شناسهٔ خبر: 66206958 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مطالبات مردم شرق استان سمنان در دومین سفر دولت سیزدهم

شاهرود - ایرنا - شهرستان‌های شاهرود و میامی با وجود موهبت‌های الهی و گستره جغرافیایی، از جمله بی‌نظیرترین نقاطی است که دارای ظرفیت‌های فراوان معدنی، گردشگری، کشاورزی، زیست گیاهی و جانوری خاص، بشمار می‌رود که برخی اولویت‌های مطالبات مردمی این خطه و توجه ویژه دولتمردان در دومین سفررییس جمهور به استان سمنان را می‌طلبد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاهرود و میامی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ملی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی دانشمندان و بزرگان شهره عالم دارند که استفاده از این توان و ظرفیت‌های موجود برنامه ریزی، زیرساخت، تکمیل و توسعه همه جانبه و استفاده از فرصت‌ها را برای توسعه طلبد تا همگام با شهرهای بزرگ میهن اسلامی بالنده‌تر شود.

در این راستا آب که در دین مبین اسلام به مایه حیات از آن یاد می‌شود و یکی از اساسی‌ترین نیازهای جامعه بشری برای ادامه حیات و بقای نسل است، از مطالبه های اصلی مردم شاهرود و میامی در شرق استان سمنان است.

توسعه در حوزه‌های مختلف نیز گاهی اوقات آب بر است و نیاز جامعه کشاورزی و صنعت را به چرخه آبگردانی درست و استفاده از آب خاکستری، تصفیه‌خانه‌ها با تکیه بر تجهیزات نوین و علم روز دو چندان می‌کند.

نیاز شاهرود به آب

تأمین آب آشامیدنی پایدار برای شهر شاهرود مطالبه کهن این دیار کویری است که بارها در سخنان مسئولان اجرایی و امام جمعه و جماعات این شهر مورد پیگیری و تاکید بوده است.

یکی از بهترین راه‌های موجود برای حل و فصل نیاز آب آشامیدنی پایدار شاهروداز سد کالپوش و تکمیل سامانه انتقال و تصفیه خانه آب شهر شاهرود با مورد توجه قرار دادن تمامی جوانب امر است.

خشکسالی‌ها و سرمازدگی‌های طی چند سال پیاپی نیاز به طرح‌های توسعه‌ای تحقیقاتی و پژوهشی و همچنین استفاده از توان علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان در شاهرود را ضرورتی اجتناب ناپذیر کرده است تا گونه‌های مقاوم به سرما و خشکسالی را شناسایی و تجاری سازی کنند و در نتیجه آسودگی خیال کشاورزان و باغداران را تضمین نمایند.

مطالبات مردم شرق استان سمنان در دومین سفر دولت سیزدهم

تقویت محورهای ارتباطی

راه‌های مواصلاتی یکی از اصلی‌ترین ملاک‌ها برای توسعه همه جانبه با توجه به گستره وسیع جغرافیایی و گذر هموطنان در مسیر حرم تا حرم در استان سمنان محسوب می‌شود.

از دیر باز اداره کل راه استان سمنان در شرق آن و شهرستان شاهرود مستقر بود که به تازگی به اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان تغییر یافته است.

شرق استان سمنان و گستره پهناور راه‌های شاهرود و میامی تعریض محور بیارجمند به بردسکن، بهسازی راه اصلی بیارجمند به چاه جم، اصلاح و بهسازی کمربندی شاهرود، احداث رمپ محور طرود و توجه ویژه به رفع نقاط حادثه خیز که بارها جان انسان‌ها و حیات وحش بی‌نظیر را به مخاطره انداخته است، سالهای پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مورد پیگیری مردم و مسئولان محلی و ملی بوده است.

همچنین احداث تقاطع غیرهمسطح میامی به جیلان تکمیل و بهسازی محور میامی به جاجرم و بهسازی راه اصلی شاهرود به طرود و معلمان، تکمیل راه اصلی میامی به جیلان و کلاته خیج و نیز بهسازی راه اصلی شاهرود به آزادشهر و تکمیل تقاطع غیرهمسطح مجن سال‌ها به طول انجامیده است.

ر اه‌های روستایی و عشایری نیز با احداث، بهسازی و نگهداری در شرق استان سمنان در حفظ و بهره برداری بهتر جامعه کار و تولید و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و استان‌های همجوار بسیار موثر است.

توسعه خدمات بالگرد اورژانس هوایی با گستره عملیاتی ۵۲ هزار کیلومتر مربعی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، ایجاد و تکمیل مرکز جامع سرطان این شهر و همچنین توسعه بیمارستان امام حسین(ع) در تکمیل بخش‌های مختلف قلب و عروق، مغز، اعصاب و روان، دیابت و اورتوپدی، چشم از جمله خواسته های مردمی در این شهرستان است.

برنامه‌های دومین سفر دولت سیزدهم به استان سمنان

دومین سفر آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم به استان سمنان روز پنجشنبه سی‌ام فروردین ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

با حضور رییس جمهور دیدارهای مردمی در مسجد امام(ره) سمنان و در استادیوم شاهرود، جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم در یکی از کارخانه‌ها، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی ، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت، نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، و نشست شورای اداری، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برگزار می‌شود.

وزیران دولت سیزدهم به هشت شهرستان استان سمنان برای افتتاح طرح‌هایی مانند مدارس، آبرسانی، مراکز بهداشت، تقاطع‌های غیرهمسطح سفر می‌کنند. دیدار با نخبگان و نشست‌های شورای اداری در شهرستان‌ها با حضور وزیران، دیگر برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان است.

در دور اول سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۶ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی جذب شد که بیشترین جذب اعتبار در سفرهای دور اول رییس‌جمهور بوده است. دور اول سفر هیات دولت به سمنان ۱۴۵ مصوبه داشت که بالغ بر۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از ۱۳۷ طرح دور اول سفر ۲۶ مصوبه کامل اجرا شد، ۸۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۵ مصوبه در دست پیگیری است.

۵۵۵ طرح نیمه تمام استان سمنان وجود دارد که اعتباری بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برای اتمام این طرح‌ها نیاز است.

در دور دوم سفر آیت الله رئیسی به سمنان طرح‌هایی با درصد پیشرفت بالا و با اعتبار ۹۲هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال پیشنهاد شد که ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در مصوبات اولیه گنجانده شد.

در سفر اول آیت‌الله رئیسی به استان سمنان ۴۶۷ ریزپروژه تخصیص اعتبار شد که از این تعداد ۲۱۱ طرح به بهره‌برداری رسید و ۲۵۶ طرح هم در دست اقدام است.

نظر شما