شناسهٔ خبر: 66206234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری

یاسوج - ایرنا - استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر مشارکت مردم در تولید و سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ سرمایه‌گذاری در سطح جامعه تقویت شود و مدیران استان زیرپای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سرمایه‌گذاری در ۱۸ نیروگاه برق آبی و تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری دو مقوله مهم جلسه امروز (چهارشنبه شب) شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت بود که به ریاست سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور برخی از مدیران برگزار شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد این ۱۸ خاستگاه(نیروگاه) یک فرصتی برای استان کهگیلویه و بویراحمد است و باید به بهترین نحو از آن استفاده کرد. سرمایه‌گذار در این حوزه خیلی نداریم. اگز زود اقدام نکنیم، به همان نسبت سرمایه‌گذاران از دست می‌روند. باید خیلی زود از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

سیدعلی احمدزاده اضافه کرد: بسترهای سرمایه‌گذاری در استان محدود است و به همین خاطر است که بیشتر به سمت نفت، گاز و صنایع بزرگ می‌روند، کارهای خوبی در سطح استان شروع شده؛ اما کافی نیست. سرمایه‌گذار به‌دنبال سوددهی و بازدهی سریع است.

وی با اشاره به طولانی شدن روند مجوزهای سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: تمام مصوباتی که در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت مصوب می‌شود، مصوبات شورای برنامه‌ریزی محسوب شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخشی از سرمایه‌ها در خانواده‌ها مغفول است، افزود: خیلی از سرمایه‌ها در گاوصندوق‌ها و منازل مغفول مانده است.

احمدزاده بر راه‌اندازی شرکت سهامی عام مردم تاکید کرد و گفت: ما باید به سمت تولید مشارکتی برویم.

وی گفت: هنر مدیران باید جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشد. تمام کشورهای دنیا به دنبال این است که سرمایه‌های کشورهای دیگر را به سمت کشور خودشان بکشانند.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه باید مردم را وارد کار سرمایه گذاری کرد، گفت: مدیران باید سرمایه‌های خارج از استان را جذب کنند. سرمایه‌های که در استان بزرگ در گردش هستند در استان ما نیست؛ بنابراین باید همه روی جذب سرمایه‌گذار خارجی و برون از استان همت بگذارند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به طور مثال در حوزه سلامت ما می‌توانیم از ظرفیت دکتر ملک حسینی (پدر پیوند کبد ایران) بهره ببریم و به دنبال این هستیم که از ظرفیت ایشان در استان استفاده شود.

احمدزاده با بیان اینکه شرایط سرمایه‌گذاری در استان‌های دیگر بهتر است، اظهار کرد: آن زمینه سرمایه‌گذاری که در استان‌های همچون فارس و اصفهان وجود دارد در استان کهگیلویه و بویراحمد نیست. چرا نیست؟

وی افزود: ما همه‌مان «لُر» هستیم. خوب و بد باهم هستیم، هر رفتاری که باهم داریم باید بهترین باشد، اما با کسی که بیرون از استان می‌آید، حتماً باید بهترین باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتظار این است که هر وقت سرمایه‌گذاری از بیرون می‌آید باید برای او فرش قرمز پهن کرد. البته پسندیده نیست که به سرمایه‌گذار بومی بی‌احترامی کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت و جایگاه نیروگاه‌ها، اظهار کرد: نیروگاه‌های بزرگ به سدها متصل هستند و به‌صورت کلی ما نیروگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ داریم.

آرش مصلح افزود: اولین مطالعات نیروگاه در استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به دهه ۷۰ بوده که منتج به احداث نیروگاه‌های برق آبی دنا شد که الان ما ۵ نیروگاه زنجیره‌ای با ظرفیت ۱۶.۶۰مگابایت در حال تولید هستند و ۳۵ نفر نیروی متخصص و فنی در این نیروگاه‌ها فعالیت دارند و بخشی از تأمین برق شهرستان و استان را انجام می‌دهند.

مصلح بیان کرد: درآمد این نیروگاه از طریق شرکت توانیز به حساب شرکت آب منطقه‌ای واریز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم، در ۱۸ خاستگاه قابلیت ایجاد نیروگاه‌های کوچک و متوسط با ظرفیت ۱۲۰ تا ۲۰۰ مگابایت برق را داریم. به‌طور مثال در مناطقی همچون لیراب دیشموک، سپیدار، گلال لوداب، تنگ سریز، مارون، میان‌تنگان، سد کوثر و... این قابلیت‌ها وجود دارد.

وی افزود: چون این نیروگاه‌ها، کوچک و متوسط هستند، خود دولت وزارت نیرو را منع کرده و تنها نیروگاه‌های بزرگ را احداث می‌کند. در سال گذشته سرمایه‌گذاران مشتاق سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های کوچک و متوسط نبودند.

مصلح با اشاره به مصوباتی که در خصوص احداث نیروگاه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای اکنون با یک مشکل مواجه است. مطالعات این نیروگاه‌ها مربوط به دهه ۸۰ است و باید ردیف اعتباری برای بروزرسانی مطالعات این نیروگاه‌ها داشته باشیم. در این‌صورت می‌توانیم زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهیم کنیم.

وی ابراز کرد: ۱۸ خاستگاه در مناطق مختلف استان وجود دارد که این نیروگاه‌ها می‌توانند ۲۰۰ مگابایت برق به ظرفیت استان اضافه کنند. کل مصرف برق ما ۵۰۰ مگابایت است و این ۱۸ خاستگاه حداقل ۴۰۰ متخصص، مکانیک و تکنسین را مشغول به‌کار می‌کند و ۵۰ درصد برق استان را می‌توانند، تولید کنند و سالی ۱۰ هزار میلیارد ریال درآمد دارند.

وی تاکید کرد: مطالعات این نیروگاه‌ها قدیمی شده است و باید بروز شوند.

مصلح در ادامه خواست که ردیف اعتباری برای بروزرسانی مطالعات مجدد این نیروگاه‌ها مشخص شود.

نظر شما