شناسهٔ خبر: 66204301 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

منتخب قم در مجلس دوازدهم: اقتصاد اسلامی با مشارکت مردم تحقق می‌یابد

قم- ایرنا - منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع‌هایی مانند اقتصاد، معماری و شهرسازی اسلامی به عنوان حلقه‌های مختلف تمدن اسلامی موقعی محقق می‌شوند که مردم میدان‌دار باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد منان رئیسی عصر چهارشنبه در آیین پایانی همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران که در سالن اجتماعات دانشگاه قم برگزار شد، افزود: مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب، همه علاقه‌مندان به حل مسائل کشور، باید راه ورود مردم به عرصه اقتصاد را پیدا کنند.

وی با یادآوری این نکته که در هر عرصه‌ای مردم وارد شدند ما پیروز شده‌ایم گفت: به عنوان نمونه در دوران دفاع مقدس از مجموع شهیدانی که در قشر روحانی تقدیم این انقلاب شد، ۸۵ درصد روحانیان مردمی و بسیجی بودند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در زمینه اقتصاد نیز باید مردم حضور داشته باشند خاطرنشان کرد: باید به توسعه کسب‌وکارهای خُردِ مردمی، محلی و خانگی بهای بیشتری داده شود.

وی توجه دادن به مردم در گردش مالی بنگاه‌های اقتصادی را نیز مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: وقتی مردم در عرصه‌های گوناگون حضور پیدا کردند، امکان حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی فراهم خواهد شد.

منان رئیسی تصریح کرد: در شرایطی که بورس و بانک ما همان بورس و بانکی باشد که در کشورهای غربی است، معنای آن این است که به غیر از انقلاب سیاسی کار دیگری صورت نگرفته است.

منتخب قم در انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما انقلاب سیاسی انجام داده‌ایم، ولی در بسیاری از مسائل کلان، همچنان به دولت اسلامی، نظام‌ اسلامی و تمدن‌ اسلامی نرسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: لازمه تحقق این امر، میدان‌داری و حضور فعال دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در عرصه است.

این منتخب مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: برای ما که می‌خواهیم در حوزه تقنینی کار کنیم، باید ظرفیت‌های مورد نیاز از سوی نهادهای علمی فراهم شود، چون در غیر این‌صورت به ناچار باید از قوانین کشورهای غربی کپی‌برداری کنیم.

وی در ادامه افزود: بر اساس بیان‌های رهبر انقلاب اسلامی، اهمیت جهاد علمی از جهاد نظامی بیشتر است، به گونه‌ای که معظم‌له از این نوع جهاد به عنوان جهاد اکبر تعبیر می‌فرمایند.

مشارکت مردم در اقتصاد مخفیانه نیست

معاون اداری و مالی دانشگاه قم نیز با اشاره به مبحث جهش تولید و مشارکت مردمی گفت: مردم باید در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد نقش ایفا کنند، به‌تازگی گفته می‌شود که اقتصاد مردمی به مفهوم اقتصاد زیرپله‌ای و مخفیانه است، ولی این سخن نادرستی است.

محمد شربتی ادامه داد: هر چند این موضوع نیز در آمار و ارقام رشد اقتصادی تاثیرهای مثبتی داشته‌، ولی ما تاثیر مشارکت مردمی را به وضوح در دوران جنگ تحمیلی مشاهده کردیم.

وی یادآور شد: در دفاع مقدس هم رشد اقتصادی داشتیم، و هم در حال جنگ با ابرقدرت‌ها بودیم، مردم نیز در فشار نبودند، و در همه امور مشارکت داشتند.

معاون دانشگاه قم اظهار کرد: دولت باید فضا را به نحوی پیش ببرد، که منجر به ایجاد اعتماد در مردم و ورودشان به تعاونی‌ها شود به گونه‌ای که یک اقتصادهای کوچک را راه‌اندازی، و زنجیره تولید را تکمیل کند.

وی در بخش دیگری از سخنان بیان کرد: ایجاد پشتوانه پولی و منابع جدید در کشور همچنین رشد صنایع مادر می‌تواند اشتغال و توسعه را به همراه داشته باشد.

همایش یک روزه اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تاکید بر جهش تولید و مهارم تورم، با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قم و با حضور جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران اقتصادی برگزار شد.

نظر شما