برنامه، حجت‌الاسلام و المسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری علت برگزاری این نشست‌ها را عامل ایجاد ارتباطی بی‌واسطه میان مردم و اعضای هیأت دولت اعلام و تصریح کرد که با توجه به حساسیت آیت‌الله رئیسی در پاسخگویی به مردم و پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، اعضای کابینه مطمئن باشند مسئولی که پاسخگوی مردم نباشد از این دولت نخواهد بود و خط قرمز این دولت پاسخگویی و پای کار آمدن است.

انتهای پیام/

نظر شما