شناسهٔ خبر: 66204696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران

خبرگزاری صدا و سیما

همایش علمی اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید در دانشگاه قم برگزار شد

صاحب‌خبر -

همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم،‌ دبیرعلمی همایش علمی اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با اشاره به اینکه به این همایش ۱۰ مقاله علمی در زمینه سه محور همایش ارائه شده است گفت عوامل اقتصادی مهار تورم، عوامل ساختاری مهار تورم و الزامات اقتصاد ایرانی در زمینه مهار تورم از محور‌های این همایش بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران، با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید که با حضور جمعی از دانشگاهیان و حوزویان در محل سالن اجتماعات احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد با بررسی نقش پول کاغذی به عنوان یکی از عوامل مهم مبادله کالا و اشاره به برخی از چالش‌های پول به عنوان واسطه تبادل کالا‌های مختلف گفت: در فقه اسلامی، مبنای ارزش مبادله کالا باید دارای ارزش حقیقی باشد حال اینکه ثروت‌هایی مثل نفت با یک کاغذ بی‌ارزش مبادله می‌شود و بزرگ‌ترین خیانت بشر است که از سوی آمریکا با قدرت‌های سیاسی و قلدر مآبانه انجام شده و می‌شود.

همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران

آیت الله اراکی استفاده از کالا‌های ارزشمند همچون طلا و نقره را معیار مناسبی برای مبادله کالا‌ها برشمرد و افزود: افزایش تولید، گرانی ناشی از کمبود عرضه را کاهش می‌دهد، اما نقشی در کاهش تورم ندارد چرا که افزایش پول غیر واقعی تحت قدرت سیاسی باعث افزایش تورم می‌شود.

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی هم در این جلسه با اشاره به اینکه در بحث رشد تولید و رفع بیکاری نسبت به سه سال قبل در وضعیت مناسب‌تری هستیم گفت:، اما به دلیل شرایط پیش آمده در سال‌های قبل در بحث سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف وضع مناسبی نداریم.

سید علی روحانی انرژی را یکی از ملزومات تحقق رشد تولید برشمرد و افزود: کشورمان به لحاظ دارا بودن منابع انرژی، در وضعیت خوبی قرار دارد، اما در مصرف انرژی در مقایسه با سایر کشور‌ها بسیار بالاتر است به طوری که مصرف انرژی ما نزدیک به ۴ برابر ترکیه و بیش از ۳ برابر اروپا است که امر این نشان از عدم بهره‌وری انرژی در ایران است و باید برای این مشکل فکر و چاره‌ای اساسی صورت گیرد.

وی انرژی را یکی از الزامات تحقق رشد تولید دانست و گفت: با توجه به اینکه مصرف انرژی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها بسیار بالاتر است باید به منظور تحقق شعار سال و رشد تولید، فکری برای قطعی احتمالی برق در تابستان شود که دولت در این امر، نیازمند کمک فکری دانشگاهیان و حوزویان برای مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف خانگی و تولیدی است.

آقای روحانی سرمایه در گردشی که تولید کننده نیاز دارد را متاثر از نرخ غیر رسمی بیان کرد و افزود: به طور مثال لاستیک پراید رینگ ۱۳ با وجود قیمت گذاری در بازار، بالاتر از رینگ ۱۵ و ۱۶ به فروش می‌رسد، چون تولید کننده به بهانه‌های مختلف تولید نمی‌کند و این امر حاکی از این است که باید بین تولید و مصرف، تعادل ایجاد شود و برای رسیدن به این هدف، نیازمند کمک حوزه و دانشگاه هستیم.

وی اضافه کرد این همایش یک روزه علمی با همکاری ۱۵ نهاد و مرکز علمی و باهدف کمک به تحقق شعار سال و ارائه راه حل برای چالش ها‌ی اصلی اقتصادی کشور برگزار می‌شود.

همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم در نوبت عصر این همایش با اشاره به اینکه تحقق اقتصاد اسلامی در گرو میدان داری مردم در اقتصاد است گفت حضور مردم در اقتصاد و افزایش مشارکت مردم در اقتصاد راه‌حل رفع مشکلات اقتصادی کشور است.

محمدمنان رئیسی با تاکید بر ضرورت پیدا کردن راه‌های ورود مردم به اقتصاد گفت هر زمانی که مردم به اقتصاد ورود کنند دچار تحول و موفقیت‌های زیادی در اقتصاد می‌شویم و بها دادن به سرمایه‌های خرد مردم یکی از راه‌های تحقق مشارکت مردم در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه تمرکز گرایی در اقتصاد و حذف مردم در اقتصاد از مشکلات و آسیب‌های اقتصاد کشور است افزود برای رشد مشارکت مردم باید نهاد دانشگاه و حوزه میدان داری کنند و در این زمینه نیازمند جهاد علمی هستیم و باید جهاد علمی را در مدیریت کشور ضریب دهیم

نظر شما